Ik zit momenteel in Kissimee bij OFT voor mijn PPL en aangezien ik mijn uren moet draaien vlieg ik zodra het even kan solo.
Vandaag was de wind 310/9 dus take off van rw33. Op zich niets aan de hand maar voor een beginner met 20 uur TT en mijn 4de solo zoals ik al best spannend. Omdat ik deze sessie maar kort kon vliegen besloten om in de 'pattern' te blijven voor wat T&G's. De eerste ging prima ook al was de wind best fors. Maar bij mijn 2de T&G bij de draai van base naar final merkte ik dat min PA-28 behoorlijk werd weggedrukt door de wind. Bij de short final werdt ik alle kanten opgegooid maar ik had het nog redelijk onder controle. Echter net voor de nummers een flinke zwieper dus een go-around was nodig. Ik had moeite om het vliegtuig boven de landingsbaan te houden en het ging behoorlijk tekeer. Na een windcheck bleek dat de wind was toegenomen tot 290/20 gusting 30. Ooops geen wonder dat ik een go-around nodig had. Het vliegtuig achter mij nam dezelfde beslissing.
Omdat ATC wel door had dat de wind gedraaid en toegenomen was een wisseling van langdingsbaan... RW24 dit keer dus een linkse bocht op downwind en na een extended downwind vanwege een landende jet een nieuwe approach op RW24. Met het zweet op mijn voorhoofd en de nervousiteit goed tussen de oren gevraagd om een 'full stop' ipv een T&G en gelukkig nam de wind wat af echter nog steeds 310/12 gusting 20. Dus besloten een flapless landing te doen die ik pas 2 keer geoefend had. met full rudder is het me toch gelukt om haar recht op de centerline te krijgen. Helaas een te hoge flare waardoor ze behoorlijk hard op de rw terecht kwam maar gelukkig wel veilig.
Een hele mooie ervaring voor een newbee zoals ik maar het heeft me wel bewust gemaakt van hoe klein we zijn in de lucht en hoe veel ik nog te leren heb!!
Hoe voelde jullie je toen je voor het eerst een Crosswind landing maakte die niet geplant was?
Vandaag was de wind 310/9 dus take off van rw33. Op zich niets aan de hand maar voor een beginner met 20 uur TT en mijn 4de solo zoals ik al best spannend. Omdat ik deze sessie maar kort kon vliegen besloten om in de 'pattern' te blijven voor wat T&G's. De eerste ging prima ook al was de wind best fors. Maar bij mijn 2de T&G bij de draai van base naar final merkte ik dat min PA-28 behoorlijk werd weggedrukt door de wind. Bij de short final werdt ik alle kanten opgegooid maar ik had het nog redelijk onder controle. Echter net voor de nummers een flinke zwieper dus een go-around was nodig. Ik had moeite om het vliegtuig boven de landingsbaan te houden en het ging behoorlijk tekeer. Na een windcheck bleek dat de wind was toegenomen tot 290/20 gusting 30. Ooops geen wonder dat ik een go-around nodig had. Het vliegtuig achter mij nam dezelfde beslissing.
Omdat ATC wel door had dat de wind gedraaid en toegenomen was een wisseling van langdingsbaan... RW24 dit keer dus een linkse bocht op downwind en na een extended downwind vanwege een landende jet een nieuwe approach op RW24. Met het zweet op mijn voorhoofd en de nervousiteit goed tussen de oren gevraagd om een 'full stop' ipv een T&G en gelukkig nam de wind wat af echter nog steeds 310/12 gusting 20. Dus besloten een flapless landing te doen die ik pas 2 keer geoefend had. met full rudder is het me toch gelukt om haar recht op de centerline te krijgen. Helaas een te hoge flare waardoor ze behoorlijk hard op de rw terecht kwam maar gelukkig wel veilig.
Een hele mooie ervaring voor een newbee zoals ik maar het heeft me wel bewust gemaakt van hoe klein we zijn in de lucht en hoe veel ik nog te leren heb!!
Hoe voelde jullie je toen je voor het eerst een Crosswind landing maakte die niet geplant was?
Laatst bewerkt: