Duitse televisie

Larspl

New member
Gister avond was er op ARD een programma over piloten die boven duitsland vliegen om met Zilverjodide grote hagelstenen te voorkomen,..
heeft iemand met wat meer kennis van de duitse taal een idee of duitsland ook iets kent als 'uitzendinggemist.nl' zodat ik dat programma toch nog kan zien?

titel programma: Hagelflieger - Im Luftkampf gegen Unwetter und Hagelschäden
 
Ik heb het programma niet gezien, maar ik heb er weleens wat over gehoord. Keertje in de KIJK gelezen volgens mij. Er staat mij iets bij dat je door middel van Zilveroxide (als m'n geheugen meewerkt) inderdaad het weer kan beinvloeden. Hagelstenen, en volgens mij kan het ook mist 'oplossen'.

Ik heb de KIJK site voor je nagezocht, maar kon er niets over vinden helaas.....En ik kan me verder niets meer herinneren
 
De techniek wordt ook gebruikt om hagelbuien te beïnvloeden. Daarbij worden granaten, die kristallen zilverjodide bevatten, met behulp van raketten afgevuurd op wolken. De waterdruppels in de wolk zetten zich af op de vele kristallen die daarin terecht zijn gekomen. Ze worden dus verdeeld over een groot aantal kristallen, waardoor ieder ijskristal afzonderlijk minder groot wordt. Het gevolg is dat de hagelstenen die uit zo'n wolk vallen ook niet zo groot zijn en daarmee kan schade worden voorkomen. Deze technieken worden incidenteel toegepast in Italië, Spanje en Frankrijk om te voorkomen dat de oogst van druiven en sinaasappels door zware hagelbuien wordt vernield.

bron: wikipedia
 
Terug
Bovenaan