Eagle Jet International

• Onderwerp starter Onderwerp starter SMJP
  • Startdatum Startdatum

SMJP

Rookie
Geachte forumleden,

Ondanks dat ik mij nog maar in de 1e etappe (PPL) bevind/begeef op de weg naar het “felbegeerde” “Frozen”ATPL brevet vroeg ik mij serieus af of één van jullie bekend is met P2f (uit eigen gelederen/ervaring) en of dit zich uiteindelijk heeft terugbetaald in de vorm van een “glansrijke” job/positie hetzij corporate , hetzij airline.

En heeft er hier iemand toevallig ook ervaring met (P2f) organisatie Eagle Jet International ….. ?

Ik 🤔denk persoonlijk dat P2F de enige manier is om snel “jet” ervaring (uren) op te doen en zo aan die +/- 500 uur 737 en/of A320 uren te kunnen komen ….. ???

“Please correct me if I’m wrong”

Met vriendelijke groet,

🇸🇷✈️SMJP

Eerste snelle reactie, ik kom hier later op terug
Ik kende iemand die dat gedaan heeft en die is daarna bij Emirates terecht gekomen.

Even een wat langere reactie.
SM?JP?
Je loopt veel te hard op de dingen vooruit.
P2F (oftewel Pay to Play) is echt een niche in de luchtvaart waar niet altijd even aardig op wordt gereageerd. Van een betaalde piloot naar een betalende piloot. Afgezien daarvan niet iedere toekomstige werkgever is er weg van. All kritiek terzijde.

Het KAN van toepassing zijn op hele specifieke situaties.
Als de markt heel slecht is bijvoorbeeld.
Voor je typerating betalen is al een slechte zaak en helaas de gewone gang van zaken in de EU. Betalen voor je uren is weer een stap verder.
Om je een voorbeeld te geven waar het eventueel wat nut zou kunnen zijn:

Fantasy Air neemt niet aan boven de 40 jaar en vraagt tenminste 3000 uur waarvan 1500 uur multi crew boven de 20T startgewicht.
1500 uur = 2.5- 3 jaar
1500 uur = 2 jaar instructie geven na je eigen opleiding in de VS

3 jaar plus 2.5 jaar = 5.5 jaar
Twee maal 6 maanden een baan zoeken
Totaal 6.5 jaar

Ben je nu 33 en wil je perse bij Fantasy Air terecht en kan je het qua leeftijd niet veroorloven om te lang naar werk te moeten zoeken dan kan pay 2 play een oplossing zijn.

Maar je moet wel vrij zeker weten dat je bij FA door de selectie/assesment komt.

Daarom mijn opmerking dat het in hele specifieke situaties van nut kan zijn.
Als gewone “starter” is dit niet nodig.

Hou ook in de gaten dat Eagle Jet je niet van te voren verteld waar je terecht gaat komen. Ik weet niet of je enige keuze hebt daarin.
Kan bij Fly Khiva in Uzbekistan zijn om maar een voorbeeld te noemen.
Grote airlines doen dit natuurlijk niet.
Dan is het de vraag of het wel zo wenselijk is om daar te vliegen.
Erkend je volgende werkgever die uren, kan dat land een bewijs van goed gedrag (KLM vereist bv) overleggen aan de NL’se AIVD enz enz enz.
Dit kan een hoop haken en ogen hebben.

Ik heb ooit een Italiaanse leerling uit New Jersey gehad die met duister verkregen geld (drugs) dit gedaan heeft en het laatste wat ik van hem gehoord heb is dat hij bij Emirates terecht is gekomen.
Maar dat was alweer 20 jaar geleden.

Ik zeg niet bij voorbaat nee maar je moet met dit soort dingen heel, heel voorzichtig zijn.

• Leuk
Waarderingen: SMJP
Hier zijn hele boeken over geschreven, he. Lees bijvoorbeeld: "de vervlogen droom", hoe banken, garantiefondsen en P2F modellen de hele piloten-wereld op hun kop hebben gezet.
Ik ken er meerdere die dit hebben gedaan, waaronder een aantal uit mijn klas, en bij geen is het "goedgekomen.
Ik zou even contact opnemen met piloten van Wizz en Ryanair en dan komen de verhalen vanzelf.
Blij dat ik hiervan weggebleven ben.
Maar, E-A heeft gelijk, wat loop jij van stapel. (Gaat je niet helpen, en nee, dit is geen "vooruitkijken"

Ben het met de anderen eens.
P2F is een nood-pil die je kan innemen als de omstandigheden er naar zijn. Het is niet iets wat je vantevoren zou moeten inplannen.
P2F was dichterbij huis dan mensen denken, sinds 20-25jr geleden: Germania, British Midland, Tunisair, Royal Air Maroc, Air Arabia, Onur Air, Hermes, Adria, Trade Air en tal van anderen….

Groetjes

Terug
Bovenaan