FAA CPL opleiding in Europa

N-1

New member
Hallo allemaal...

Ik lees met veel belangstelling de opleidingsmogelijkheden in de VS.
Aanvullend daarop een vraag:

Bestaat de mogelijkheid om een FAA(theoretisch-)CPL
(al dan niet aangevuld met IR) in Nederland/Europa te halen?
Zodat je daarna in de VS de praktijk kunt gaan doen...

Zo ja, bestaat de mogelijkheid om dit via distance learning te doen?

Ik hoor graag en dank voor de moeite alvast!
grtz,

N-1
 
Waarom zou je dat in Europa willen doen?
Het FAA systeem is zowieso iets anders opgezet;
voor PPL, IR, CPL en zelfs ATPL is er maar een (1) schriftelijke test voor elk.
Zelfstudie vantevoren is natuurlijk altijd aan te raden, maar om die tegen hogere kosten in Europa te doen heeft niet zoveel zin.
Schriftelijke examens (FAA) kan je volgens mij alleen nog doen bij FlightSafety in Le Bourget, Parijs.
Zelfstudie boeken om de examens te halen (en niet veel meer dan dat) zijn te verkrijgen bij Sporty's Pilot Shop of www.Gleim.com
Deze zijn bedoeld om het examen te halen niet om je alle kennis te geven die je nodig hebt voor het brevet.
Er zijn verschillende websites waar je oefen examens kan doen, de volgende is een goede: www.exams4pilots.org
 
Hi Imo,

Ik dacht dat het misschien handiger was om dit alvast hier te doen en zo in de states te kunnen focussen op de praktijk...?
grtz,
 
Waar je in elk geval aan moet denken als je hier in Europa examen wil doen, is dat je je niet zo maar in kunt schijven voor het examen.
Om theorie examen te kunnen doen, moet je een endorsement hebben van een FAA instructeur.
 
ik ken wel n FAA instructeur hier in Nederland, dus dat is geen probleem.
En is het zo dat je net als in het JAA systeem je eerst een FAA PPL moet hebben?
En voldoet het als dit een theoretisch PPL is, dus zonder de praktijk?

-> Even voor de volledigheid, ik beschik over een JAA PPL, zowel theoretisch als praktisch..
 
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag je eerst de theorie examens allemaal doen en dan alle praktijk. Je mag in elk geval PPL theorie en meteen IR theorie doen en dan eerst PPL praktijk en dan IR praktijk. Of je ook al zonder PPL, CPL theorie mag doen weet ik niet. Dat kan je FAA instructeur die je de endorsements gaat geven, je vast vertellen.
 
ik ken wel n FAA instructeur hier in Nederland, dus dat is geen probleem.
En is het zo dat je net als in het JAA systeem je eerst een FAA PPL moet hebben?
En voldoet het als dit een theoretisch PPL is, dus zonder de praktijk?

-> Even voor de volledigheid, ik beschik over een JAA PPL, zowel theoretisch als praktisch..

Ja, je moet een FAA PPL hebben, maar dat kan ook een gelijkgesteld brevet zijn:

Sec. 61.123

Eligibility requirements: General.

To be eligible for a commercial pilot certificate, a person must:
(a) Be at least 18 years of age;
(b) Be able to read, speak, write, and understand the English language. If the applicant is unable to meet one of these requirements due to medical reasons, then the Administrator may place such operating limitations on that applicant's pilot certificate as are necessary for the safe operation of the aircraft.
(c) Receive a logbook endorsement from an authorized instructor who:
(1) Conducted the required ground training or reviewed the person's home study on the aeronautical knowledge areas listed in Sec. 61.125 of this part that apply to the aircraft category and class rating sought; and
(2) Certified that the person is prepared for the required knowledge test that applies to the aircraft category and class rating sought.
(d) Pass the required knowledge test on the aeronautical knowledge areas listed in Sec. 61.125 of this part;
(e) Receive the required training and a logbook endorsement from an authorized instructor who:
(1) Conducted the training on the areas of operation listed in Sec. 61.127(b) of this part that apply to the aircraft category and class rating sought; and
(2) Certified that the person is prepared for the required practical test.
(f) Meet the aeronautical experience requirements of this subpart that apply to the aircraft category and class rating sought before applying for the practical test;
(g) Pass the required practical test on the areas of operation listed in Sec. 61.127(b) of this part that apply to the aircraft category and class rating sought;
(h) Hold at least a private pilot certificate issued under this part or meet the requirements of Sec. 61.73; and
(i) Comply with the sections of this part that apply to the aircraft category and class rating sought.

Grtz, VF
 
Hmmm...kleine correctie hier;
Om de schriftelijke test voor FAA IR of FAA CPL te kunnen doen hoef je geen FAA PPL te hebben.
Voor de praktijk test, het feitelijke vlieg examen uiteraard wel.

Ik kan je aanraden om studie materiaal door te nemen en een paar proef examens te doen, het echte schriftelijke examen kan je laten wachten.
Daar win je niet zoveel mee.
De stof gaat natuurlijk ook over een hoop zaken waar je nog nooit van hebt gehoord. Dan wordt het uit-je hoofd-leer werk wat niet echt lang blijft hangen; dat blijft alleen maar hangen in je korte termijn geheugen.
Academische training moet je zowieso doen, dat maakt die schriftelijke examens alleen maar makkelijker.
 
Hoe je het wendt of keert, uiteindelijk heb je voor het behalen van je FAA CPL een FAA PPL nodig. Tenzij je alleen maar uit bent op een theoretisch CPL.

Grtz VF
 
thnx voor de genomen moeite guys, voldoende stof tot nadenken in ieder geval!
Ik ben zeker niet uit op slechts een theoretisch CPL, maar wil het hele pakket...dus CPL/ME/IR...
Dus zie je me waarschijnlijk stateside komen IMO! :-)

Maar voor nu...keep those tips and info coming please!!

grtz,
 
Laatst bewerkt:
Het is ook wel lekker om vanuit je thuisbasis het FAA CPL te halen. Ik woon en werk in de buurt van Beek en heb FAA PPL/CPL+IR allemaal op Beek gedaan. Eigen tempo, prima (mag wel zeggen topklasse) instructeur, goede theorielessen, mooie locatie, betrouwbare vliegtuigen. Kortom, is me prima bevallen.

Binnenkort is ook ME mogelijk, vanaf oktober staat er een hagelnieuwe N-geregistreerde Twin Star.

Theorieexamens heb ik nog op Egelsbach gedaan maar dat kan tegenwoordig niet meer. Alternatief is Farnborough (Tip; niet landen op Farnborough want daar loop je op leeg; landen op Blackbushe en met een taxi naar Farnborough)
 
Terug
Bovenaan