Even relativeren, maar hoe hebben we ooit RT kunnen halen als we geen luchtvaart-engels spraken.
Kortom, we moeten opnieuw een examen afleggen voor iets wat we allang hebben gedaan en daar moet je dan nog flink voor betalen ook.
Na dat examen moet men nog steeds aanvraag doen om de motor te starten, ctr's te crossen etc. etc. op dezelfde manier zoals men het al jaren doet.
Of gaan we nu opeens hele conversaties in het engels houden over de radio.
Daar is toch juist de RT voor uitgevonden; kort en bondig in luchtvaart-engels met elkaar "spreken" over de radio.
En wat de veiligheid betreft..., men is vooralsnog in het circuit niet op-elkaar geklapt omdat men geen goede RT hanteerde, maar omdat er nog altijd velden bestaan waar RT niet verplicht is en men zelf vreselijk goed moet uitkijken om niet uit de lucht te worden gevlogen.
Het relativerende in het geheel is dat ik gewoon jan l*l de sportvlieger ben die zelfs zonder RT-aantekening mag vliegen als ik daar voor kies.
Kijk mijne dames/heren, daar ligt mijn inziens de fout en het gevaar.
Die hele overgangsregel is gel*l ! Als men wil testen of iemand engels spreekt, moet men dat voor het RT-lesprogramma doen ! Daar kan men vandaag al mee starten met de nieuwe "recruten". Maar vliegers verplichten examen te doen voor iets waar men allang voor geslaagd is en al jaren goed mee werkt stinkt vreselijk naar oplichterij.