etops

ojjo29

New member
Ik wil graag weten hoe het zit met ETOPS en vluchten over de Atlantische oceaan naar bijvoorbeeld de Nederlandse Antillen en Aruba. Tweemotorige kisten steken op zowat het breedste deel van de oceaan over om bij Sint Maarten de Cariben binnen te vliegen. Is er dan toch binnen de limieten van 1, 2 uur of langer een diversion field in de buurt? Of worden de ETOPS regels daarvoor opgerekt?
 
Voorbeeld van de B-767 van een bepaalde maatschappij;
The authorized area of operation is the area where the diversion time, at any point along the proposed route of a flight to an adequate aerodrome, is up to a maximum of 180 minutes in still air at the one engine inoperative cruise speed.

M.a.w als je naar zulke bestemmingen gaat zoals jij dat zegt, dan neem je bijvoorbeeld als alternate (wx etc. depending); Shannon,Lajes en bermuda.
Teken de 3 uur cirkels om deze velden en je kunt linea recta naar Sint Maarten.

Hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft!
 
Neem dan ook nog eens de Azoren, en Canarische Eilanden erbij en je komt helemaal een eind. Bovendien een 3 uurs-cirkel om St Maarten en eentje om Lissabon zou ook al bijna voldoende moeten zijn....:biertje:
 
Ik sluit me bij V2 aan. Hier in de VS zijn diverse "Majors" en de FAA bezig voor 240 min ETOPS!!!! Inderdaad 4 uur op een motor :eek!:.
Wij vliegen met 737-800's ook 180 ETOPS. Wel grappig om met M.79 ingehaald te worden ,tegelijkertijd, door een 777 1000 FT hoger en een 747 1000 FT lager beide met M.84.

:cool: Biscane :cool:
 
Terug
Bovenaan