EPST klas (SAA) Mei '09

JuniorAce

New member
Hey,

Ik heb na het slagen van fase 3 gehoord dat ik nog 3 klasgenoten had voor het FO programma van EPST.

Ik wou via deze weg al eens kennismaken.
 
Hey jeroen,

Was jij er ook ni bij op fase 3 16 jan.?

Heb je enig idee wanneer de bijeenkomst is rond verdere afspraken?

Groeten Evy,
 
Hoi, weten jullie toevallig wanneer de eerstevolgende klas na mei start? Is dat in augustus?

En nog een ander vraagje: heb je om te beginnen aan de opleiding echt een klasse I medical nodig of volstaat een klasse II ook? (Mijn klasse I verloopt binnenkort maar mijn klasse II is nog een jaar geldig. Ik begreep dat je voor de opleiding ook met klasse II kan vliegen en dat je pas als je je ATPL hebt de klasse I nodig hebt... Wie weet hier meer van?)
 
Hoi, weten jullie toevallig wanneer de eerstevolgende klas na mei start? Is dat in augustus?

En nog een ander vraagje: heb je om te beginnen aan de opleiding echt een klasse I medical nodig of volstaat een klasse II ook? (Mijn klasse I verloopt binnenkort maar mijn klasse II is nog een jaar geldig. Ik begreep dat je voor de opleiding ook met klasse II kan vliegen en dat je pas als je je ATPL hebt de klasse I nodig hebt... Wie weet hier meer van?)

Volgende klas begint in september.
Je kan in amerika een FAA keuring laten doen (is goedkoper), zodra je in zweden weer bent laat je een JAA Klasse 1 weer doen.

Gr Jeroen
 
Welke Medical?

Welke Medical?

Dit privéberichtje kreeg ik van Dick Verburg (van EPST):
Dick Verburg zei:
Je MOET een Class 1 medical hebben bij aanvang van de opleiding. Mocht deze Class 1 verlopen gedurende je USA tijd, dan mag je de vernieuwing direct bij terugkomst regelen.
Je mag de cursus niet ingaan met uitsluitend een valid Class II en FAA.
Dick
Dat is dus duidelijk, hoewel me bij het keuringscentrum werd verteld dat veel studenten (van verschillend vliegscholen) aan hun opleiding beginnen met klasse II en pas later hun klasse I verlengen. Bij EPST mag dat dus niet.
 
Ik zit nu in klas 09-1 bij SAA

Je moet een klas 1 medical hebben, die moet je ook naar de Zweedse CAA toe sturen.
Als je in San Diego zit ga je tijdens je introductie week nog naar een FAA medical bureau toe en die keuren je opnieuw voor een FAA klasse 2.
 
Hoi allemaal, hoe bevalt het jullie inmiddels in Zweden? Of zitten jullie al in San Diego? Is er ook een weblog van jullie klas??
 
Wij zitten nog lekker in nederland hoor. We zijn allen bezig met onze thuisstudie. Begin juni vertrekken wij voor een jaar naar San Diego.
 
Is er in dat jaar San Diego nog een vakantie gepland? Bestaat de mogelijkheid om tussentijds een keer terug naar Nederland te komen, of dat familie je daar komt opzoeken?
 
Er staat qua vakantie niets gepland, maar er is ons verteld dat er waarschijnlijk wel wat te regelen is. Het is dus even afwachten.
 
@jeroennos: Is de hoeveelheid voor die 6 weken thuisstudie een beetje te behapstukken? Evt te combineren met een baan?

Groet,
 
@ kaizen: Ik zou het iig niet aanraden. Je krijgt van te voren een schema (wat te doen) en die is elke week voor 40 uur ingevuld. Je doet het wel wat sneller maar om dit met een (full time) baan te combineren, nee zou dat niet doen. De theorie wordt wel enorm goed uitgelegd en is dus wel te behapstukken.
@Terminal Veloci: Je hebt wel genoeg vrijedagen maar niet echt een vakantie. Het wordt iig niet aangeraden om tussendoor terug te reizen naar nederland. Er is natuurlijk wel tijd om vrienden/familie te begroeten in San Diego. SAA raadt dit ook aan om te doen.
 
@ SAA deelnemers. Waarschijnlijk wel terug te vinden in Kennisbank etc, maar hoelang verblijven jullie nu precies in Amerika volgen EPST/SAA? Ik vraag het omdat wat in de folders staat en praktijk nog wel eens va elkaar wil verschillen.

Groet

ASK
 
@Ask: 1 jaar. Het is ook redelijk zeker is dat USA gedeelte daadwerkelijk binnen een jaar afgesloten wordt.
 
@Flyfens: Dank voor je antwoord. Is er nog een mogelijkheid om in dat jaar een keer naar huis te vliegen of zit dat er niet in?

Groet
 
Dat weet ik eigenlijk niet. Zelf heb ik in ieder geval (nog) niets gepland. Er is ons verteld dat er misschien wel wat te regelen is als je met je hele klas afspreekt om vooruit te werken zodat je een poosje vrij kan nemen. Als dat lukt zou je natuurlijk naar huis kunnen gaan. Het is voor ons dus even afwachten of dat kan, en zo ja, wanneer dat kan.
Zie verder post #14 van jeroennos.

Groeten, FlyFens.
 
Thuisstudie

Thuisstudie

@jeroennos: Is de hoeveelheid voor die 6 weken thuisstudie een beetje te behapstukken? Evt te combineren met een baan?

Ik ben nu zelf ook bezig met de thuisstudie. Onderschat de thuisstudie niet!!! Het is allemaal niet heel erg moeilijk, maar het is wel veel. Verder is het allemaal ontzettend interessante stof, alleen je zit wel de hele dag in je eentje achter de computer.

Wiskunde en natuurkunde hebben mij veel minder tijd gekost dan dat er voor in-geroosterd stond. Ik ben nu net klaar met "aircraft general knowledge" en ben nu bezig met "principles of flight". Deze twee vakken hebben mij nu al meer tijd gekost dan dat ik er volgens de studiewijzer voor kwijt zou zijn.

Hoe lang je er over doet is uiteraard afhankelijk van je voorkennis, mijn voorkennis van wiskunde en natuurkunde was prima, maar voordat ik aan de opleiding begon wist ik niets van "principles of flight" en "aircraft general knowledge".

Je zult voor je zelf wel in kunnen schatten hoeveel voorkennis je van een bepaald vakgebied hebt. Als je geen voorkennis hebt, dan moet je rekening mee houden dat je wat meer tijd kwijt bent. Als je nog niet in het bezit bent van bijvoorbeeld een PPL, dan lijkt het me niet te doen om er nog een baan naast te hebben.

Groeten,
FlyFens.
 
Terug
Bovenaan