De 'zegeningen' van een leesbril

privatecaptain

New member
OK, oude-mannen kwaaltje, maar ik zit al weer een paar jaar aan de leesbril. Nog niet heel heftig, maar ik moet binnenkort wel naar +1,5 en dat is dus net de situatie dat je armen te kort worden EN de lettertjes op die afstand te klein.

Moet dus regelmatig tijdens het vliegen bij het raadplegen van papierwerk (kaart, NavLog, Checklist, etc.) even de bril opzetten. O ja, glass cockpit vliegt erg leuk, maar het vraagt wel wat meer leeswerk van waardes, in plaats van een wijzertje dat in een bepaalde richting staat en zo dus te interpreteren is.

Wil ik echter in de verte kijken, dan doen mijn ogen het nog prima en wil ik die verdraaide leesbril dus gewoon afzetten.

Je begrijpt het al: De hele tijd bril op - bril af, en dan met de pootjes telkens onder de earpads van de headset, dus daar word ik een beetje gek van. Ben tegenwoordig maar geneigd (tegen beter weten in) om de bril maar op te houden en er ook in de verte mee te kijken. Niet goed voor de ogen lijkt me.

Hoe ervaren jullie dit en hoe lossen jullie dit op. Wellicht nog iemand met handige tips.

En o ja, weet iemand nog een goede opticien in Zuid-Holland die ervaring heeft met vliegers en hoe brillen wat te optimaliseren zijn voor de andere leesafstanden die kenmerkend zijn voor in een vliegtuig?
 
Hoi Privatecaptain,

Vooralsnog heb ik hier geen last van ... maar ik kom al jaren voor mn (zonnen)bril bij Het Brillenkabinet in winkelcentrum Alexandrium in Alexanderpolder. Grote deskundigheid.

Suc6

Stabilo
 
Hola,

Het is een ramp.....
Bril op puntje van je neus zetten.
Koordje om hem weer te laten hangen.
Op mijn 49- ste nodig maar staat nog niet in brevet.
Neem ook een reserve mee.

Saludos WB.
 
Zo'n half brilletje waar je overheen kunt kijken (aan koordjes;-) voor in het donker.

Leesgedeelte in je zonnebril. Leve de ouderwetse RayBan met grote glazen tot op je wangen. Leesgedeelte zelf er in plakken. Is goedkoop, betrouwbaar, en kun je zelf op sterkte afstellen. Kijk maar even bij 'plaklens.nl'
(en ja dus: ik zit meestal met mijn zonnebril op mijn logboek in te vullen;-)
 
Is varifocus geen optie? Waarbij de onderste helft een andere sterkte heeft dan de bovenste helft? In jouw geval is de bovenste helft dan +0 en onder +1.5.
 
Heb al jaren een multifocale bril. Eerst met alleen sterkte in het lees gedeelte, nu ook sterkte voor verkijken. Had vroeger echt overal van die goedkope leesbrilletjes liggen, en werd ook gek van briletje op brilletje af. Eenmaal gewend aan de multifocale bril en je wilt niets anders meer. Sommige brillenboeren doen een 2e bril gratis, en neem dan een multifocale zonnebril.
 
Terug
Bovenaan