Eng maar heftig

gelderen

New member
Ik zit momenteel in Kissimee bij OFT voor mijn PPL en aangezien ik mijn uren moet draaien vlieg ik zodra het even kan solo.

Vandaag was de wind 310/9 dus take off van rw33. Op zich niets aan de hand maar voor een beginner met 20 uur TT en mijn 4de solo zoals ik al best spannend. Omdat ik deze sessie maar kort kon vliegen besloten om in de 'pattern' te blijven voor wat T&G's. De eerste ging prima ook al was de wind best fors. Maar bij mijn 2de T&G bij de draai van base naar final merkte ik dat min PA-28 behoorlijk werd weggedrukt door de wind. Bij de short final werdt ik alle kanten opgegooid maar ik had het nog redelijk onder controle. Echter net voor de nummers een flinke zwieper dus een go-around was nodig. Ik had moeite om het vliegtuig boven de landingsbaan te houden en het ging behoorlijk tekeer. Na een windcheck bleek dat de wind was toegenomen tot 290/20 gusting 30. Ooops geen wonder dat ik een go-around nodig had. Het vliegtuig achter mij nam dezelfde beslissing.

Omdat ATC wel door had dat de wind gedraaid en toegenomen was een wisseling van langdingsbaan... RW24 dit keer dus een linkse bocht op downwind en na een extended downwind vanwege een landende jet een nieuwe approach op RW24. Met het zweet op mijn voorhoofd en de nervousiteit goed tussen de oren gevraagd om een 'full stop' ipv een T&G en gelukkig nam de wind wat af echter nog steeds 310/12 gusting 20. Dus besloten een flapless landing te doen die ik pas 2 keer geoefend had. met full rudder is het me toch gelukt om haar recht op de centerline te krijgen. Helaas een te hoge flare waardoor ze behoorlijk hard op de rw terecht kwam maar gelukkig wel veilig.

Een hele mooie ervaring voor een newbee zoals ik maar het heeft me wel bewust gemaakt van hoe klein we zijn in de lucht en hoe veel ik nog te leren heb!!

Hoe voelde jullie je toen je voor het eerst een Crosswind landing maakte die niet geplant was?
 
Laatst bewerkt:
Vreemde beslissing om met zo'n wind de baan om te gooien - uiteindelijk bleek je op de originele runway bijna full headwind te krijgen. Wat voor metalen doodskist vlieg je (en wat is de threshold speed)?
 
PA-28, 65 knopen full flaps, 70 flapless.

ATC doet hier wel meer vreemde dingen, er is een nieuwe bijgekomen en dingen die voorkomen zijn:
- vergeten van vliegtuigen die gevraagd zijn downwind te verlengen
- staartnummers omwisselen (m.a.g. dat iemand die klaar straat voor het opstijgen een cleared to land krijgt oid).
- Gisteren hoorde ik hem iemand cleared for take off geven voor RW 14 (We hebben een 15 en een 24).
- baan wisselen met 4 vliegtuigen in het circuit.
- een cleared to land geven op 15 nm weg voor een piper cadet terwijl het erg druk is.

Er zit wel altijd iemand bij die corrigeerd en het kan hier soms heel erg druk zijn voor ze. 5 in het circuit voor T&G's, 3 inboud voor full stop en 5 klaar voor take-off is geen uitzondering. Dan is 50% ook nog eens student waarbij de calls niet altijd goed gaan of calls niet altijd goed worden opgevolgt dus ze moeten alles dubbelchecken. Het zou mijn baan niet zijn in ieder geval want ik zou gek worden. Ik vindt het ook vreemd dat het voorkomt maar ik wil ik ook niet oordelen, ik sta niet in hun schoenen.

Schiet me net nog iets te binnen. We hebben 2 windsokkels op het terrein die gisteren op een gegeven moment beide een andere kant op wezen. Hoe ga je hier als piloot (en als ATC) mee om?

777-200: Waarom wegkwijt? Heb je een beter alternatief wat ik zou heb kunnen doen?
 
Laatst bewerkt:
ASRetje schrijven wegens overschrijden van crosswindlimiten? :D

Tenzij ze jou natuurlijk op je 4e solo een limiet van 20 knopen cross meegegeven hadden...

Maar het is inderdaad een lastig iets; je zit inmiddels in de lucht, je moet naar beneden. Of het nou mag of niet.

Ik denk dat je het juiste gedaan hebt. (gebaseerd op de informatie die ik hier gelezen heb)
 
hmmm stond er niks in de TAF dat er een frontje aan kwam of dat er kans was op crosswind/gusts?
als dat zo is vind ik het eerlijk gezegd niet erg safe dat ze iemand met 20 uur solo laten vliegen!

maar knap dat je het goed hebt opgelost... je bent in ieder geval een hele leerzame ervaring rijker!
 
Heb je goed onthouden van die flapless landings bij flinke crosswind.. :radar:
En zolang die ELT niet afgaat is het ook geen echt harde landing hoor :grijns:
 
Hoe voelde jullie je toen je voor het eerst een Crosswind landing maakte die niet geplant was?

Waarschijnlijk niet de eerste, maar wel de hefstigste keer.
Instructievlucht, single enigine IFR syllabus, SPIC.
Veld: KDVT

Het was de hele dag al vrolijk aan het waaien, maar wel binnen limieten. Op zich mooi, want in Arizona heb je eigenlijk geen weer; je hebt of VAR4 CAVOK of VAR35G50 +TSRA.
Vandaag dus anders, want koufrontypassage (ter plaatse alleen te herkennen aan wat hardere wind; gewoon CAVOK, 30SM zicht en bloedheet)

Ik had de instructeur dus gevraagd of we niet, voordat we aan het IFR trainen gingen beginnen, ene paar circuitjes konden doen, ik had nog zo goed als geen crosswindlandingen gemaakt, en het was wel een aandachtspuntje bij mij. (juist doordat ik er geen ervaring mee had).

15 knoopjes cross, de limiet was iets van 18 geloof ik (getallen kunnen ook iets anders zijn, maar in deze orde van grootte/verhoudingen). Geen veranderingen voorspeld ook, wel mogelijkheid op wat gusts. Maar priema binnen limieten dus.

dus, wij takeoff, circuitje, op final voor de zekerheid een windcheck gevraagd (wind van rechts, alles OK), landen, en ik weet niet precies WAT ik verkeerd deed, maar verkeerd was het.
Stuiter op upwind wiel, stuiter op downwind wiel, wind onder de upwind vleugel, en ik reed op 1 wiel al zeker 1/3 baanbreedte te ver naar links toen we (ik) toch maar besloten er een full stop van te maken ipv een touch en go. Tijdens het uitrollen hoorde ik de volgende kist op final een widcheck krijgen van een kleine 10 knopen boven mijn limiet. Wind dus buiten limieten, teruggetaxied en gewacht op beter weer (wat die dag niet meer kwam).

Was in ieder geval mijn grootste billenknijpmomentje van de opleiding. Wat leert men hiervan? Weinig eigenlijk; achteraf had ik niks op een andere manier moeten doen. Het enige wat ik wel meegenomen heb is om altijd bewust te blijven van de mogelijkheid dat de wind ineens een flink grotere gust kan geven dan gemeld. . .
 
hmmm stond er niks in de TAF dat er een frontje aan kwam of dat er kans was op crosswind/gusts?
als dat zo is vind ik het eerlijk gezegd niet erg safe dat ze iemand met 20 uur solo laten vliegen!

maar knap dat je het goed hebt opgelost... je bent in ieder geval een hele leerzame ervaring rijker!

Nee helaas niet, anders had ik zeker niet solo gevlogen.

Joozd: dat klinkt niet best, zal zweten geweest zijn!
 
Terug
Bovenaan