Erkenning vlieguren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wvg
  • Startdatum Startdatum

wvg

New member
Hi,

Ik heb een korte vraag over de erkenning van gemaakte vlieguren en behaalde examens in het buitenland ivm mijn PPL opleiding. Korte situatieschets: ik ben op dit moment in Canada, bezig met mijn PPL opleiding bij een JAA erkende vliegschool (Moncton Flight College). Uitgifte van het JAA PPL certificaat is een UK JAA PPL (Cabair). Ik doe hier de volledige PPL opleiding, dus theorie & vlieguren. Vliegschool is absoluut top qua kwaliteit van instructeurs. Echter, het weer is zonder meer waardeloos (tegen alle verwachtingen in; maar goed het weer hebben we niet onder controle). Het ziet er naaruit dat ik de opleiding hier niet af kan maken, simpelweg omdat ik te weinig tijd over heb. Terugkomen op korte termijn is ook niet echt een optie.

Ik heb vandaag gesproken met het IVW en tot mijn verbazing (maar goed, had dat ook eerder moeten weten dan) worden al mijn behaalde resultaten *niet* erkend. Een JAA PPL certificaat in zijn geheel wordt wel erkend, maar als je slechts een gedeelte hebt gedaan, kennelijk niet. Dus ik kan alle JAA examens overdoen. Jammer, maar vind ik nog te doen. De theorie is niet echt moeilijk. Echter, er is ook geen erkenning voor de vlieguren. En dat heeft een grotere impact.

Dit betekent concreet dat ik eigenlijk mijn PPL opleiding opnieuw kan gaan doen als ik in NL ben.

Heeft een van de lezers toevallig ervaring met een dergelijke situatie? Is dit situatie echt zo zwart-wit als het IVW schetst of zijn er toch nog wel mogelijkheden?

Alvast dank voor de reactie!
Groet,
Wilco
 
Niet erkennen van vlieguren?

Ik veronderstel dat je de uren die je al gemaakt hebt met je FI toch gelogd hebt als DUAL?

En moeten ze die dan niet erkennen?

(oei, nu maak ik vragen bij ipv van ze op te lossen :passed: )
 
UK is trouwens CAA uitgifte en moet vervolgends nog eens omgezet worden bij het IVW. Wel een JAA erkend certificaat uiteraard.

Uren niet erkend is wel vreemd, maar zo zit het IVW in elkaar. In Canada afmaken is tot dusver je beste optie. Heb je genoeg tijd geplanned of gewoon gegokt met een toeristen visum?
 
Hi Flyhigh,

Ha, goede vraag qua tijd. Ik had initieel 8 weken gepland voor mijn PPL. Gegeven het feit dat je ongeveer 50 uur gaat vliegen (even afgerond; het kunnen er iets meer of minder zijn) en het feit dat je zeg 6 - 8 Hobbs Uren per week maakt, zou dit voldoende moeten zijn. Ik heb mijn verblijf zelfs uitgebreid met 3 weken vanwege het weer. Dus in totaal 11 weken. Ik zit nu in mijn 6e week en nog 5 weken te gaan. Dus voldoende tijd: zeg het maar :) Ik denk zelf van wel mits het weer meezit.

Zeker geen toeristenvisa gedoe. Sterker nog: ik heb me vrij uitgebreid georienteerd op het hele PPL verhaal en ben naar Moncton gegaan vanwege de reputatie van deze school (beste van Canada) en volgens sommigen een van de beste ter wereld. Geven UK JAA PPL uit en hebben een limiet op studenten om ervoor te zorgen dat de juiste instructeur-student ratio wordt behouden. Ik heb me volledig gerealiseerd dat het weer hier minder kan zijn (dan bijv in Florida) en ook bewust dat risico genomen. Vandaar de slack in de weken. Ik was ervan uitgegaan dat ik de uren (die inderdaad gelogd zijn en ondertekend door de FI) kon meenemen naar NL. Dat was mijn backup plan: afmaken in NL indien nodig. Nu dus kennelijk opnieuw beginnen.

Ik kan weliswaar nog 5 weken blijven, maar ik heb slechts 16 uur kunnen vliegen. Er is geen enkele garantie op beter weer, dus dat lost het probleem niet structureel op. Ik heb zelf zo iets van: 'OK, neem je verlies en trek jezelf terug om het financiele verhaal binnen de perken te houden'. Als ik door ga en ik moet zeg met 35 uur terug en heb geen kans om op korte termijn terug te komen, dan is het gewoon een verspilling van geld. Alhoewel ik redelijk wat ben opgestoken van het vliegen, maar geen PPL brevet is voor mij hetzelfde als volledige verspilling van alle moeite en geld ;)

Zo ja, afmaken in Canada, graag. Indien mogelijk. Misschien moet ik het nog eens goed overdenken en toch kijken wat mogelijk is. Vandaar ook mijn vraag om te zien of anderen reeds met dit bijltje gehakt hebben :0

Dank.
Groet,
Wilco
 
Hi N2024,

Wel, als we zouden spreken over FAA wellicht, al is dit natuurlijk puur US (en volgens mij ook voor N geregistreerde toestellen in NL). Echter, we praten hier over JAA :) Dit zou voor JAA alleen in NL kunnen als er een UK school in NL geregistreerd zou zijn. En volgens zijn alle FTO's in NL, NL geregistreerd ;)
Wilco
 
Hoi Wilco,

vervelende situatie inderdaad... De theorie overdoen in Nederland zou ik zelf niet direct doen, ten eerste betaal je je scheel om die 16 vragen per vak (gemiddeld dan) te mogen beantwoorden, ten tweede worden er soms zulke vreemde vragen gesteld dat je met een CAA examen beter uit bent dan met een IVW (dit is mijn persoonlijke mening en het kan zijn dat de afgelopen jaren de vragen beter zijn geworden). Toen ik destijds mijn PPL in amerika af ging maken werden door de CAA alle in Nederland gevlogen uren volledig erkend. Misschien omdat de door de CAA erkende vliegscholen buiten europa niet door IVW erkend worden dat deze uren niet meetellen???

Zou het anders mogelijk zijn om je CAA theorie te gaan halen (in canada), zoveel mogelijk uren in Canada maken, vervolgens in Nederland misschien nog wat uren maken (voorop gesteld dat je het niet gaat halen in Canada) en uiteindelijk bij Cabair in de UK je skill test gaan doen? Het is misschien een omslachtige methode maar in jou situatie zou ik het zeker overwegen. Vraag anders eens aan je instructeur of bij de vliegschool wat ze jou adviseren...

Ik hoop voor je dat het weer beter zal worden en je gewoon je papieren daar kunt halen (je hebt nog een aantal weken toch?). Mocht je idd met 35 uur terug moeten komen is bij cabair afmaken het overwegen waard.
Ben benieuwd naar je keuze, succes ermee in ieder geval!

6477
 
Kan het zijn dat je uren niet herkend worden, omdat je de opleiding volgens een bepaalde syllabus afgerond moet worden? Volgens mij erkennen JAA landen onderling ook geen theorie examens maar alleen volledige brevetten.

Het is mij ook een raadsel waarom dat het geval is. Op het gebied van medicals (omzetten) zijn ze ook niet altijd even makkelijk, terwijl ze wel allemaal dezelfde JAR-FCL hanteren.
 
6477, Whitelabel,
Dank voor jullie reactie. 6477: goede suggestie en zeker het overwegen waard. Probleem is wellicht dat ik de uren in NL niet kan maken omdat men wellicht zegt: 'Jij mag dan wel solo vliegen in Canada, maar niet volgens onze standaarden. Dus als jij bij ons uren wilt maken, dan wel met een instructeur en beginnend bij 0'. Maar goed dan zou ik idd kunnen zeggen: ik vertrek naar the UK en maak het daar af. Als dat zo is, dan keer ik liever gezegd terug naar Canada (is ook nog goedkoper; ken de vliegschool; ze kennen mij). Dus een eventuele terugkeer sluit ik vooralsnog niet uit. Is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk.

Whitelabel: het is inderdaad zo dat de theorie-examens niet worden erkend omdat ieder JAA land zijn eigen JAA database gebruikt voor de vragen. Dit geldt kennelijk niet voor ATPL, waar ieder JAA land wel uit dezelfde database plukt. Verder stelt het IVW dat zij de in NL gevestigde scholen erkend als ze volgens een bepaalde syllabus/methode het PPL programma afwerken. Ik weet niet in hoeverre de 'NL PPL methode' afwijkt van de 'UK JAA methode', maar ik zou zeggen dat mag niet veel zijn. Immers de JAA landen erkennen elkaars JAA PPL brevet. Dus als het eindresultaat wordt erkend (lees: het brevet), dan is de redenering (lijkt mij) dan zul je ook de delen moeten erkennen. Immers de som van de delen leidt tot het eindresultaat, te weten het brevet. Kennelijk denkt het IVW hier anders over en ze hebben mij niet met argumenten kunnen uitleggen of overtuigen waarom de uren niet worden gehonoreerd in NL. Het zij zo.

De situatie is intussen wat verbeterd. Ik kan waarschijnlijk toch langer blijven en zal alles op alles zetten om mijn brevet in Canada te halen. Dan zijn we van heel dit gezeik (Excuse my French :)) af.

Wordt nog wel vervolgd.
Groet,
Wilco
 
Terug
Bovenaan