Dyslexie

viniv

New member
Beste,

Zijn er hier mensen met dyslexie die in opleiding zitten (atpl) of reeds vliegen.

Heb wel op het forum gelezen dat je bij defensie er direct uitgesmeten wordt.

groetjes,

Vincent

P.S. voor de mensen die hier enig probleem mee hebben om hierover openlijk op het forum uit te komen mogen altijd een pm'eke sturen.
 
nja had ik tevoren al is gedaan.

ik vond, en vind nog steeds, maar informatie over de ingangsproeven bij 1 school.

De vraag was in hoofdzaak of er mensen zijn met dyslexie in het vliegwezen,(-> lijnpiloten)

Mvg,

Vincent
 
Er zijn zoveel soorten dyslexie

Ik heb het ook, ligchte vorm ;) en ik heb echt niet meer tijd nodig dan een ander tijdens zijn atpl examen. Zoals ik al zei, er zijn zoveel soorten dyslexie. Ik heb het alleen met letters met een staartje en een bolletje die ik wel eens zou kunnen omdraaien.(B,Q,P bijv.)Zolang je er met cijfers (dyscalculie) maar geen last van hebt. Ik heb het aangeven tijdens de keuring(mijn vorm) en dat was geen probleem.

Succes.

Mike
 
Heb wel op het forum gelezen dat je bij defensie er direct uitgesmeten wordt.

Vincent,

dit is absoluut niet waar. Ik heb zelf bij defensie gevlogen en heb een collega gehad die redelijk dyslectisch was en F-16 vloog. Ik weet niet welke vorm en hoe zwaar, maar wel dat ie er tijdens de opleiding wel eens last van had. Verder was het algemeen bekend en heeft hij er nooit over hoeven te liegen.
Ook heb ik ooit eens een artikeltje gelezen dat een meer dan gemiddeld hoog percentage van de vliegende populatie last heeft van een of andere vorm van dyslexie.
Het hangt ongetwijfeld af van de mate waarin je er last van hebt, maar het is zoals alles: met voldoende motivatie en doorzettingsvermogen kun je deze "handicap" ongetwijfeld overwinnen.
Tenzij je er natuurlijk zo veel last van hebt, dat je zelfs van mijn bericht ghhewd wecde jndygyai edydwe.;)
 
Beste allemaal,

Ik zelf wil altijd al vlieger worden. Het derde woord dat ik kon zeggen (na mama en papa) was vliegtuig geloof ik. :yeehaa:

Ik zit momenteel in 5 vwo. Alleen zit ik met een probleempje: bij mij is in de laatste week van 4 vwo dyslexie ontdekt.

Nou is het zo dat ik er zelf nooit zo'n last van heb gehad. Ik heb voor me zelf een eigen methode van leren aangeleerd. Alleen het lezen gaat wat langzamer!

Ook denk ik, dat mijn dyslexie in een lage gradatie valt, omdat het pas heel laat ontdekt is.

Nu vraag ik mij af, als ik mij wil aanmelden bij de KLS bijv., moet ik dan bij ziektes enz. opgeven dat ik dyslexie heb?

Iets met slapende honden en wakker maken ?

Ik heb deze vraag ook gesteld aan Martinair LS, die wisten mij de vertellen dat ik dan geen garantiefonds krijg :traantjes:1855:

Is dat ook bij de KLS zo? Kan ik het beter niet vertellen.

Deze tekst hier boven heb ik door niemand anders laten controlleren, ook geen spellings controlle....
 
Afgezien van het feit dat ik aan je mail nergens kon zien dat je dyslexie hebt denk ik wel dat het wel handig is om aan te geven dat je er last van hebt..

Mocht je de opleiding wellicht niet af kunnen maken vanwege die reden dan heb je denk ik een groot probleem als je verzwegen hebt dat je dyslexie hebt. Zal de bank niet zo leuk vinden.
 
Afgezien van het feit dat ik aan je mail nergens kon zien dat je dyslexie hebt denk ik wel dat het wel handig is om aan te geven dat je er last van hebt..

Mocht je de opleiding wellicht niet af kunnen maken vanwege die reden dan heb je denk ik een groot probleem als je verzwegen hebt dat je dyslexie hebt. Zal de bank niet zo leuk vinden.

Dat begrijp ik volkomen... Maar als ik bij voorbaat al zeg dat ik het heb dan vinden ze het ook niet leuk.

Ik zit zelf namenlijk ook hierover te twijfelen... Aangezien ik het tot nu toe op mijn eigenhoutje heb gered (einde 5 vwo) en ik nooit begeleiding of hulp heb gekregen van school. Afgezien het feit dat ik iets langer door mag werken met proefwerken...

En hoe moet de vliegschool er achter komen dat ik dyslexie heb? Ik bedoel, je hebt een garantiefonds -> als je het niet haald, buiten je eigen redenen om, dan betalen ze alles. Dit omdat ze denken/weten dat de slectie zo goed is dat je de opleiding kunt volgen....
 
Ik heb deze vraag ook gesteld aan Martinair LS, die wisten mij de vertellen dat ik dan geen garantiefonds krijg :traantjes:1855:

Is dat ook bij de KLS zo? Kan ik het beter niet vertellen.

Ik heb zelf ook dislexie en heb hiervoor o.a. de KLS en Martinair LS voor geemaild met de vraag of dit een probleem is om verkeersvlieger te worden. Bij Martinair 'wisten ze het niet' en bij de KLS kreeg ik de volgende reactie:

In de meeste gevallen is dyslexie geen probleem. Je kunt hier meer informatie over krijgen bij het aviation medical center: www.aviationmedical.com of 043-365 33 44

MvG,
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook dislexie en heb hiervoor o.a. de KLS en Martinair LS voor geemaild met de vraag of dit een probleem is om verkeersvlieger te worden. Bij Martinair 'wisten ze het niet' en bij de KLS kreeg ik de volgende reactie:

In de meeste gevallen is dyslexie geen probleem. Je kunt hier meer informatie over krijgen bij het aviation medical center: www.aviationmedical.com of 043-365 33 44

MvG,

Pjotr

Top!



Dit is echt vet om te horen!

Echter heb ik per mail deze vraag ook gesteld aan Martinair.. Die wisten het (nog steeds) niet... Ze zouden er nog op terug komen (alweer een week geleden :1855:)

BTW, de opleiding doen zal geen probleem zijn, maar meer met garantiefonds???
 
Suptiel schopje:

Ik heb aan Martinair deze vraag ook voorgeschoteld.... Die konden mij alleen maar vertellen dat je dan geen kans krijgt op het garantiefonds. Nu is mijn vraag: Weet iemand hoe het zit met andere scholen + garantiefondsen....?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan