Experimentals

ojjo29

New member
Voor de uitgifte van je CPL brevet (UK) heb je, als je een modulaire opleiding hebt gedaan, 200 uren total time nodig op Vliegtuigen. Microlights worden niet beschouwd als Vliegtuigen, maar hoe zit het eigenlijk met Experimentals?
Mogen ervaringsuren op Experimentals meegeteld worden voor de 200-uren eis?

Ik heb de CAA al gebeld maar die weten het zelf ook niet en verwijzen me door naar een vliegschool die dan maar moet beoordelen of ik aan de juiste eisen ga voldoen. :duh:


:confused:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de CAA al gebeld maar die weten het zelf ook niet en verwijzen me door naar een vliegschool die dan maar moet beoordelen of ik aan de juiste eisen ga voldoen. :duh:


:confused:

Makkelijkste oplossing wordt dan verschillende vliegscholen opbellen en te kijken of er 1tje is die niet moeilijk doet (want éigenlijk willen ze natuurlijk liever dat je nog een paar uurtjes bij ze koopt.)

In principe is het zo dat een experimental gevlogen wordt met een PPL-brevet, en een ULV een "eigen brevet" heeft. Dus kun je die (experimental) uren inderdaad in principe meetellen, en ULV niet.
 
ik ben eigenlijk bang dat het te maken heeft met het feit of een toestel gecertificeerd is of niet. Voor zover ik het begrepen heb kunnen vliegtuigen een certificaat van luchtwaardigheid hebben (ze zijn dan gecertificeerd) of een beperkt certificaat van luchtwaardigheid. Je mag ze dan niet gebruiken voor commerciële doeleinden, je mag er alleen VFR mee vliegen en nog wat van zulke beperkingen. Voor een Microlight geldt dit in feite ook. Deze zijn niet gecertificeerd. Ik vermoed eigenlijk dat een experimental hiermee op 1 lijn komt te staan met een Microlight in de zin dat deze niet gebruikt kan worden voor hourbuilding. Iemand die weet hoe dit precies zit?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij dat het hem inderdaad in het woord certificaat van luchtwaardigheid zit. In de JAR-FCL staat expliciet genoemd dat uren gevlogen moeten worden op vliegtuigen waarvoor een dergelijk certificaat is afgegeven.

In de bijlage van JAR-FCL 1.160 en 1.165 staat nog wel het volgende indien men opteert voor een geïntegreerde opleiding tot het behalen van een CPL (c.q. f-ATPL) als men al in het bezit is van een PPL:

Ingeval van een beginnende leerling met PPL(A) [of PPL(H)] mag 50% van de uren op [] [luchtvaartuigen] die door de beginnende leerling voorafgaand aan de opleiding zijn gevlogen, worden toegekend aan de vereiste vlieginstructie (JAR-FCL 1.165(a)(1) en bijlage 1 bij JAR-FCL 1.165(a)(1), paragraaf 13) tot een maximale aftrek van 40 uur vliegervaring

In deze paragraaf wordt niet gerept over certificatie, noch over het type luchtvaartuig. Een eindje verder wordt zelfs de kreet zweefvliegtuig genoemd. Nu betreft het hier dus weliswaar een geïntegreerde opleiding en slechts een gedeeltelijke uren toekenning, maar je zou op zijn minst bij de CAA kunnen vragen waarom dit niet ook volstaat voor een modulaire opleiding. Een experimental voldoet volgens mij nl. wel aan de definitie van een luchtvaartuig. En als ze het toch niet weten, dan kan dit ze misschien over de streep trekken om je i.i.g. een deel van de uren te gunnen.
 
Als je wilt beginnen met een modulaire opleiding voor je CPL moet je 150 uur Pilot time hebben: (uit Lasors)

The holder of a PPL(A) issued in accordance with ICAO
Annex 1 (excluding the NPPL) with at least 150 hours
flight time as a pilot, may commence an approved JAR
CPL(A) Modular Course

wil je echter je brevet aanvragen dan moet je 200 uur total time hebben op Aeroplanes:

An applicant for a JAR-FCL CPL(A) must have
completed a minimum of 200 hours of flight time,
including the particular requirements specified in a, b
and c below. These must be flown in aeroplanes

de vraag wat mij betreft is nu wat precies de (JAA of CAA) definitie is van een "aeroplane". Ik kan dit nergens terugvinden in de Lasors of de JAR documenten.
 
Terug
Bovenaan