E6B app

Nipoel123

New member
Hi,

kort vraagje:
Mag je tijdens je vluchtvoorbereiding gebruik maken van een E6B app? Ik kan hierover niet zo gauw iets in de EASA regeltjes vinden...

Hoewel beide opties hun voor- en nadelen hebben heb ik toch een voorkeur voor het elektronische spul. Ik ben niet meer van de rekenliniaal-generatie...
 
Ik heb die E6B alleen tijdens theorie examens gebruikt... de rest alles via een app. Nu heb ik SkyDemon, nog makkelijker :)
 
Ben ik de enige die het nog leuk vind om met zo'n ding te werken?
Ik vlieg nu shiny jetje maar heb nog steeds de metalen E6B in mijn tas die ik in 1991 voor mijn PPL gebruikt heb.....:D
 
Ben ik de enige die het nog leuk vind om met zo'n ding te werken?

Nee hoor. Ik gebruik hem ook nog regelmatig, maar ik ben dan ook nog uit de tijd dat onze leraren op de HAVO een rekenmachine gebruikten, maar wij als leerlingen de rekenliniaal moesten gebruiken. De jaargang na ons hoefde dat niet meer.
 
Natuurlijk mag het.
Op het examen mag je wel vb geen programmeerbare rekenmachine gebruiken, dus een smartphone met de app al zeker en vast niet. Tja, bij de overheid lopen ze altijd wat achter. :-)
 
Hi,

kort vraagje:
Mag je tijdens je vluchtvoorbereiding gebruik maken van een E6B app? Ik kan hierover niet zo gauw iets in de EASA regeltjes vinden...

Hoewel beide opties hun voor- en nadelen hebben heb ik toch een voorkeur voor het elektronische spul. Ik ben niet meer van de rekenliniaal-generatie...
Tuurlijk. Volgens mij ligt dat gewoon in je eigen verantwoordelijkheid hoe je je vluchtvoorbereiding doet. Als je iets heel moois met tandwielen en stoompijpen ontwerpt kan dat denk ik ook, als je maar zeker bent dat het werkt :)

Ik heb zelf een hele mooie duitse Aviat, die ik sinds mijn vliegschool niet meer gebruik omdat ik de luxe heb dat ik zelf geen vluchtplannen meer moet rekenen. En diegenen die dat voor ons doen (flight ops), die gebruiken daar een hele dure "app" voor, die je niet in de appstore kan vinden ;)

Dus of je het nu met je telraam, een stel tabellen en een lineaaltje, een excel sheet of het met een app op je iphone doet, maakt niet uit. Zodra je het gebruikt, ben jij als piloot verantwoordelijk dat het klopt. Dus je moet altijd kritisch blijven mbt wat de app/excel/flight ops voor een vluchtplan produceert.
 
Waarom een E6B app als zo'n metalen ding je vliegleven lang meegaat (de mijne sinds 1974) en nooit batterijen of opladers nodig heeft?
Ja, ik kom ook uit de tijd van de rekenlineaal. Toen ik de E6B voor het eerst zag, dacht ik: Hé wat handig, een ronde rekenlineaal.
Ben trouwens benieuwd of iemand wel eens onderzoek gedaan heeft naar eventuele verschillen tussen het analoog en digitaal rekenen. Ik ben zelf nogal visueel ingesteld en denk dat ik analoge informatie sneller verwerk dan digitale.
 
Terug
Bovenaan