Even over het CPL

Miles Above

New member
van de site van het NAC

The aim of the CPL (A) Modular Course is to train PPL (A) holders to the level of proficiency necessary to act as pilot in command or co-pilot of any aeroplane engaged in operations other than commercial air transportation, act as pilot in command in commercial air transportation of any single pilot aeroplane, and act as co-pilot in a multi crew aeroplane.

Ok wat betekent dit nu concreet?

Mag je met je CPL dus niet als PIC maar wél als co-pilot optreden in een twin engined plane voor "commercial air transportation"??

Waaraan moet ik dan denken bij de term "commercial air transportation"? Kleine twee motorige kisten die passagiers rondvliegen maar niet van A naar B vliegen??? Kan je wel commerciele vrachtvluchten in kleine kisten doen met je CPL??? :confused:

Sorry hoor, ik zie even door de bomen het bos niet meer en ja ik heb de kennisbank geraadpleegd.;)
 
Je mag niet als commander optreden op een commerciele vlucht op een multi-crew kist ;) Hierbij moet je denken aan alle heavy turboprops, jets, en de meeste business-jets (maar een bepaald type citation bijvoorbeeld is er ook in single-pilot uitvoering)

Je mag dus wel vliegen op kleine 2-motorige vliegtuigen die gecertificeerd zijn voor single-pilot operations.

Een commerciele vlucht is simpel gezegd iedere vlucht met betalende passagiers of betaalde vracht.

:radar:
 
Let wel: Veel maatschappijen verwachten dat je een ATPL (theorie) hebt, zelfs voor een F/O positie.

Ja dit weet ik, maar stel dat je wil beginnen als een F/O op een Twin Otter o.i.d. die wat mensen van eiland a naar eiland b brengt in de carribean (ik noem maar een plek)

Vragen dit soort clubs voor zo'n stoel ook een ATPL?
 
Laatst bewerkt:
Commerciele vluchten onder JAR-OPS1 moeten altijd met twee piloten gevlogen worden.

Betreft het een single pilot certificated multi engine vliegtuig, zoals een Piper Chieftain of zelfs een CitationJet (de kleinste), dan mag de Co-Pilot volstaan met een CPL(A).

Betreft het een multi crew certificated vliegtuig, bijv. Citation II, Hawker 800, Boeing 737, Airbus Axxx etc.., dan MOET de Co-pilot minimaal in het bezit zijn van een CPL/ME/IR/MCC met ATPL theorie en een volledige type rating op de kist hebben.

Dus met alleen een CPL en CPL theorie kan je geen Co-pilot worden onder JAR-OPS1 in een multi-crew vliegtuig.

Een sleepvlucht of een rondvlucht met een C172 zijn ook commerciele vluchten, maar hoeven niet onder JAR-OPS1 gevlogen te worden. Een simpele rondvlucht kan gevlogen worden met een rondvluchtvergunning en kan daarom met één piloot gevlogen worden.

Vrgr
P51D
 
JAR-OPS 1 is toch alleen applicable voor vluchten van operators met vliegtuigen met een MTOW van meer dan 10,000 Kg OF >20 pax?

Uit jouw verhaal haal ik dat ik met mijn CPL geen Piper in m'n eentje mag vliegen als er een betalende pax in zit.

Dat je op een multicrew vliegtuig onder jar-ops1 idd met alleen cpl geen co kan zijn klopt inderdaad, mijn excuses and bedankt voor de aanvulling! Buiten JAR-OPS1 wel je echter volgens mij wel alles vliegen.

Nog een grappig detail uit jar-ops 1... zolang je overdag VFR vliegt en je binnen de AFM "wetten" vliegt mag je WEL single pilot opereren :1855: Sla de wetgeving er maar op na :D

Onder uitzonderingen vallen trouwens ook para-vluchten.
 
Laatst bewerkt:
Bij bijvoorbeeld Dynamic airlines of North Sea Airlines worden er commerciele vluchten uitgevoerd met Piper Chieftains onder JAR-OPS 1.
Die kist is lichter dan 10.000 Kg en kan beslist geen 20 pax vervoeren. Als ze de PH-IDA gebruiken voor de diamand vluchten naar Antwerpen vliegen ze altijd met z'n tweëen, want de vlucht wordt uitgevoerd onder JAR-OPS 1.

Als jij mensen betaald vervoerd en dat bijvoorbeeld onder "ontheffing artikel 16" doet, oftewel de kist wordt alleen voor één bepaald bedrijf gebruikt, dan mag jij dat met een CPL single pilot doen op een Piper Chieftain. Dat mag dan op bijvoorbeeld een Beech King Air B200 ook. Maar dan vlieg je ook niet voor 'het publiek' maar 'prive' voor dat bedrijf. Maar je krijgt er wel voor betaald.

Maar zodra dat gedaan wordt onder JAR-OPS 1, moet dat in een multi-crew operatie gedaan worden.
JAR-OPS 1 staat geen single pilot en geen single engine operatie toe.
En alleen in het geval het een multi engine vliegtuig betreft, die zogezegd prive single pilot gevlogen mag worden, dan mag de co-pilot volstaan met een CPL/ME/IR met alleen CPL theorie. Echter die co-pilot kan nooit captain worden onder JAR-OPS 1.
Maar zodra er met dat vliegtuig niet onder JAR-OPS 1 wordt gevlogen, mag diezelfde co-pilot het vliegtuig single pilot als PIC vliegen.

Voor para vluchten is inderdaad ook alleen een vergunning voor nodig en hoeven niet onder JAR-OPS 1 gevlogen te worden. Dus die mag je inderdaad in je eentje vliegen.

Vrgr
P51D
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk over Northsea etc.. want:

(b) The requirements in JAR-OPS Part 1 are applicable:
(1) For operators of aeroplanes over 10 tonnes Maximum Take-Off Mass or a maximum approved passenger seating configuration of' 20 or more, or with mixed fleets of aeroplanes above and below this discriminant, no later than 1 April 1998 unless otherwise indicated.
(2) For operators of all other aeroplanes, no later than 1 April 1999 unless otherwise indicated.

-------------------

Maar SINGLE PILOT operations op kleinere toestellen zijn wel degelijk toegestaan..
, En je mag op een single-pilot ops airplane als "commander" optreden in multi-crew ops met een CPL, mits je een command course hebt gevolgd.


"For all turbo-propeller aeroplanes with a maximum approved passenger seating configuration of more than 9 and for all turbo-jet aeroplanes, the minimum flight crew is 2 pilots"

Appendix 2 to JAR-OPS 1.940. Single pilot operations under IFR or at night.
(a) Aeroplanes referred to in JAR - OPS 1.940(b)(2) may be operated by a single pilot under IFR or at night when the following requirements are satisfied:
(1) The operator shall include in the Operations Manual a pilot s conversion and recurrent training programme which includes the additional requirements for a single pilot operation;
(2) In particular, the cockpit procedures must include:
(i) Engine management and emergency handling;
(ii) Use of normal, abnormal and emergency checklist;
(iii) ATC communication;
(iv) Departure and approach procedures;
(v) Autopilot management; and
(vi) Simplified in-flight documentation;
(3) The recurrent checks required by JAR - OPS 1.965 shall be performed in the single-pilot role on the type or class of aeroplane in an environment representative of the operation;
(4) The pilot shall have a minimum of 50 hours flight time on the specific type or class of aeroplane under IFR of which 10 hours is as pilot-in-command; and
(5) The minimum required recent experience for a pilot engaged in a single-pilot operation under IFR or at night shall be 5 IFR flights, including 3 instrument approaches, carried out during the preceding 90 days on the type or class of aeroplane in the single-pilot role. This requirement may be replaced by an IFR instrument approach check on the type or class of aeroplane.

Zoals al eerder vermeld: Overdag mag je VFR onder JAR-OPS1 ook commerciele vluchten uitvoeren met een CPL!

1) A Commercial Pilot Licence (CPL) holder does not operate as a commander of an aeroplane certificated in the Aeroplane Flight Manual for single pilot operations unless:
(i) When conducting passenger carrying operations under Visual Flight Rules (VFR) outside a radius of 50 nm from an aerodrome of departure, the pilot has a minimum of 500 hours total flight time on aeroplanes or holds a valid Instrument Rating.


------------------------------------------------------------------------


Ook leuk om te weten - Requirements voor een co-co:

(e) Minimum requirements for Cruise Relief Co-Pilot
(1) Valid Commercial Pilot Licence with Instrument Rating;
(2) Conversion training and checking, including Type Rating training, as prescribed in JAR-OPS 1.945 except the requirement for take-off and landing training;
(3) All recurrent training and checking as prescribed in JAR-OPS 1.965 except the requirement for take-off and landing training; and
(4) To operate in the role of co-pilot in the cruise only and not below FL 200.
(5) Recent experience as prescribed in JAR-OPS 1.970 is not required. The pilot shall, however, carry out flight simulator recency and refresher flying skill training at intervals not exceeding 90 days. This refresher training may be combined with the training prescribed in JAR-OPS 1.965.
 
Laatst bewerkt:
En waar in JAR-OPS1 staat het volgende?

P51D zei:
Betreft het een multi crew certificated vliegtuig, bijv. Citation II, Hawker 800, Boeing 737, Airbus Axxx etc.., dan MOET de Co-pilot minimaal in het bezit zijn van een CPL/ME/IR/MCC met ATPL theorie en een volledige type rating op de kist hebben.

Het bovenstaande (dat je ATPL theorie moet hebben) is volgens jar-ops alleen van toepassing als je als co wordt ingezet om de captain te relief-en. Dus niet bij voorbaat.

Tenzij jij iets anders kan vinden?
 
Laatst bewerkt:
Dat van die single pilot onder IFR and/or night wist ik niet.

Interessant vind ik dan welke toestellen dat voor geldt: aeroplanes referred to in JAR-OPS 1.940 (b) -

Aannemelijk is, dat dit vliegtuigen zijn met een maximum van 9 stoelen, turbo props, multi engine piston en geen jets.

Ik ben benieuwd wat voor verdere 'snags' er nog aan zitten, want volgens mij wordt het niet of nauwelijks in de praktijk toegepast (single pilot IFR and/or night onder JAR-OPS 1).

Maar misschien heeft dat ook met de verzekering te maken. Wordt de verzekering wat exorbitant hoog als je single pilot IFR onder JAR-OPS gaat opereren.

Ik ga dat eens even navragen.

Vrgr
 
JAR-OPS 1.940 (b) is inderdaad:

"all turbo-propeller aeroplanes with a maximum approved passenger seating configuration of more than 9 and for all turbo-jet aeroplanes".

Er staat niets over kleine jets.. Dus ik ga er vanuit dat single pilot dan idd alleen is toegestaan op turbo-props? Of is er een apart document kleine jets?
 
Het volgende over die ATPL theorie:

JAR-FCL 1.250 geeft de eisen voor de afgifte van een eerste type rating (typebevoegdverklaring) op een meervlieger gecertificeerd vliegtuig.

Onder (a) punt (4) valt te lezen dat je moet hebben voldaan aan de eisen van JAR-FCL 1.285 voor die afgifte.

JAR-FCL 1.285 handelt over theorie kennis voor een kandidaat voor een ATPL(A), oftewel ATPL theorie.

Dus zonder ATPL theorie geen afgifte!

Onder punt (b) (c) staat :

Het kennisniveau waarover de houders van een PPL(A) of CPL(A) en typebevoegdverklaringen voor meervlieger-gecertificeerde vleugelvliegtuigen afgegeven krachtens andere eisen dan die van JAR-FCL, worden geacht te beschikken, is geen vervanging voor het aantonen dat men voldoet aan de hierboven onder (4) genoemde eisen.

En onder (4) wordt weer verwezen naar JAR-FCL 1.285, de ATPL theorie!

M.a.w. je moet voldoen aan de eisen voor ATPL theorie om in aanmerking te komen voor een eerste afgifte van een typebevoegdverklaring op een meervlieger-gecertificeerd vliegtuig.

En zonder type rating mag je die kist uiteraard niet vliegen.

Vrgr
 
Terug
Bovenaan