De weg naar CPL

Sp00n

New member
Dag iedereen,

Afgelopen jaar heb ik mijn PPL behaald. Ik heb nu 80 - 90 uur TT en 40 - 50 PIC uren. Ik vlieg als hobby maar wil wel langzaam richting CPL. Wat is volgens jullie de te bewandelen weg richting CPL? Eerste wat ik ga doen is NQ. Maar dan? Ik wil uiteindelijk CPL met ME en IR.

Na m'n NQ ATPL theorie doen? Misschien om extra uren te bouwen FI? Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Vr gr,

Sp00n
 
Hoi Sp00n,

Welkom op Airwork.

Bedenkt goed wat je met je CPL gaat doen, ik hoop dat je op de hoogte bent van de miserabele marktomstandigheden voor CPL'ers/ATPL'ers met circa 200 uur. Na het behalen van je papieren ben je kansloos op de arbeidsmarkt, ook wat betreft instructie geven.

Om antwoord te geven op je vraag.

Voor je kan beginnen aan je CPL moet je je theorie op zak hebben. Dutch Aviation College is een goede ATPL distance learning school en een alternatief is Orbit Groundschool. Grootste verschillen:
- Andere boeken en leersystemen, maar de een is niet beter dan de ander
- DAC grondschool op zaterdag (1x per maand)
- Orbit 4 weken totaal vrij nemen om je grondschool en examens te doen.

De NQ kan je sowieso gaan halen en het is een erge leuke ervaring. Ik heb er in het buitenland al een paar keer gebruik van gemaakt. Advies, doe de touch and go's in Duitsland (Weeze ofzo) scheelt je een hoop geld i.p.v. Rotterdam. Laat je door de vliegschool niet aanpraten dat het verplicht binnen Nederland moet. Je kan natuurlijk ook alles in Duitsland halen, dat is vaak nog goedkoper.

Tijdens het behalen van je ATPL theorie kan je je gaan verdiepen waar en hoe je je CPL/ME/IR gaat halen. Daar zijn legio opties voor. Een goedkope optie is Polen: www.vliegeninpolen.nl
 
Heb je eraan gedacht om het een en ander in het buitenland te doen?
Een FAA Instrument rating kan in 2-3 bezoeken van een paar weken als je geen 4-5 weken achter elkaar vrij kan nemen.
Dat brengt je op ongeveer 140-150 uur TT.
Ik krijg niet de indruk uit je post dat er veel haast achter zit.
Misschien kan je daarna een paar vliegvakanties doen in de VS, de Caraiben, Zuid-Europa, Zuid-Afrika, Australie, legio mogelijkheden.
Ondertussen met Distance Learning je CPL/ATPL theorie halen.
Dit kan bv ook met Egnatia Aviation in Griekenland.
Of met Gulf Coast Training Solutions in Florida, week examen doen in Orlando en daarna een weekje ontspannen vliegen.
Met een 2 of 3 jaren plan kan je dit op een hele interessante, leuke manier doen zonder je baan ervoor op te moeten geven.

Just my $0.02...
 
Dank voor de reacties zo ver! Er zit inderdaad weinig haast achter. Ik ben zelfstandig ondernemer en heb "mijn vak" gekozen. Ik vind vliegen alleen erg leuk :) en misschien wil ik er uiteindelijk wel (een deel van) mijn brood mee verdienen.

Ik ben niet iemand die een echte airline mentaliteit heeft. Het lijkt me erg leuk om PPL'ers les te geven en air taxi te doen.

Ik zit zelf in online marketing, exploiteer websites en doe interim werk. 1 van de sites die ik onder mijn hoede heb is bemiddeling bij vliegtuigreclame. Dat zou dus bijvoorbeeld ook wat kunnen zijn. Dat ik straks niet meer ga bemiddelen, maar zelf ga vliegen.

Voor nu ben ik inderdaad vooral op zoek naar de weg richting CPL. Uren, uren uren is nu het devies. Ik wil niet de hoofdprijs betalen, dus zoals Europe-American en Immortal al aangeven, overweeg ik zeker om eens een tijdje naar het buitenland te gaan om wat kosten te besparen en ook meer diversiteit in ervaring op te doen.

Ik wil langzaam richting CPL, maar ben nu dus benieuwd wanneer ik het beste aan mijn theorie kan beginnen. Ik heb genoeg moraliteit om distance learning te doen, dus een crash course van een paar weken hoeft niet per se voor mij, maar zou wel kunnen. De vraag is alleen wanneer? Eerst NQ dan direct ATPL theorie doen en CPL halen? Vervolgens IR en ME?

Is een FAA IR niet lastig met omzetten? Of is een briefje naar het ministerie voldoende? Ik lees dus ook: eerst IR doen en dan lekker uren maken? Maar dan moet ik wel 2x theorie doen toch?
 
Sp00n, de theorie verschilt in kleine details maar Instrument vliegen werkt overal hetzelfde.
In de VS hoef je voor een FAA IR maar een (1!) schriftelijke test te doen van 60 vragen.
Met een FAA IR kan je al IFR ervarings uren opdoen terwijl je nog aan het leren bent voor de 14 CPL/ATPL examens.
Voor een Instrument ratings conversie moet je 7 van die 14 examens afleggen.
Met een goede planning kan het volgende:
  • FAA IR
  • Distance learning CPL/ATPL
  • Voor de 7 IR examens geslaagd een conversie met een hoop IR ervarings uren
  • FAA CPL ME-IR
  • Resterende examens CPL/ATPL
  • Conversie FAA CPL>EASA CPL

Daarna praten met gerpols (ook lid op het forum) en charter vliegen in Namibie, Botswana en Tanzania.

Of is een briefje naar het ministerie voldoende?
Met alle respect, maar je weet niet hoe grappig die opmerking is..............:)
JAA/EASA Flight Crew Licensing is een drama en een mijnenveld.
In vergelijking met FAA.
 
Sp00n, de theorie verschilt in kleine details maar Instrument vliegen werkt overal hetzelfde.
In de VS hoef je voor een FAA IR maar een (1!) schriftelijke test te doen van 60 vragen.
Met een FAA IR kan je al IFR ervarings uren opdoen terwijl je nog aan het leren bent voor de 14 CPL/ATPL examens.
Voor een Instrument ratings conversie moet je 7 van die 14 examens afleggen.
Met een goede planning kan het volgende:

Als je toch de JAA/EASA ATPL theorie gaat doen, is er helemaal geen voordeel om eerst FAA IR te doen. Het is alleen ingewikkeld en je moet weer extra (50% dus ca. 25 uur) vliegen in Europa om de IR omtezetten naar JAA/EASA (of je moet - veel te veel - ervaringsuren extra vliegen). Onhandig dus en duur dus!
 
De FAA route lijkt met de invoering van EASA dichtgeramd te worden. Het is al een ongelooflijk (kostbaar) drama, om zelfs maar de 'state of issue' van je nieuwe (waardeloze) papiertje. Als je zondere noemenswaardige ervaring (lees vele honderden uren) je FAA papiertje om wilt zetten, kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen.
 
OK. Dus FAA IR is geen alternatief (meer) sinds EASA?

Zoals het er nu naar uit ziet heb ik dus nog ongeveer 60 uur nodig voordat ik met CPL mag beginnen. Nu ongeveer 90 en je hebt 150 TT nodig voor start modulair CPL, toch?

Zou iemand aanraden een uur of 50 in Amerika te doen om uren te bouwen? Daarna NQ hier + ATPL theorie en dan start CPL? Of eerst ATPL theorie, dan IR halen en dan CPL? Want dan kun je meer uren voor je IR opbouwen toch?
 
Ga lekker in een paar weken een rondje SEP Europa vliegen... volgens mij komen die uren dan vanzelf wel.

Zoniet dan steek je bij Gibraltar even over en ga je Afrika verkennen ;)
 
:) Blijft wel het feit dat je naast je 35 uur SIM + 15 uur dual dus nog 50 uur extra IFR uren moet hebben voor de conversie?

Ander vraagje: mag ik zelf de boeken kopen voor ATPL theorie en examen doen? Of "moet" daar een FTO/geaccrediteerde toko tussen zitten?
 
Daar moet een geaccrediteerde FTO tussen zitten.
Bij een zelfstudie traject is 140 uur grond school verplicht wat zich vertaald in Pre-exam courses waar je een brush-up krijgt voordat je toestemming krijgt om het echte examen te doen.
Je moet een school examen met goed resultaat afleggen.
Als je al een ICAO CPL houder bent zijn er maar 35 uur verplicht en als je een ICAO ATPL houder bent zijn de pre-exam courses niet meer verplicht.

Met een FAA CPL-IR voldoe je ruimschoots aan de eisen voor validatie en/of conversie als je vliegschool het een beetje slim heeft aangepakt.
 
Omdat ik dan 2x theorie moet doen? :)

Nee hoor, als je ATPL theorie doet kan je daarna gewoon kiezen of je eerst je IR doet (minder uren nodig voor aanvang van praktijk opleiding) of CPL (meer uren nodig voor aanvang praktijk opleiding).

Meeste mensen kiezen dus voor optie 1.

Ik raad je aan om eens in dit document te bladeren, daar staat alles in qua uren aantallen en begin eisen. Sommige instructeurs willen nog wel eens dingen verzinnen die niet kloppen is mijn ervaring: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:311:0001:0193:EN:PDF

Staan ook dingen in over hoe lang je na het behalen van je theorie je CPL en/of IR gedaan moet hebben.
 
Heel interessant document Immortal! Staat eindelijk een keer alles in :)

36 maanden heb je wanneer je ATPL theorie op zak hebt om IR en/of CPL/ATPL te halen. Dus dat is tijd genoeg! Dan ga ik inderdaad eerst IR doen en dan CPL.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan