Discodip

Chris87

Legend
hoi,

Ik heb gehoord dat er bij de keuring veel jongeren afvallen omdat ze een zogenaamde 'disco dip' (oorbeschadiging door harde muziek / geluid t.g.v. de disco) hebben. Om dit niet op te lopen, moet i kdan gewoon helemaal niet naar feesten gaan of kan een paar keer niet kwaad?

Alvast bedankt,

Arjen

ligt aan de tijd die je aan een bepaald geluidsniveau wordt blootgesteld...

van een avondje uitgaan kan je gehoor wel herstellen, maar als jij als barman avond in avond uit zonder oordopjes staat te feesten dan kan je op een gegeven moment wel een discopdip op lopen ja...

geef je gehoor gewoon de tijd om te herstellen na zo'n avondje uit, iedereen heeft wel een dip op een bepaalde frequentie, alleen bij sommige frequenties is dit ongewenst voor een uit te oefenen functie...

Bij mij zeiden ze dat bijna alle mensen in de westerse landen hier last van hebben. Hierdoor hebben ze de eis als het goed is wat omlaag geschroefd.

Bij "beter horen" kun je oordopjes laten maken die voor anderen niet zichtbaar zijn. Verkrijgbaar met verschillende filters. Ik ´heb ze, werkt prima ! Je moet dan vragen naar de motorrijderuitvoering.

gr.

Je hoort om je heen allemaal verschillende frequenties, want alles wat geluid maakt zendt dat uit op een bepaalde frequentie.
Door een discodip kan je bijvoorbeeld ongevoeliger worden voor een bepaalde frequentie(s), die hoor je dan minder goed dan dat je andere frequenties hoort.
Dit wordt gemeten met een piepjestest tijdens het Medische Onderzoek, als je een piepje hoort moet je een knop indrukken. Aan de hand daarvan kunnen zij voor elk individueel oor een bepaald frequentiebereik opstellen.

" Je hoort om je heen allemaal verschillende frequenties, " :rolleyes:

Ummm, Je hoort allemaal geluiden (trillingsbronnen) om je heen. En die geluiden hebben allemaal een eigen frequentie.

" want alles wat geluid maakt zendt dat uit op een bepaalde frequentie."

Ummm, alles wat "geluid" maakt, (betekenis die mensen aan dit verschijnsel hebben gegeven) voert een trillende beweging uit. Door deze trilling wordt de omringende lucht in bewegen gebracht wat uiteindelijk jouw trommelvlies weer in beweging brengt........bla bla bla totdat jouw hersenen er (door een electrische stroompje) een bepaalde "betekenis" aan geven. Dit ervaar je dan als geluid. Frequentie van die "geluiden" is afhankelijk van de trillingstijd ervan. En natuurlijk kunnen meerdere geluidsbronnen tot 1 nieuwe frequentie leiden. Maar het klopt idd dat je door de disco-dip ongevoelig kunt raken voor bepaalde geluiden (met bijbehorende frequentie). Wanneer je voor langere tijd aan geluidsoverlast wordt bloot gesteld kunnen je oren hierdoor tijdelijk (of voor altijd) beschadigd raken. Geen idee wat dat dan is. Zal wel het mechanisme zijn dat de trillingen van het trommelvlies omzet in een electrisch signaal. Maar iig mensen..............zorg ervoor dat het nooit zover komt, dan heb je nergens last van.

Wepz zei:
ligt aan de tijd die je aan een bepaald geluidsniveau wordt blootgesteld...

van een avondje uitgaan kan je gehoor wel herstellen,

ONZIN!! Een beschadigd gehoor (door blootstelling aan teveel db's) blijft beschadigd en zal zich niet herstellen! De haartjes welke trilling opnemen 'breken' en herstellen niet meer!
Dit is dus niet hetzelfde wanneer je minder goed hoort tijdens het verkouden zijn.

Het advies van Bounty is het enige juiste. Ook de goedkope gele herriestoppers werken goed. Je zult merken dat een gesprek voeren in een discotheek zelfs makkelijker gaat dan zonder.

Maar ja........, als je lekker met een walkman op door de stad fietst dan krijg je die discodip uiteindelijk toch.

Groeten, Leij

Ik speel zelf doedelzak. Een avondje spelen met de band betekend dat ik zo'n 1,5 continu aan 110 dB blootgesteld wordt. Die 110 dB is echt gemeten tijdens een repetitie. Gelukkig heb ik oordopjes van Exinore (Elcea). Iedere goede hoorwinkel kan je helpen aan oordoppen. Ik heb de muzikanten uitvoering met maximale demping. Alpine is ook goed.

Leij Eijssen zei:
ONZIN!! Een beschadigd gehoor (door blootstelling aan teveel db's) blijft beschadigd en zal zich niet herstellen! De haartjes welke trilling opnemen 'breken' en herstellen niet meer!
Dit is dus niet hetzelfde wanneer je minder goed hoort tijdens het verkouden zijn

onzin? dus ze hebben mij het verkeerde op de middelbare school geleerd?! yeah right :rolleyes:

Wat ik heb geleerd, is dat er onder die haartjes nog een (of meerdere, weet ik niet meer) reserve haartjes zitten. Het herstelt dus nog wel 1xtje oid, maar daarna is het over!

Weet je wat jongens....

Als jullie nou allemaal in je "medisch onderzoek" even laten checken hoe het met jullie gehoorbereik ligt.

Dan kun je altijd nog zeggen: "hmm die mini-disc/doedelzak/disco heeft wel/niet echt effect gehad.

Maar ik weet wel dat "Leij Eijssen" het bij het rechte eind heeft.
Die haartjes herstellen zich simpelweg NIET!

groeten

kijk eindelijk wijze woorden. :D

Ik je moet gewoon opassen, en niet te dicht bij de boxen staan. Als je zelf merkt dat het te hard is moet je heel erg oppassen. Ik had het er laatst nog met een keurings arts over ( niet 1 van de kno)

en die zei dat je idd gewoon moest oppassen en gewoon niet te regelmatig blootstellen aan te hard geluid.

Ohja, ook ik heb op mijn middelbare school geleerd dat gehoor zich kan herstellen, net zoals longen na het roken van een sigaret.

ikzelf heb "oortjes" laten maken die de gehoorbuis afsluiten voor "vliegtuiglawaai" iemand kan normaal tegen mij praten en ik versta het prima, zelfs onder een vliegtuig met draaiende APU.
het maken koste iets van 145 euro en ging via mijn werkgever.

dat is zeker wel mooi matriaal.

Maarre, om zoiets aan te schaffen voor die disco bezoekjes:(
Als je het niet te gek maakt is het denk ik wel te over zien.:rolleyes:

Terug
Bovenaan