Ik ben in het voorbereidend stadium om een gebruikte Cessna uit de 70-80 er jaren te kopen. Tot nu toe heb ik steeds gehuurd van een vliegclub. Ik denk hierbij aan een C172 of C182.
Ik vlieg de laatste jaren een gemiddelde van 50 uren. Ik ga ervan uit dat we met een eigen Cessna quasi het dubbel gaan vliegen, dus zo'n 100 uur per jaar.
Kan iemand met ervaring in deze inzage geven in de te verwachten kosten om zo een vliegtuig te onderhouden ?
Wat zijn de do's en don't als je een dergelijk vliegtuig koopt ?
Alle ervaringen zijn welkom.
Reken jezelf niet rijk. Heb genoeg reserves.
Heb je al stalling? Sommige(eigenlijk de meeste) vliegvelden hebben weinig tot geen ruimte om 'm binnen te stallen.
Je hebt het over Cessna 172 of 182, google maar eens naar Cessna 100 series SID. Een hele leuke voor je onderhoudsbudget, niet dus. Maar dit is weer afhankelijk van de registratie. N-reg heeft er bijvoorbeeld geen last van(Mits alleen particulier gebruik).
Dan nog nakijken of de kist geschikt is om op Mogas te vliegen, dat scheelt een hoop op de brandstofkosten. Het verschil tussen een 172 of 182 trouwens ook.
En vooral, ga niet overhaast te werk. Er zijn er genoeg te koop.
Koop met je hoofd, niet met je hart. Scheelt een hoop geld.
En als je er een gevonden hebt, geloof geen woord van wat de eigenaar zegt. De vraagprijs is trouwens altijd veel te hoog. Zeker als ze beginnen over wat er allemaal vervangen is en hoeveel dat gekost heeft. Tenzij het een nieuwe motor betreft.
Kort door de bocht, de waarde van zo'n soort kist is de restwaarde van de motor plus schroot.
Ook even nakijken hoeveel het ding het afgelopen jaar of twee gevlogen heeft. Staat ie bijvoorbeeld al een maand of drie stil zonder dat de motor geconserveerd is, weglopen en niet omkijken.
Laat een monteur de kist en de logboeken nakijken, let wel jouw monteur of een onafhankelijke. Gaat de eigenaar hier niet mee akkoord, weglopen en niet omkijken. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de kist helemaal uit elkaar geschroefd gaat worden, zou ik als eigenaar ook niet blij mee zijn.
Ik heb geen idee hoe het momenteel met EASA onderhoud zit, maar ik heb begrepen dat er een verschil is in het soort onderhoud afhankelijk van het gewicht. Of dat al ingevoerd is weet ik niet. Dat kan het verschil maken tussen een 172 of 182.
Controleer ook of er een Mode-s transponder, 8.33 radio en een ELT inzit. Kost een paar centen om die er alsnog in te bouwen.
Nu nog de kosten.
Mijn bankrekening verloopt wat dat betreft als een zaagtand, loopt langzaam op om dan af en toe een flinke knauw te krijgen.
Voor een C150:
-100 uurs plus BVL ca. 1000,-/jaar,
-Verzekering, WA plus inzittenden ca. 600/jaar,
-Radio en transponder check ca. 250,-/ jaar,
-Stalling, 2000,-/jaar.
Dat is als er absoluut niets misgaat,anders lopen de honderden en duizenden zo de deur uit.
Veel succes.