Fijn dat de onderzoeksraad weer iets van zich laat horen. Alleen heel jammer dat het op veel punten blijft bij een schrale opsomming van te beperkte feiten. Vroeger was er diepgang te vinden in de individuele rapportages. (Hulde!) Tegenwoordig wordt er een glossy kwartaalblaadje verspreid met vaak nog geen fatsoenlijke conclusie of aanbeveling. Correlatie met soortgelijke incidenten wordt niet eens meer gezocht.:traantjes
Ik hoop dat de serieuze vliegers nog steeds willen leren van voorvallen. We (sector) hebben met de invoering van Part FCL meer eigen verantwoording gekregen. SMS (nee, niet van de tekstberichtjes) of beheerssystemen hunkeren naar inputs vanuit o.a. de Onderzoeksraad. Immers, gemaakte fouten hoeven we niet nogmaals te maken.
Ook nu een prachtige glossy, erg dik, heb 'm als troffee op kantoor liggen, maar ik blijf (wederom) met vraagtekens zitten...
Achter de rapporten van de Onderzoeksraad zitten veel behoorlijk geletterde mensen (gezien de opsomming van titels), maar als je kijkt naar het commentaar (zie:
http://www.onderzoeksraad.nl/upload...apport-ongevallen-in-de-kleine-luchtvaart.pdf) op het rapport kom ik helaas vooral zaken tegen als:
- ...onderzoeken naar voorvallen die de afgelopen acht
jaar gedaan zijn. Deze onderzoeken zijn vaak beperkt. Er is een gebrek aan
diepgang in individuele onderzoeken...
- ...In eerste instantie was het de bedoeling nader in te gaan op de
ervaringsuren van de betrokken piloten. Deze gegevens bleken echter
slechts beperkt aanwezig te zijn. Daarom konden er geen betrouwbare
conclusies worden getrokken...
- ...maar niet op hun ervaring omdat deze
gegevens voor een groot deel van de voorvallen onbraken...
- ...De exacte technische oorzaak van de voorvallen waarbij sprake was van een
technisch probleem is lang niet altijd vastgesteld, omdat er beperkt
onderzoek naar is gedaan...
- ...Deze gegevens zijn dus niet beschikbaar...
- ...Dit onderzoek is echter nooit uitgevoerd...
Dit reflecterend aan bijvoorbeeld bladzijde 29 van het rapport, waar we kunnen lezen dat 26% (49 voorvallen!) van de ongevallen kwam na een motorstoring...welke type motor dan? Puur willekeurig type motorblok? Hoe werd het onderhoud gedaan? (deed uberhaubt iemand onderhoud), zien we een trent? Is er een relatie met fabriekanten? Onderdelen? Toeval? Pure pech? we zullen het wellicht nooit weten of we zelf misschien ook met een tijdbom vliegen. Gemiste kans.
Wat is er gebeurt met de Onderzoeksraad? Ik had ze vroeger hoog zitten, maar waar zijn de aanbevelingen? De waarschuwende vinger? Kijk naar het bijna-botsingen rapport ... naar buiten kijken en een goede scantechniek zijn goede
hulpmiddelen...
De Onderzoeksraad ondersteunt de EASA-initiatieven voor standaardisatie, en mogelijke implementatie van botsings waar schuwings
systemen in de kleine luchtvaart en zou graag zien dat het onderwerp een hogere prioriteit krijgt.
De Onderzoeksraad verzoekt de Minister van Infrastructuur en Milieu in Europees verband het belang van het EASA initiatief te onderstrepen en het proces, waar mogelijk, te doen versnellen
.
Politiek gekissebis...jullie zijn toch onafhankelijk? Of stieken toch niet? Durven we niet meer of heeft de hele Onderzoeksraad geen trek aan de GA? Mist er expertise? Is er te weinig animo? Is er geen interesse? Heeft het geen prioriteit? Wat is er mis met een gedegen en (voor zover mogelijk) objectieve invalshoek?
Als er een petitie moet komen om de Onderzoeksraad meer slagkracht te geven, count on me, maar stop met die leuk-voor-de-media glossy prullaria die net niet eens de tip van de sluier optilt, want daar zit niet echt iemand op te wachten. (ik niet iig!)
Sorry...moest het even kwijt...
Vliegplannetje