expirimental uit croatie

ddoc

New member
Doen of niet doen?
Mag ik dat ding met mijn JAR-FCL hier over Holland vliegen?

Iemand mee bekend?
Vast dank
 
Ik heb geen idee of Croatia een JAA / EASA land is, daar hangt het waarschijnlijk van af. Dan nog is het niet voor niets een experimental, ik zou van te voren heel goed checken wat voor verzekeringen die kist zelf heeft en je eigen aansprakelijkheid ook goed nalopen.
 
Volgens mij kan het ook nog wel wat uitmaken wat voor experimental het is en hoe het zit met eigendom.

Een experimental kan volgens mij in de UL categorie vallen. Mag je dat zo maar vliegen met een PPL?
 
Even in aanvulling op wat Nosig schrijf, even aangenomen dat de kist op het Kroatsiche register blijft staan nadat je haar gekocht hebt:

Kroatie valt voor zover ik kan nagaan *NIET* onder de '1980 ECAC Agreement', een overeenkomst tussen west-europese landen waarin o.a. is vastgelegd dat in andere deelnemende landen afgegeven s-BVL's van home-builts/experimentals zonder beperkingen geaccepteerd worden, en dat geen beperkingen t.a.v. operations worden opgelegd (feitelijk worden de betreffende ICAO-regelingen zoals die voor gecertificeerde kisten gelden hiermee ook van toepassing verklaard op experimentals).

Als het klopt dat Kroatie geen onderdeel uitmaakt van deze agreement, en je laat de kist op het Kroatische register staan, dan zul je voor elke dag dat je wilt vliegen *VOORAF* een ontheffing bij IVW moeten aanvragen, en voor iedere ontheffing de nodige euros moeten aftikken (niet erg handig in ons klimaat). Een dergelijke ontheffing kun je (als ik het me goed herinner uit de gesprekken die ik met IVW heb gehad) voor maximaal 19 dagen per jaar krijgen, en voor iedere dag een separate aanvraag :1855:. Kortom, met het moeten aanvragen van deze ontheffingen wordt het vliegen er niet leuker op.

Ik adviseer je om deze aspecten voor jezelf goed uit te zoeken, het zou zonde zijn als je vele €€€€'s investeert in een kist waar je vervolgens bijna niets mee kunt.

Zie ook dit document van de LAA waarin een redelijk beeld wordt gegeven van hoe verschillende landen omgaan met experimentals: http://www.lightaircraftassociation.co.uk/engineering/TechnicalLeaflets/Operating%20An%20Aircraft/TL%202.08%20Travelling%20abroad%20in%20a%20Permit%20Aircraft.pdf. Bedenk echter dat het in dit document geschetste plaatje niet (meer) actueel is, zo zijn er bijv. voor Belgie bijvoorbeeld extra beperkingen (en kosten) bijgekomen die niet genoemd worden.

Tot slot nog een algemeen advies: baseer jouw beslissing niet uitsluitend op hetgeen je van IVW te horen krijgt, doe ook goed onderzoek naar wat je *NIET* van IVW te horen krijgt.

PS1
Je kunt de kist natuurlijk altijd op het NL-register over laten schrijven, dan speelt bovenstaande in ieder geval binnen Nederland niet meer (overschrijven kan echter ook de nodige problemen/hordes opleveren, maar dat is weer een heel ander verhaal)

PS2
Had je een tijdje terug ook geen vraag over een engelse experimental? Ik begrijp dat dat op niets is uitgelopen?

[edit]
Ik heb gezocht naar de genoemde ECAC overeenkomst, maar kan hem niet vinden - ook niet op de site van de ECAC, vreemd toch wel.
Weet iemand waar ik de tekst van deze overeenkomst kan vinden?
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Op een email richting ECAC kreeg ik het volgende antwoord, ik post het hier in aanvulling op eerdere info:
[FONT=&quot]Thank you for your mail in which you refer to ECAC Recommendation INT.S/11-1 dating from 1980. It reads as follows:[/FONT]

[FONT=&quot]Home-built aircraft

[/FONT]
[FONT=&quot]The Conference recommends

that Member States accept home-built aircraft with a certificate of airworthiness or a “permit to fly” issued by another Member State, to fly in their country without any restrictions other than those stated in the certificate of airworthiness or “permit to fly”.

[/FONT]

[FONT=&quot]This Recommendation is still valid. The ECAC Secretariat does not, however, have up-to-date information as to the current state of implementation of INT.S/11-1.

Queries regarding a specific State or States should, therefore, directly be addressed to the appropriate administration(s).[/FONT]
 
Een experimental kan volgens mij in de UL categorie vallen. Mag je dat zo maar vliegen met een PPL?

Voor zover ik weet wordt in Nederland een experimental toestel alleen als UL geaccepteerd als er al een gelijkwaardig toestel met UL registratie in Nederland of Duitsland rondvliegt. Dus zelfde motor, prop en eventuele modificaties. En natuurlijk de onwaarschijnlijk lage gewichtsbeperking van 450kg MTOW (nog lager voor een single seater, uit mijn hoofd 370kg of zo)

Dit alles alleen als je de kist in Nederland wil registreren. Hoe het zit met alleen overvliegen weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan