Eigen N-Reg Kist?

Affirm

New member
Beste allemaal,
Ik ben een prive-piloot (Amerikaanse FAA PPL) en overweeg de aankoop van een eigen eenmotorig toestel, type Cessna 152 of 172. Dit toestel zou een N-registratie krijgen. Om dit financieel haalbaar te maken zou ik het toestel voor verhuur willen aanbieden. Tegen democratische prijzen aangezien mijn eerste bedoeling is om uit de kosten te komen, niet om winst te maken.

Ik heb drie vragen voor jullie, collega-vliegeniers,

1/ Krijg ik zo'n toestel verhuurd? Met andere woorden; is er genoeg interesse voor een N-reg?

2/ Waar stationeer ik die kist het best? De opties zijn Antwerpen, Grimbergen (Brussel), Charleroi of Luik.

3/ Welk type raakt het makkelijst verhuurd: C152 (kleiner maar goedkoper) of C172 (groter maar duurder)?

Alvast bedankt voor jullie eerlijke feedback!
 
1. Volgens mij heel makkelijk. Er is vraag genoeg naar.
2. Geen idee. Antwerpen ligt nog het meest centraal voor de nederlandstalige lezers van dit forum. Maar zoals ik al zei is er vraag genoeg, dus laat het vooral bepalen door wat voor jou handig is.
3. C.172 - misschien iets duurder maar wel flexibeler. Je neemt makkelijker vrienden, familie, kinderen mee. Bovendien heb je wat meer marge voor bagage.

Ben benieuwd. Houd me op de hoogte, zeker als het Antwerpen wordt, want ik heb zelf ook een FAA brevet.
 
Hmmmm, er zitten misschien wat haken en ogen aan dit idee;

1.) De vraag is niet alleen of je de kist verhuurt krijgt ( denk het wel), maar hoe ga je bepalen aan wie je wel en aan wie je niet verhuurt? Zomaar aan iedereen die langs komt en een FAA brevet heeft?
Ga je zelf de check-out doen? Daar zitten volgens mij nog wel wat verzekerings technische consequenties aan vast.

Heb je uitgezocht wat je wel en niet mag doen op een N-registratie?
Er zit regelgeving aan te komen van EASA wat betreft N-registratie.
Hoe lang je een kist op N-registratie mag houden enzovoort.
Zou jammer zijn als je net je kist hebt en ze komen met nieuwe regelgeving.

Om dit financieel haalbaar te maken zou ik het toestel voor verhuur willen aanbieden
Daar kan je goed mee de boot in gaan. Als je niet de financiele middelen hebt en je bent afhankelijk van verhuur inkomsten......
Als je verhuurt is dat mooi meegenomen, maar het moet niet gaan bepalen of je wel of niet kan kopen.

Heb je er aan gedacht om een groep te beginnen ? 4 of 5 mensen die je kent en tot op zekere hoogte kan vertrouwen? Iedereen staat genoemt op de verzekeringspolis en het is makkeliker om een aandeel te verkopen.
 
Chaseplane & Imo Apita,
Dank je wel voor de feedback.

* Ik zou niet zomaar zonder afspraken verhuren hoor. Wie wil huren moet een contract ondertekenen. Dit vligtuig zou in een bedrijfje ondergebracht worden.
* Ik heb al prijsofferte gevraagd en gekregen ivm verzekering in geval van verhuur.
* Ook onderhoud en regelgeving bij N-kisten zijn mij bekend.
* De EASA zal nooit de N-reg's verbannen uit Europa, daar zijn te veel belangen en geld mee gemoeid, geloof me.
* Je zegt "Als je verhuurt is dat mooi meegenomen, maar het moet niet gaan bepalen of je wel of niet kan kopen". In dat geval kan geen enkele piloot ooit ene eigen vliegtuig kopen vrees ik. Verhuur is net een manier om uit de kosten te komen.

Groeten,

Affirm
 
* Je zegt "Als je verhuurt is dat mooi meegenomen, maar het moet niet gaan bepalen of je wel of niet kan kopen". In dat geval kan geen enkele piloot ooit ene eigen vliegtuig kopen vrees ik. Verhuur is net een manier om uit de kosten te komen.

Ik ben bang dat je het mis hebt. Ik verhuur juist mijn Cessna NIET omdat dat ik uit de kosten wil komen. De verzekering is significant duurder (2000 Euro per jaar) en je onderhoud gaat ook duurder worden. Als je er alleen zelf mee vliegt blijft het onderhoud bij mij in ieder geval beperkt tot zo`n 4500 Euro per jaar voor een C150 (fluctueert nogal). Een C172 zal ws. wat duurder zijn. Reken in ieder geval op kosten voor de inspector jaarlijks tussen de 700 en 1000 Euro.

En over verhuur gesproken. Als je een kist gaat kopen wilt iedereen bij je huren. Als je er een hebt valt dat toch weer tegen. Ga er m.i. absoluut geen investeringsbeslissingen op nemen. Je kunt een kist betalen; dan moet je het gewoon doen. Indien niet; niet aan beginnen. Verhuur brengt je niet genoeg. Ik denk dat je denkt aan een 2e handse kist, je hebt dan altijd suprises. Zal ik er een paar noemen (ik heb mijn kist nu zo`n 5 jaar):

- Metaal in de olie bij plm. 1400 SMOH -> Overhaul engine plm. 15000 Euries.
- Prop geeft trillingen. -> Overhaul prop plm. 1700 Euries (weet niet precies meer).
- Radio doet het niet meer.
- ELT moet vervangen i.v.m. Europese regels, Amerikaanse ELT moet er uit.
- Mode S.
- Rugleuning van stoel breekt af.
- Dan heb je nog je gewone onderhoud/upgrades. Nu zijn ze ook aan mijn kist bezig:

http://www.rudyjacobse.nl/CessnaOnderhoud2008.htm
 
Blijf erbij dat als je de kist niet kan betalen zonder verhuur inkomsten je er niet aan moet beginnen.
Je hebt wat minder risico als je een groep begint. Kan je maar voor 1/4 het schip ingaan.

Mooi kistje trouwens N2024.
 
Via Itunes laatst een podcast gedownload over man die kist had gekocht en die deze verhuurde. Hij claimde dat hij daardoor heel goedkoop zelf kon vliegen. Helaas weet ik niet meer welke podcast het was, maar airspeed en the finer points zijn in ieder geval aanraders. Sorry guys!

Ik hoor vaak genoemde bezwaren en dat de kosten altijd tegenvallen, dus conservatief rekenen lijkt me geen slecht plan, maar je kan natuurlijk ook geluk hebben en wel tegen lagere kosten een kist hebben.
 
Terug
Bovenaan