examens ATPL opleiding in verschillende JAA staten

-IB-

New member
Ik heb zelf een tijd getracht om mijn praktijk examens voor het CPL en IR bij een door de engelse overheid erkende school te doen, op basis van mijn in nederland behaalde ATPL theorie examens. Dit is mijn in beginsel niet gelukt en duurde te lang, waardoor ik genoodzaakt was dit in nederland af te maken. Ik heb recentelijk wel bevestiging gekregen van de UK-CAA (zie hieronder) dat het mogelijk is om dit te doen. Misschien dat iemand anders hier nog wat aan heeft

-IB-


Dear Mr ...,

...

I can confirm that the UK CAA will accept a valid pass in the JAR ATPL(A) theoretical knowledge examinations achieved in The Netherlands towards satisfying the requirements for the grant of a JAR CPL(A), subject to completion of the flying training requirements and skill test at a UK approved FTO.

Regards


...
Policy Section
PLD
 
Hallo,

Zit momenteel in Engeland, voor een ryperating course. Dacht altijd dat als je een JAR license had, dat je zo overal kon gaan vliegen. MIS!. Ik had een Nederlands Europees brevet en nu moet ik dit laten omzetten naar een Engels Europees brevet. Kosten £ 194,-. Leuk hè? Een verenigd Europa?

Groet Koning
 
mark1, wat ik begreep was dat het mogelijk was om mijn praktijk examen CPL(A) bij een UK-CAA approved school in de Verenigde Staten te doen. Over ATPL(H)/CPL(H) durf ik geen uitspraken te doen, als je zeker wilt weten of dit mogelijk is, stuur even een mailtje naar de UK-CAA ([email protected]) deze zullen je het met zekerheid kunnen vertellen.

Succes.


-IB-
 
het is heeeeel goed mogelijk om ppl/cpl/atpl praktijkexamens te doen in andere jaa landen. gemakkelijk is het als je de theorieexamens hebt gedaan en dit kunt aantonen. bij voldoende uren kun je dan gewoon op examen.
indien je nog geen theorieexmens hebt behaalt en wel de benodigde lesuren aantoonbaar hebt gevolgd kun je ook de examens theorie elders maken (veelal inengels). daarnaast is het ook mogelijk theorie en praktijk zelf compleet elders te doen.
dit kan tegen aanmerkelijk lagere tarieven dan in nederland
ook de sim uren zijn vrijwel overal goedkoper dan in nederland.
dus heb je een afgebroken ppl of andere opleding een gedeelde theorie vehaald. neem dan maar es contact op
 
Hallo,

Zit momenteel in Engeland, voor een ryperating course. Dacht altijd dat als je een JAR license had, dat je zo overal kon gaan vliegen. MIS!. Ik had een Nederlands Europees brevet en nu moet ik dit laten omzetten naar een Engels Europees brevet. Kosten £ 194,-. Leuk hè? Een verenigd Europa?

Groet Koning


Konig wees blij.

Ik moest ook mijn Oostenrijkse brevet halen/omschrijven, maar heb net als meer Nederlanders ff alle examens in oostenrijk voor het atpl moeten doen.
Dan liever 194 pond betalen!!
 
Voor mij is dit ook een issue, ik zou graag mijn atpl dl in Nederland willen doen en de praktijk in het buitenland (ik heb nu ppl + 110h).

Duitsland heeft mijn voorkeur, maar van een aantal vliegscholen (o.a. Haeusler Air) heb ik begrepen dat een atpl, behaald bijvoorbeeld bij Orbit, niet door het Duitse LBA (IVW) "anerkannt" wordt mbt het doen van verdere vliegopleiding.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben in Duitsland of andere Europese/JAR landen?
 
ik weet van een paar maatjes van me dat het voor hun in begin 2004 onmogelijk was om met hun nederlandse atpl theorie in belgie de praktijk te beginnen. waarschijnlijk is dat probleem inmiddels al wel opgelost (2jaar zou genoeg moeten zijn voor ivw nietwaar, maar niets verbaast mij meer)

m.h.
 
Met mijn op basis van UK JAA behaald PPL brevet (in de USA), JAA DL ATPL (Orbit) zou het volgens de UK CAA mogelijk moeten zijn om in ieder JAA land de praktijk te doen. Let wel: IR kan alleen in JAA airspace, in tegenstelling tot bijv. CPL, wat ook in de USA kan. Heb hier schriftelijke bevestiging van.

Ik zie zelf ook geen reden waarom je met een JAA ATPL niet de praktijk in duitsland kan doen, anders dan dat duitsland dit blokkeerd ivm geld kwesties. Maar goed, wie ben ik en luchtvaartinstanties blijven me altijd verbazen.

Mijn advies: laat de hele zooi naar Engeland (state of registry) overschrijven, die zijn veel flexibleer en meer kundig.

Greetz,

JC
 
Inderdaad, mijn ervaring met UK (conversie ICAO PPL -> JAA PPL) is ook veel beter. Ik zal het LBA maandag kontakten en kijken of ze inmiddels bijgedraaid zijn. Als ze echt puenktlich und gruendlich zijn zouden ze natuurlijk ja moeten zeggen maar Duitsland heeft nietvoor niets zo'n fijne bureaucratische reputatie opgebouwd.. :confused:
 
JC zei:
Met mijn op basis van UK JAA behaald PPL brevet (in de USA), JAA DL ATPL (Orbit) zou het volgens de UK CAA mogelijk moeten zijn om in ieder JAA land de praktijk te doen. Let wel: IR kan alleen in JAA airspace, in tegenstelling tot bijv. CPL, wat ook in de USA kan. Heb hier schriftelijke bevestiging van.
Sierra Mike Delta zei:
Duitsland heeft mijn voorkeur, maar van een aantal vliegscholen (o.a. Haeusler Air) heb ik begrepen dat een atpl, behaald bijvoorbeeld bij Orbit, niet door het Duitse LBA (IVW) "anerkannt" wordt mbt het doen van verdere vliegopleiding.

Mijn ervaring is dat de engelse CAA over het algemeen (soms na wat aandringen) goed in het accepteren van "non-standard" aanvragen. Alleen doen ze er soms wat lang over. Nou moet ik trouwens ook zeggen dat mijn laatste ervaring met anders-dan-normale aanvragen bij het IVW ook erg voorspoedig gingen.... ( ja ik geloofde het zelf bijna ook niet :confused: )

Wat betreft duitsland, ik weet dat ze daar theorie uit andere lidstaten accepteren; Ik weet niet of ze dat van ALLE lidstaten zomaar accepteren, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar onderscheid in maken, en anders zou ik gewoon een beetje "aandringen" :grijns:

Wat je opties ook zijn, waar je ook heen gaat, ik zou er wel voor zorgen dat je voordat je eraan begint van de betreffende overheidsinstantie een schriftelijke bevestiging hebt. De engelse overheid kan mooie dingen zeggen over wat er mogelijk zou moeten zijn, maar als je naar duitsland gaat, en daar zeggen ze nee, heb je weinig aan de engelse woorden.

Let er ook op dat de met name de conversies anders kunnen zijn qua regeling. Zo moet je voor de engelse CAA bij initial uitgifte van het IR tenminste 15 uur IR-training hebben gedaan. In nederland geld onder bepaalde voorwaarden 50% van voorgeschreven uren, met korting mogelijk tot 90% op basis van aantal gevlogen uren. Hoe dit bij andere landen zit weet ik niet. Dit kan interessant zijn als je al wat meer uren hebt.

-IB-
 
Niet dat ik hier iets structureels aan toe kan voegen....
het is werkelijk te treist voor woorden dat ze dit nog niet op orde hebben.
 
-IB- zei:
Wat betreft duitsland, ik weet dat ze daar theorie uit andere lidstaten accepteren;

Dat geeft de burger weer moed. Het zou namelijk wel fijn zijn als ik een Orbit of andere atpl dl in NL zou kunnen doen. Niet alleen is dat -voor mij- praktischer maar ook in prijs scheelt het aanzienlijk: bijna € 2.000 :eek: (in vergelijk met een CAT of Groeger)(de standaard atpl dl's in Duitsland). Voor dat bedrag wil ik graag wat extra moeite doen. :rt:

Zou het dan met de komst van EASA allemaal in 1 ommezwaai goed worden? Nah... ;)
 
cpl in usa

cpl in usa

dus ik kan gewoon met een Jaa ATpl, JAA cpl examen doen in de USA?
en dat wordt gewoon geaccepteerd door het IVW?
pieter
 
Sierra Mike Delta zei:
Ik zal het LBA maandag kontakten..
Anbei het antwoord (binnen 24h ) van het LBA:
nach JAR-FCL 1.065 deutsch müssen Sie, wenn Sie eine JAR-FCL Lizenz mit
Ausstellerstaat Deutschland erwerben möchten, die ordnungsgemäße
Erfüllung alller Anforderungen der zuständigen Stelle des Staates
nachweisen, in dem die flugmedizinische Erstuntersuchung und Beurteilung
sowie Ausbildung und Prüfung für die entsprechende Lizenz durchgeführt
wurden.
Es ist also nicht möglich, wie von Ihnen beabsichtigt, die Theorie in
Holland und die praktische Ausbildung in Deutschland zu absolvieren.
Unabhängig von unserer Rechtsauffassung steht es Ihnen frei, sich mit
Ihrer Behörde in Verbindung zu setzen, die eventuell einen
solchen Ausbildungsgang akzeptiert.
Wat ze daarmee -volgens mij- aangeven, is dat ik gewoon bij de verkeerde deur heb aangeklopt. De uitgever van mn huidige brevet (CAA UK) is in dit geval degene die dit zou moeten beoordelen. Ik ging er vanuit dat ik een Duits atpl zou verkrijgen maar dat zal dus -veel envoudiger- een UK atpl worden.

Mocht de CAA dus einverstanden zijn, zou ik bijvoorbeeld de Orbit DL kunnen doen, de praktijk in Duitsland en de examens in UK of iig met een CAA examinator. Voor mij is dit heel aangenaam, de school wil graag meewerken dus ik ga dit maar aan de CAA voorleggen. Zou super zijn! :rt:
 
CPL ??

CPL ??

Hi SMD,

begrijp er de ballen van.......
ik heb een JAA PPL SEP, en doe op dit moment DL bij Orbit.
begrijp ik nou dat ik dus gewoon naar de States kan gaan om daar CPL te doen?
Misschien weet jij dat of misschien iemand anders , zijn er geen Nederlandse scholen die according JAA werken? ipv CAA scholen.
 
Re: CPL ??

Re: CPL ??

pietertje67 zei:
Hi SMD,

begrijp er de ballen van.......
ik heb een JAA PPL SEP, en doe op dit moment DL bij Orbit.
begrijp ik nou dat ik dus gewoon naar de States kan gaan om daar CPL te doen?
Misschien weet jij dat of misschien iemand anders , zijn er geen Nederlandse scholen die according JAA werken? ipv CAA scholen.

Ja, dat begrijp je goed. De scholen in de USA die op dit moment een JAA approval hebben, hebben naar mijn weten allemaal een engelse approval. Je zult dus je theorie eerst af moeten maken, en vervolgens volgens de engelse richtlijnen training en examen moeten doen. Je krijgt dan ook een door de engelse CAA uitgegeven JAA CPL brevet, en hebt dan wat dat betreft eigenlijk niets meer te maken met de nederlandse IVW. De instrument rating kan niet in de USA gedaan worden.
 
Terug
Bovenaan