Directs tijdens IFR

Way2go

Member
Het valt het mij op dat als ik in Europa een vliegplan maak van A naar B IFR (<FL100) deze in veel gevallen aanzienlijk langer is dan VFR.

Ik heb het dan bijvoorbeeld over een vluchtje van EHRD naar EGJJ. Dat scheelt zeker 30 minuten op een vliegtijd van zo een 2,5-3 uur.

In de VS was dat verschil (door de minder complexe routestructuur) minder groot. Bovendien kreeg je actueel tijdens de vlucht erg vaak een direct toegewezen.

Krijg je in Europa actueel veel directs toegewezen van ATC (als je die verzoekt) ?
Of is het altijd vliegen zoals geplant? Iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb nog niet zoveel IFR ervaring, maar heb het wel ondervonden in de VS en Europa.

Wat ik vooral een 'pain in the ass' vond waren de restricties in Europa om bepaalde airways te mogen gebruiken. Dus alleen als je vanaf een bepaalde airway kwam, of naar specifieke locatie wilde, dan mocht je die airway gebruiken. Daarnaast ook allemaal tijdstippen wanneer wel/niet en op welke hoogte. In de VS heb ik dat nooit zo ervaren en kon ik nagenoeg elke airway pakken.

Heb tijdens m'n opleiding ook nooit websites gebruikt die reeds een route voor je calculeren, maar altijd met Jeppesen op schoot en de restricties doorbladeren....
 
Je kan ook gewoon directs plannen en filen in je vliegplan. In Nederland moeten de intersecties/bakens <50nm uit elkaar liggen en alleen onder 6500ft mag dat. voor andere landen zie de RAD, maar die hebben vaak ruimere mogelijkheden.
 
Krijg je in Europa actueel veel directs toegewezen van ATC (als je die verzoekt) ? Of is het altijd vliegen zoals geplant? Iemand hier ervaring mee?
Ik heb sinds 2002 een IR en heb nog *nooit* gevlogen zoals gepland. Altijd directs toegewezen gekregen. Meestal vanzelf, sporadisch op verzoek.
 
Terug
Bovenaan