Do's en don't plus operationele kosten om je eigen tweedehands Cessna te vliegen ?

Solex

New member
Ik ben in het voorbereidend stadium om een gebruikte Cessna uit de 70-80 er jaren te kopen. Tot nu toe heb ik steeds gehuurd van een vliegclub. Ik denk hierbij aan een C172 of C182.

Ik vlieg de laatste jaren een gemiddelde van 50 uren. Ik ga ervan uit dat we met een eigen Cessna quasi het dubbel gaan vliegen, dus zo'n 100 uur per jaar.

Kan iemand met ervaring in deze inzage geven in de te verwachten kosten om zo een vliegtuig te onderhouden ?
Wat zijn de do's en don't als je een dergelijk vliegtuig koopt ?
Alle ervaringen zijn welkom.
 
Als het je om de kosten gaat: Don't buy the plane.

Tel stalling, verzekering, BVL verlenging, radio vergunning en alle verplichte onderhoudszaken en inspecties bij elkaar op en deel door het aantal uur dat je denkt te gaan vliegen. Dat komt er bij je uurprijs.

Ter illustratie; ik heb een zelfbouwkistje (mag mijn eigen onderhoud doen). Mijn kosten: Stalling ~€2500 per jaar. Verzekering ~€1500 per jaar. BvL en radio license ~€250 per jaar. 2-jaarlijkse instrument check ~€250 per jaar. Dat is €4500 Euro vaste lasten (en nogmaals, ik doe zelf mijn onderhoud), nog geen meter bewogen. Afschrijving laat ik even buiten beschouwing.

Ik vlieg ongeveer 50 uur per jaar, dus de eerste €90 per uur zijn vaste kosten. Brandstof en landingsgeld komen daar ver onder met €35 Euro98 per uur en ~€15 landingsgeld. Totaal €140 per uur voor een 'super licht, super goedkoop' kistje.

Het grote voordeel van een clubkist is dat je veel goedkoper vliegt omdat de vaste lasten over veel meer uren omgezet worden. Het nadeel is dat je een agenda met anderen deelt. Of de luxe van een eigen kist het extra geld waard is, da's aan jou.
 
Af en toe kijk ik wel eens op dit blog, hij vliegt een Cessna 150 op het N register. Niet helemaal het zelfde, maar je zou hem eens kunnen vragen naar zijn ervaringen.
 
Ik ben in het voorbereidend stadium om een gebruikte Cessna uit de 70-80 er jaren te kopen. Tot nu toe heb ik steeds gehuurd van een vliegclub. Ik denk hierbij aan een C172 of C182.

Ik vlieg de laatste jaren een gemiddelde van 50 uren. Ik ga ervan uit dat we met een eigen Cessna quasi het dubbel gaan vliegen, dus zo'n 100 uur per jaar.

Kan iemand met ervaring in deze inzage geven in de te verwachten kosten om zo een vliegtuig te onderhouden ?
Wat zijn de do's en don't als je een dergelijk vliegtuig koopt ?
Alle ervaringen zijn welkom.

Reken jezelf niet rijk. Heb genoeg reserves.
Heb je al stalling? Sommige(eigenlijk de meeste) vliegvelden hebben weinig tot geen ruimte om 'm binnen te stallen.

Je hebt het over Cessna 172 of 182, google maar eens naar Cessna 100 series SID. Een hele leuke voor je onderhoudsbudget, niet dus. Maar dit is weer afhankelijk van de registratie. N-reg heeft er bijvoorbeeld geen last van(Mits alleen particulier gebruik).

Dan nog nakijken of de kist geschikt is om op Mogas te vliegen, dat scheelt een hoop op de brandstofkosten. Het verschil tussen een 172 of 182 trouwens ook.

En vooral, ga niet overhaast te werk. Er zijn er genoeg te koop.
Koop met je hoofd, niet met je hart. Scheelt een hoop geld.

En als je er een gevonden hebt, geloof geen woord van wat de eigenaar zegt. De vraagprijs is trouwens altijd veel te hoog. Zeker als ze beginnen over wat er allemaal vervangen is en hoeveel dat gekost heeft. Tenzij het een nieuwe motor betreft.
Kort door de bocht, de waarde van zo'n soort kist is de restwaarde van de motor plus schroot.

Ook even nakijken hoeveel het ding het afgelopen jaar of twee gevlogen heeft. Staat ie bijvoorbeeld al een maand of drie stil zonder dat de motor geconserveerd is, weglopen en niet omkijken.
Laat een monteur de kist en de logboeken nakijken, let wel jouw monteur of een onafhankelijke. Gaat de eigenaar hier niet mee akkoord, weglopen en niet omkijken. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de kist helemaal uit elkaar geschroefd gaat worden, zou ik als eigenaar ook niet blij mee zijn.

Ik heb geen idee hoe het momenteel met EASA onderhoud zit, maar ik heb begrepen dat er een verschil is in het soort onderhoud afhankelijk van het gewicht. Of dat al ingevoerd is weet ik niet. Dat kan het verschil maken tussen een 172 of 182.

Controleer ook of er een Mode-s transponder, 8.33 radio en een ELT inzit. Kost een paar centen om die er alsnog in te bouwen.

Nu nog de kosten.
Mijn bankrekening verloopt wat dat betreft als een zaagtand, loopt langzaam op om dan af en toe een flinke knauw te krijgen.
Voor een C150:
-100 uurs plus BVL ca. 1000,-/jaar,
-Verzekering, WA plus inzittenden ca. 600/jaar,
-Radio en transponder check ca. 250,-/ jaar,
-Stalling, 2000,-/jaar.
Dat is als er absoluut niets misgaat,anders lopen de honderden en duizenden zo de deur uit.


Veel succes.
 
Definieer eerst een missie. Reizen, met wie, hoe ver, hoe snel? Zonder missie is een Aircam net zo zinvol als een Long-Ez of een Harmon Rocket.


Kan je 20K/jaar lijen aan je vlieghobby? Zoniet, weglopen en zeker geen C172 kopen. Vanaf 100 uur/jaar zit je op een kostenniveau dat vergelijkbaar is met huren (en met meer uren uiteraard daalt). Het merendeel van de vliegtuigeigenaren is een volleerd leugenaar (tegen zichzelf) als het op kosten aankomt.

Een kist kopen zonder advies van een expert (de eerder genoemde ingehuurde mechanic, of ervaren eigenaar), is financiële zelfmoord. Een "beetje" achterstallig onderhoud en je bent zomaar 10-30K verder voor je weer een verkoopbare kist hebt...

Ook zou ik eens rondkijken bij homebuilts. Een hoop prachtige en ondergewaardeerde kisten. Ook financieel voordelig als je handig bent, maar geen gouden handjes hebt. Niet te gauw bang worden van verhalen van mensen die er nog nooit één van dichtbij hebben gezien...
 
Ik heb een Cessna 172R. Het is duur, veel duurder dan huren. Denk aan (ongeveer):

- Stalling 300 eur p/m
- Verzekering all-risk 3200 eur p/j
- Inspectie 800 eur p/j
- Radio station license (IFR) 250 eur p/j
- Instrument check (IFR) 250 eur p/j
- 50 uurs beurten / olie verversen / klein onderhoud / etc. 2000 eur p/j

Dan zijn er nog de grotere onderhoudsuitgaven, zoals engine overhaul (EUR 20000), diverse timed items en onverwachte dingen (laatst was mijn transponder opeens stuk, EUR 2500 cash out).

Je moet kortom goed verdienen en er andere dingen (bijv. nieuwe auto) voor laten. Dan is het haalbaar. Of je moet iemand anders zoeken om samen een kist mee te kopen, dan kost het de helft.

Als je het omrekent betaal je hoe dan ook een heel hoog bedrag per uur. Aan de andere kant: je kan weg wanneer jij dat wilt en terugkomen wanneer jij dat wilt. Ook op die ene mooie zonnige dag, als iedereen wil vliegen. Dat heeft ook waarde.
 
Bedankt voor de sterke input. Een eigen vliegtuig bezitten is natuurlijk een prachtige droom, maar hoeveel te meer ik me erin verdiep, zie,ik meer obstakels.
Ik ben lid van twee grote vliegclubs en heb niet echt een gebrek aan vliegtuigen te huur ( ik reserveer meestal ruim op voorhand). Ik ben ondertussen sterk aan het twijfelen of ik überhaupt nog een second hand cessna wil,kopen....
 
Bedankt voor de sterke input. Een eigen vliegtuig bezitten is natuurlijk een prachtige droom, maar hoeveel te meer ik me erin verdiep, zie,ik meer obstakels.
Ik ben lid van twee grote vliegclubs en heb niet echt een gebrek aan vliegtuigen te huur ( ik reserveer meestal ruim op voorhand). Ik ben ondertussen sterk aan het twijfelen of ik überhaupt nog een second hand cessna wil,kopen....

Een homebuilt kán voordelig zijn, zeker als je zelf enigszins handig bent. Zodra stalling (verwijderbare vleugels) betaalbaar wordt kan het op een beperkt budget. . Denk aan een Hummelbird:
Skeet_Wyman_Hummelbird.JPG


Alleen WA verzekeren, onderhoud zelf doen en je zit nog op ruim 1000 euro/jaar aan vaste lasten en 2 tientjes/uur aan brandstof...
 
Zoals anderen ook al zeggen, een eigen kist is financieel gezien kolder. En daar ben ik het helemaal mee eens.

MAAR...
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt, de meesten zullen zeggen een huurkist kost xxx/uur en een eigen kist xxx+yyy/uur. Ik heb zelf een vliegbudget van zoveel k/jaar. Of ik dat nou op maak aan een eigen kist of huren maakt niet uit, ik vlieg hooguit wat minder.

De vrijheid van een eigen kist is bijna onbetaalbaar, je hebt alleen te maken met de wet, de verzekering en jezelf. Geen check als je minder dan zoveel weken niet gevlogen hebt, geen (bijna willekeurige) limieten wanneer, hoe en waar er gevlogen mag worden, komen en gaan wanneer je wilt.
Behalve het vliegen is het hebben van een eigen kist al een hobby op zich. Zeker als je je in het onderhoud gaat verdiepen.

O, en vergeet het thuisfront niet. Als je net 10k aan je kist hebt laten verspijkeren en gaat vertellen dat dat nieuwe bankstelletje/ keuken/ vakantie maar even moet wachten...daar moet je niet te vaak mee aankomen.

Ik heb zelf nooit een seconde spijt gehad van een eigen kist.
 
Ben sinds ik deze vraag gepost heb, bijna twee jaar verder en heb weer wat ervaringen opgedaan.

Heb inmiddels de smaak van verre reizen te pakken gekregen ( ben oa met een gehuurde Cessna 182 deze zomer naar Georgie in de Caucasus gevlogen). Ik heb deze week nog een prachtige Cessna T210N in Hagenau gaan bekijken ( de-icing, radar, intrekbare wielen en met een cruise snelheid van 160kts). Ik heb ook nog heel wat vluchten op een C172 SP gemaakt met een mooie glass cockpit.

Wat een issue blijkt te zijn is het vinden van een hangar en dan spreken we nog niet over de prijs ervan. Dat blijkt echt niet makkelijk te zijn.

Ik heb nu een opening gevonden voor een hangar ( weliswaar een eindje van mijn thuis weg) en heb uitgmaakt dat ik niet voor een co-ownership wil gaan. Mijn keuze gaat definitief uit naar een Cessna 182 skylane uit de periode late 70's early 80's.

We hebben er al een paar bekeken, de vraag is hoe je de waarde kan bepalen, er bestaan namelijk geen boekjes of tabellen over. Aangevend zal het aantal resterende motoruren zijn en de uitrusting, evenals de historiek van hoeveel hij gevlogen heeft en of er veel eigenaars zijn geweest.

Ik merk evenwel dat er veel prijsverschillen zijn, niet makkelijk om er aan uit te komen
 
Ik heb een Cessna 172R. Het is duur, veel duurder dan huren. Denk aan (ongeveer):



- Stalling 300 eur p/m

- Verzekering all-risk 3200 eur p/j

- Inspectie 800 eur p/j

- Radio station license (IFR) 250 eur p/j

- Instrument check (IFR) 250 eur p/j

- 50 uurs beurten / olie verversen / klein onderhoud / etc. 2000 eur p/j



Dan zijn er nog de grotere onderhoudsuitgaven, zoals engine overhaul (EUR 20000), diverse timed items en onverwachte dingen (laatst was mijn transponder opeens stuk, EUR 2500 cash out).



Je moet kortom goed verdienen en er andere dingen (bijv. nieuwe auto) voor laten. Dan is het haalbaar. Of je moet iemand anders zoeken om samen een kist mee te kopen, dan kost het de helft.



Als je het omrekent betaal je hoe dan ook een heel hoog bedrag per uur. Aan de andere kant: je kan weg wanneer jij dat wilt en terugkomen wanneer jij dat wilt. Ook op die ene mooie zonnige dag, als iedereen wil vliegen. Dat heeft ook waarde.


Bedankt, is hele goede feedback en lijkt me accuraat.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mag ik vragen waarom je zo verknocht ben aan 70's-80's Cessna's?
Ieder zijn meug maar er is toch wel mooier spul op de markt.
We weten natuurlijk niet wat je budget is..

http://www.controller.com/listings/aircraft/for-sale/1422643/2012-velocity-aircraft-velocity-sefg

img.axd



Smaken en kleuren zijn uiteraard persoonlijk. Ik vlieg echter al ruim 25 jaar op Cessna's en voel er mij ook op mijn gemak in. Verder is het een zeer ruim verspreid toestel, dat ik makkelijk kan laten repareren als ik ergens onderweg iets aan de hand heb. Ik heb een vriend in onze club met een mooie TB20, zijn wisselstukken zijn bvb niet alleen duurder maar ook nog moeilijk te krijgen. Er zijn veel eigenaars van C172 en C182 te vinden, op die manier kan je makkelijker ervaringen uitwisselen. Ten slotte denk ik een Cessna 182 ook makkelijker verkocht te krijgen wanneer dit het geval moet zijn.

De C172 is zeker een prima toestel om regionale navigaties te maken, maar als je iets langere vluchten wil maken die soms nog wel eens in door de bergen verlopen, dan is de C182 voor mij beter aangewezen.
De Cessna T210N die ik zopas bekeek was weliswaar prachtig en vliegt snel (160kts), maar de operationele kosten zijn veel hoger dan bij zijn kleinere broertjes omwille van intrekbare wielen en zijn turbo, radar etc..

Ik heb een kleine familie en we zijn meestal met z'n drietjes, dus een C182 van rond 1980 volstaat ruimschoots. Alternatief is een modernere C172

Ik wil tussen de 50 en 100k€ uitgeven voor de aankoop, inclusief het upgraden van avionics en dergelijke


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Cessna 172 VP (upgrade met 180pk en variable pitch prop) is ook een aardig toestel. Meer power en een lichter airframe dan de 182 vertaalt zich in een uitstekende performance. Voorbeeld: de PH-LIN op EHMZ.

Een efficient reistoestel dat mij zeer goed is bevallen is de Cessna 177 Cardinal. Ik heb alleen de RG versie gevlogen, maar er is ook een fixed gear versie. PH-AKJ met hangende pootjes en video:PH-AKJ takeoff Teuge

Beide types zijn het uitproberen waard voordat je tot een koop besluit.

Verwisselbare en makkelijk te verkrijgen onderdelen zijn zeker een factor, vooral wanneer je ver van je basis met panne staat. Een goede gebruikersorganisatie is ook een pre.
 
Cessna 172 VP (upgrade met 180pk en variable pitch prop) is ook een aardig toestel. Meer power en een lichter airframe dan de 182 vertaalt zich in een uitstekende performance. Voorbeeld: de PH-LIN op EHMZ.


Kende ik niet, ik ga de tip opvolgen. Bedankt !


Een efficient reistoestel dat mij zeer goed is bevallen is de Cessna 177 Cardinal. Ik heb alleen de RG versie gevlogen, maar er is ook een fixed gear versie. PH-AKJ met hangende pootjes en video:PH-AKJ takeoff Teuge

De Cessna Cardinal, dat moest destijds de opvolger worden van de C172. Ziet er inderdaad iets mooier uit dan een 172.



Beide types zijn het uitproberen waard voordat je tot een koop besluit.



Verwisselbare en makkelijk te verkrijgen onderdelen zijn zeker een factor, vooral wanneer je ver van je basis met panne staat. Een goede gebruikersorganisatie is ook een pre.






Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan