Engeland

FAACFI

New member
Goedemiddag,
Volgende week vlieg ik voor het eerst een keer naar Engeland (met een "N" kist), aangezien het geen Schengen land is vraag ik mij af of iemand mij kan vertellen of ik nog iets moet regelen qua papierwerk voordat ik daar land? Alvast bedankt voor de tips!
 
Ja, die malle Engelsen zijn niet bij de Schengenclub. Dus je moet vertrekken vanop een douaneveld, of misschien kun je regelen dat er een bevoegd persoon naar je eigen veld komt; ik dacht dat dat in Nederland wel kan. Anders moet je tussenlanden, bv. in Midden-Zeeland.

Aan de Engelse kant moet je een zgn. GAR-document invullen, om te melden dat je gaat aankomen. Dat kan niet op alle velden maar het zijn er wel heel wat. Ik dacht dat de GAR-procedure enkel nog over het www kan, vroeger kon je het formulier ook afdrukken, invullen en doorfaxen. Er is dan een kleine kans dat de immigratiediensten je paspoort eens komen bekijken.
 
Nou vlieg ik vanaf Seppe, ik hoef daar toch niets te regelen? Alleen het GAR formulier invullen??
Normaals, het hangt van je bestemming af of je een GAR moet invullen en hoe lang van te voren je een GAR moet opsturen. Bij de instructies is een lijst toegevoegd van vliegvelden en hun GAR-status.

Bij "concession airfields" of "agreement airfields" is het nuttig om vooraf te telefoneren. Elk veld heeft een eigen overeenkomst met customs & immigration, soms is een GAR helemaal niet nodig, soms kan het bij aankomst worden ingediend, soms gelden regels voor aankomsttijden zonder GAR, dus je moet verifieren wat er op het moment van aankomst mogelijk is.
 
Seppe, ik hoef daar toch niets te regelen?
Ik weet niet hoe de regels in NL zijn maar hier in BE kun je alleen buiten Schengen vliegen vanaf een douanevliegveld. Al denk ik niet dat eenieder zich daaraan houdt.
 
Ik weet niet hoe de regels in NL zijn maar hier in BE kun je alleen buiten Schengen vliegen vanaf een douanevliegveld. Al denk ik niet dat eenieder zich daaraan houdt.

Geldt ook bij aankomst vanuit niet-Schengen.
Tip: tussenlanding op Calais, waar je uistekend kunt lunchen.
 
Calais, inderdaad, maar ook Le Touquet heeft een prima restaurant. Let wel, er is daar een en ander gewijzigd, recentelijks, ik dacht dat het geen gecontroleerd luchtruim meer is. Maw er zit misschien nog wel iemand op de tower(frequentie) maar die geeft dan alleen informatie.

Maar vermits we niet mochten weten waar de vlucht naartoe gaat is dat misschien een stevige omweg.
 
Calais, inderdaad, maar ook Le Touquet heeft een prima restaurant. Let wel, er is daar een en ander gewijzigd, recentelijks, ik dacht dat het geen gecontroleerd luchtruim meer is. Maw er zit misschien nog wel iemand op de tower(frequentie) maar die geeft dan alleen informatie.

Maar vermits we niet mochten weten waar de vlucht naartoe gaat is dat misschien een stevige omweg.

Als er info gegeven wordt, waarom dan eens niet snel even controleren?
Le Touquet heeft een CTR
Zie
https://www.sia.aviation-civile.gouv.fr
 
@Pineize: Toegegeven, de zin is wat verwarrend opgebouwd. Maar ik bedoelde dus dat er in Calais veranderingen zijn geweest. Over Le Touquet zeg ik niks.

@scsirob: dqt is niet zo ongebruikelijk hoor, als ik het allemaal goed begrijp dan geldt hetzelfde (weliswaar met andere tijdschema's) zelfs voor drukkere luchthavens zoals EBAW en EBCI. Ter attentie van Pineize heb ik even de AIP gecheckt, et voilà:

Antwerpen CTR is only active during EBAW operational hours. Activation may be checked with Brussels FIC.

Ik neem dat, als de CTR niet actief is, het betreffende stuk luchtruim tot klasse G wordt. Wat anders?
 
@Pineize: Toegegeven, de zin is wat verwarrend opgebouwd. Maar ik bedoelde dus dat er in Calais veranderingen zijn geweest. Over Le Touquet zeg ik niks.

@scsirob: dqt is niet zo ongebruikelijk hoor, als ik het allemaal goed begrijp dan geldt hetzelfde (weliswaar met andere tijdschema's) zelfs voor drukkere luchthavens zoals EBAW en EBCI. Ter attentie van Pineize heb ik even de AIP gecheckt, et voilà:



Ik neem dat, als de CTR niet actief is, het betreffende stuk luchtruim tot klasse G wordt. Wat anders?

Ik ga nog eens moeilijk doen. Ivm Antwerp CTR. Zie AIP :-)

ENR 1.4 ATS AIRSPACE CLASSIFICATION AND DESCRIPTION

1 ATS AIRSPACES CLASSIFICATION

Note 1: If an airspace is not activated at specific times, the classifications of the surrounding airspace applies.
 
Zeker wel, en door wat wordt de EBAW CTR ge"surrounded" oftewel omgeven? Als men dat letterlijk neemt, m.a.w. "ernaast" dan is het klasse G, en zo neem ik het ook op.

Maar ik begin al te twijfelen of er eens beter niemand ze zou opbellen... of zelfs eens een klapke gaan doen op de tower - nu men nog gratis kan parkeren in Deurne...
 
Zeker wel, en door wat wordt de EBAW CTR ge"surrounded" oftewel omgeven? Als men dat letterlijk neemt, m.a.w. "ernaast" dan is het klasse G, en zo neem ik het ook op.

Maar ik begin al te twijfelen of er eens beter niemand ze zou opbellen... of zelfs eens een klapke gaan doen op de tower - nu men nog gratis kan parkeren in Deurne...

Dat is toch idem bij de mil CTR's en TMA's.
Gisteren ging ik EBCI buiten op 3500ft en had verwacht dat ze me zouden doorgeven aan Florennes approach. Die mannen hadden blijkbaar verlof, dus was het Brussels info en klasse G ipv gecontroleerd luchtruim.
 
Terug
Bovenaan