Een inspectie op Dinslaken

Reactie van IL&T:

Bedankt voor uw vraag. Welke documentatie tijdens de vlucht minimaal aan boord moet zijn wordt bepaald door de aard van de vlucht. Met betrekking tot het logboek stelt de EU-wetgeving ‘A pilot or a student pilot shall without undue delay present his/her flight time record for inspection upon request by an authorised representative of a competent authority’ (Part-FCL, artikel FCL.045 (c)).

In de wetgeving staat niet expliciet dat u het logboek bij u moet hebben tijdens de vlucht. Wel betekent bovenstaand wetsartikel dat u het logboek binnen afzienbare tijd moet kunnen tonen. Om hier invulling aan te kunnen geven is het van belang uw logboek mee te nemen tijdens de vlucht (overlandvluchten) of zeker te stellen dat het logboek per ommegaande kan worden getoond als een toezichthouder daar om wordt gevraagd. Onderliggende reden is onder andere dat door middel van het logboek kan worden aangetoond dat aan eisen inzake recente vliegervaring wordt voldaan.

Met andere woorden: het is niet verplicht, maar impliciet eigenlijk wel. Of je moet "per ommegaande" het logboek kunnen tonen. Ik lees daaruit dat je 's avonds een scan mag mailen, maar dan wel mag vliegen.
 
Ik lees "per omgaande" als "zo snel mogelijk". Niet volgende week die scan mailen, maar direct zodra je thuis bent. "Per kerende post" staat ook vermeld als synoniem...
 
Ik lees "per omgaande" als "zo snel mogelijk". Niet volgende week die scan mailen, maar direct zodra je thuis bent. "Per kerende post" staat ook vermeld als synoniem...
Ja, volgens mij is dat ook de intentie. Iemand die lokaal vliegt kan het dezelfde avond doorsturen. Een 747 captain kan misschien 2 weken onderweg zijn en het dan pas opsturen en legaal in orde zijn (al zou je toch denken dat die toch echt wel zijn logboek bij heeft)
 
Ja, volgens mij is dat ook de intentie. Iemand die lokaal vliegt kan het dezelfde avond doorsturen. Een 747 captain kan misschien 2 weken onderweg zijn en het dan pas opsturen en legaal in orde zijn (al zou je toch denken dat die toch echt wel zijn logboek bij heeft)

Ik heb ooit een instructeur gehad die maar één keer per maand zijn logboek invulde vanaf zijn agenda. Nergens exacte tijden bijgehouden, maar op basis van de afspraken met leerlingen gewoon begin- en eindtijden gokken. Hij noemde dat zijn maandelijkse leugens.

Per omgaande is toch niet met een halve dag vertraging?

Nee, volgens Van Dale is per omgaande "met de eerstvolgende post". Je stuurt iemand een brief en vraagt "per omgaande" een reactie. Dan moet de geadresseerde een brief terug schrijven en posten voordat de brievenbus weer wordt geleegd. Vroeger zat er dan één werkdag tussen, tegenwoordig meer. Per omgaande betekent dus per de eerstvolgende mogelijkheid. Als je je logboek thuis hebt liggen moet je hem bij thuiskomst scannen en mailen naar de autoriteit die er om gevraagd heeft. Klinkt redelijk.
 
Ik kom het nu tegen in de ATPL theorie; volgens Bristol geldt in EU-OPS alcohol regulations:
- A crew member shall not consume alcohol less than 8 hours prior to the specified reporting time for flight duty or the commencement of standby.
- A crew member shall not commence a flight duty period with a blood alcohol level in excess of 0.2 promille
- A crew member shall not perform duties on an aeroplane while under the influence of any drug that may affect his faculties in a manner contrary to safety
- A crew member shall not consume alcohol during the flight duty period or whilst on standby.

"10 uur bottle to throttle" lijkt me een aardige samenvatting daarvan, die min of meer op hetzelfde neerkomt. Of het is een specifiek Nederlandse aanscherping? In elk geval hou je, als je "throttle" letterlijk neemt, binnen EU-OPS 2 uur over voor voorbereidingen. En er is dus ook geen twijfel mogelijk dat taxi'en onder invloed ook niet mag. Lijkt me ook nogal logisch, maar ok.
 
Ik kom het nu tegen in de ATPL theorie; volgens Bristol geldt in EU-OPS alcohol regulations:
- A crew member shall not consume alcohol less than 8 hours prior to the specified reporting time for flight duty or the commencement of standby.
- A crew member shall not commence a flight duty period with a blood alcohol level in excess of 0.2 promille
- A crew member shall not perform duties on an aeroplane while under the influence of any drug that may affect his faculties in a manner contrary to safety
- A crew member shall not consume alcohol during the flight duty period or whilst on standby.

"10 uur bottle to throttle" lijkt me een aardige samenvatting daarvan, die min of meer op hetzelfde neerkomt. Of het is een specifiek Nederlandse aanscherping? In elk geval hou je, als je "throttle" letterlijk neemt, binnen EU-OPS 2 uur over voor voorbereidingen. En er is dus ook geen twijfel mogelijk dat taxi'en onder invloed ook niet mag. Lijkt me ook nogal logisch, maar ok.
De 10 uur is een Nederlands dingetje: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005555/2024-07-01
Al denk ik wel dat het een EU-OPS of ICAO ding gaat worden ook (of misschien is het dat al, en is die vraag wat verouderd?). Canada heeft het ook onlangs aangepast van 8 naar 10 uur.
 
Aha! Het is wel zo dat daar alleen "werkzaamheden aan boord" genoemd worden en niet de bredere "flight duty" of standby periode, zoals bij EU-OPS wel het geval is.

Verderop in jouw link naar de Wet Luchtvaart lees ik trouwens een invorderingsgrens voor bewijzen van bevoegdheid van 0,6 promille. Voor zover je bij élke overschrijding aan de gate niet sowieso al een andere baan mag gaan zoeken...
 
Terug
Bovenaan