Duitsland...

SymbolGenerator

New member
Hoi allemaal,

ik kan deze maand beginnen bij Lufthansa, basis STR. Wie is hier bekend? waar kun je prettig wonen en niet al te duur? Moet ik mijzelf aanmelden bij de Belastingdienst? Hoeveel belasting betaal je eigenlijk in DL (Net zo veel als in NL?)?

Ik ben volledig onbekend hiermee en kan wel wat hulp gebruiken van ervarings deskundigen.

Bedankt voor de reacties,

SG :rt:
 
hmm

hmm

Zoals wel vaker met dit soort vragen....even een paar kernwoorden intypen en voila!

Wil niet rot doen maar er staat zeker een aantal aardige dingen over dit onderwerp op dit forum, weet ik omdat ik het twee jaar geleden ook heb gedaan toen ik naar D "moest" ;)

hint, CLH forum.

Gr, Climb350
 
Capricorn bedoelt dat er bij LH-Passage geen basis Stuttgart is en dat de thread-starter dientengevolge waarschijnlijk bedoelt dat hij bij LH-Cityline ( een nogal significant verschil!) begint??

Of ben je direct-entry bij Passage?Don't answer that:eek!:
 
Nee.. ik ben wel Direct Entry, niet bij Passage maar bij Lufthansa Regional(zijnde geen Cityline (Er zijn meer bedrijven in Regional groep)) is gelegerd in Stuttgart, vandaar. Ik heb idd gekeken op het forum bij Cityline inmiddels, maar het blijft toch wel een redelijk ingewikkelde materie.

Vliegen er alleen maar NLers bij Cityline en bij geen andere afdeling?

Gr,
SG
 
Ok , Contact Air dan?Augsburg ?EW?(Dolomiti?Geintje..)

De Lowdown vwb. belasting:

Aanmelden bij Finanzamt , je bent over 100% van je salaris belastingplichtig in Duitsland aangezien je een Duitse werkgeverd hebt , ongeacht waar je woont maar aangezien je naar STR vertrekt is dat dus geen thema.

Je hebt een Lohnsteuerkarte nodig OF een Bescheingung für beschränkt Einkommenssteuerpflichtige (=beperkte belastingplicht , wat voor ons dus sinds jan.2007 niks meer oplevert ) als je daar een goeie reden voor hebt.
Aftrekposten uit NL opgeven bij je belastingaangifte is een heel verhaal wat ze wel en niet accepteren en bovendien verschilt dat schijnbaar ook nog per Finanzamt.

Succes in Stuttgart!
 
Contact Air (ATR42/72).. vandaar de basis in Stuttgart.

De verandering van het belastingstelsel in Duitsland vanaf 1-jan-07 heb ik inderdaad al gelezen in het andere forum van CLH. Is de balasting in Duitsland hoger/lager/gelijk aan de NL belasting? Wil er nog wel wat van over houden aangezien ik mijn studieschuld niet kan opvoeren. :passed:

Aanmelding gebeurd via Internet of ter plaatse?


Bedankt voor de info !


GR,
SG
 
Ter plaatse, bij het Meldeamt. Soms kun je vantevoren de benodigde papieren al downloaden via de website van het dorp/stadsdeel waar je gaat wonen. Eventueel ook vantevoren al een afspraak maken met het betreffende Meldeamt (is afhankelijk van welk dorp of stadsdeel je gaat wonen), en daar je spullen afgeven. Scheelt wachtrij-tijd.

Bij het aanmelden dan die papieren, alsmede je huurcontract meenemen, evt. uitschrijving uit NL (-> niet vergeten, daar je anders in NL elk jaar je belasting op moet geven. In het jaar dat je officieel emigreerd moet je een M (igratie)-formulier bij de belastingdienst afgeven.

Bij het aanmelden krijg je mee (evt. ook naar vragen) (1) Melde-bescheinigung, (2) Lohnsteuerkarte (Klasse 1) en een (3) Freizügigkeits-genehmigung. (dit, daar we binnen de EU geen Aufenthaltsgenehmigung (verblijfsvergunning) nodig hebben, maar dit wel moeten kunnen aantonen.)

Als je nog half in NL blijft wonen (kan ik je met station STR niet aanbevelen, maar dat moet je zelf weten) dan kun je beter een goeie Belastingadviseur zoeken (de jongens uit DUS hebben er wel 1 voor je).

Als je verwacht in NL nog 's aan de slag te kunnen, dan zou ik een verzoek indienen om je nog open staande negatieve saldo in NL te bevriezen.
In DL kun je je opleiding alleen aftrekken als je van Contactair vóor begin opleiding al een contract of toezegging had. Waarschijnlijk dus niet. Maar zoals Jaap al zegt, het schijnt dat er een paar Finanzämter zijn, die hier iets vrijer in zijn. Je kunt het altijd proberen.

Wat je iig wel af kunt zetten is de betaalde rente over opleidings-krediet. Kan ook aardig oplopen.
 
Terug
Bovenaan