Dilemma

Wing of Cock

New member
Wat doen piloten die in één deel van de wereld werken, maar in het andere -waar ze veel liever werken- op selectie mogen komen. Dit houdt wel in dat ze waarschijnlijk hun huidige baan kwijtraken, omdat de selectie uit verschillende onderdelen bestaat, die verspreid over ongeveer 3 maanden plaatsvinden. Iemand een idee?

Het is geen raadsel, maar een discussiepunt.
 
Waarom zou je je baan kwijtraken? In veel gevallen zijn selecties te plannen op je vrije dagen in overleg met HR waar je selectie doet. Gewoon goed plannen.
 
Waar ligt het probleem, is de huidige werkgever moeilijk met vrije dagen, of is de nieuwe werkgever niet flexibel in het uitkiezen van selectie dagen?
 
Ik moet zeggen dat het puur hypothetisch is. Maar zijn Europese maatschappijen over het algemeen flexibel in het aanbod van hun selectiedagen, of staan deze vast en moet jij maar zien dat je er kan zijn?
 
Het hoeft allemaal geen probleem te zijn hoor. Mijn selectie duurde 5 dagen (incl reizen) en ik kreeg het 2 maanden vantevoren te horen. Natuurlijk viel dat block net in de week NA mijn leave week. Het was een volle werkweek en ik heb geprobeerd te schuiven/ruilen wat ik kon. De company was daar heel helpvol bij. Uiteindelijk zat ik nog met een 3 daagse Stockholm trip in mijn maag waar ik niet vanaf kon komen.

Gulf Air was bereid flexibel te zijn nadat ik ze van mijn dilemma op de hoogte had gesteld. Uiteindelijk kreeg ik het niet zelf rond om vrij te krijgen zonder unpaid leave te nemen. Zo'n 3 weken voor tijd veranderde een van de captains op een dag van een line captain naar mijn fleet manager. Ik heb heel eerlijk tijdens de vlucht voorgelegd wat het probleem was en dat ik geen oplossing meer had anders dan unpaid leave te nemen.

De fleemanager was/is een erg aardige kerel en gaf me volkomen gelijk om weg te gaan, ondanks dat ik niet ver van command af zat en nu senior f/o was en ze me erg graag wilde houden. Hij steunde me 100% omdat hij ook wel wist/zag dat er niet echt veel progressie bij die airline was, anders dan captain worden.

Na die ene sector met hem wisselde ik naar de orginele captain. Zonder mijn vraag om zijn hulp was binnen 30min na landing mijn rooster omgezet, zinder unpaid leave etc en was ik alle + 3 extra dagen vrij. Echt een hele aardige gesture van hem!

Daarna heeft hij ook geholpen om net binnen de 3 maanden notice peride weg te gaan vanwege een snelle startdatum bij Gulf Air.

Je zou bijna denken dat me van me af wilden...! Maar ik weet dat hij weet dat ik de company veel favours heb gedaan, nooit moeilijk heb gedaan en gewoon normaal mijn werk heb gedaan. Ik geloof erin; 'what goes aroud, comes around.' Karma.
 
Terug
Bovenaan