Staat gewoon allemaal in EU-OPS en hoop toch dat meer mensen dan "bijna niemand" dat weten. Welke minima houdt je anders aan als de OCA verhoogd is, of als een deel van de approach of runway lampen het niet doen?
Het gaat in dit geval om de equivalent position.
De 'oude' EU-OPS 1.405:
OPS 1.405(a)
Commencement and continuation of approach – Equivalent position
See JAR–OPS 1.405(a)
The ‘equivalent position’ mentioned in JAR–OPS 1.405 can be established by means of a DME
distance, a suitably located NDB or VOR, SRE or PAR fix or any other suitable fix that independently
establishes the position of the aeroplane.
Where no outer marker or equivalent
position exists, the commander or the pilot to whom
conduct of the flight has been delegated shall make
the decision to continue or abandon the approach
before descending below 1000 ft above the
aerodrome on the final approach segment. [If the
MDA/H is at or above 1000 ft above the
aerodrome, the operator shall establish a height,
for each approach procedure, below which the
approach shall not be continued if the
RVR/visibility is less than the applicable minima].
Dit staat in de "Failed or downgraded equipment" van het "oude EU-OPS"
http://f-air.cz/data/E-LEARNING/vyc...EU-OPS_1_Aerodrome_Operating_Minimums_AOM.pdf (pagina 11).
Hier staat oa ook in welk deel van de approach lighting, baan verlichting en RVR transmisometers moeten werken.
In a nutshell; je hebt volgens EU-OPS (EASA Part OPS volgens mij ook) geen DME of outermarker nodig die onafhankelijk je positie vast stelt om de glideslope te checken. Vroeger lag de approach ban op 4nm of de OM. Aangezien je die niet meer nodig hebt ligt de approach ban nu op 1000'.
Let wel, het gaat hier om wetgeving. Het kan zijn dat je bedrijf strengere eisen heeft en wel wil dat je een equivalent position hebt in de vorm van een fix, DME of OM.