privatecaptain
New member
OK, oude-mannen kwaaltje, maar ik zit al weer een paar jaar aan de leesbril. Nog niet heel heftig, maar ik moet binnenkort wel naar +1,5 en dat is dus net de situatie dat je armen te kort worden EN de lettertjes op die afstand te klein.
Moet dus regelmatig tijdens het vliegen bij het raadplegen van papierwerk (kaart, NavLog, Checklist, etc.) even de bril opzetten. O ja, glass cockpit vliegt erg leuk, maar het vraagt wel wat meer leeswerk van waardes, in plaats van een wijzertje dat in een bepaalde richting staat en zo dus te interpreteren is.
Wil ik echter in de verte kijken, dan doen mijn ogen het nog prima en wil ik die verdraaide leesbril dus gewoon afzetten.
Je begrijpt het al: De hele tijd bril op - bril af, en dan met de pootjes telkens onder de earpads van de headset, dus daar word ik een beetje gek van. Ben tegenwoordig maar geneigd (tegen beter weten in) om de bril maar op te houden en er ook in de verte mee te kijken. Niet goed voor de ogen lijkt me.
Hoe ervaren jullie dit en hoe lossen jullie dit op. Wellicht nog iemand met handige tips.
En o ja, weet iemand nog een goede opticien in Zuid-Holland die ervaring heeft met vliegers en hoe brillen wat te optimaliseren zijn voor de andere leesafstanden die kenmerkend zijn voor in een vliegtuig?
Moet dus regelmatig tijdens het vliegen bij het raadplegen van papierwerk (kaart, NavLog, Checklist, etc.) even de bril opzetten. O ja, glass cockpit vliegt erg leuk, maar het vraagt wel wat meer leeswerk van waardes, in plaats van een wijzertje dat in een bepaalde richting staat en zo dus te interpreteren is.
Wil ik echter in de verte kijken, dan doen mijn ogen het nog prima en wil ik die verdraaide leesbril dus gewoon afzetten.
Je begrijpt het al: De hele tijd bril op - bril af, en dan met de pootjes telkens onder de earpads van de headset, dus daar word ik een beetje gek van. Ben tegenwoordig maar geneigd (tegen beter weten in) om de bril maar op te houden en er ook in de verte mee te kijken. Niet goed voor de ogen lijkt me.
Hoe ervaren jullie dit en hoe lossen jullie dit op. Wellicht nog iemand met handige tips.
En o ja, weet iemand nog een goede opticien in Zuid-Holland die ervaring heeft met vliegers en hoe brillen wat te optimaliseren zijn voor de andere leesafstanden die kenmerkend zijn voor in een vliegtuig?