De medische keuring

Ik ben 15 en wordt over 10 daagjes 16. Nu heb ik begrepen dat je op je 16e al theorie mag gaan doen voor je PPL.

En praktijk. Voor praktijklessen is in principe geen minimumleeftijd, maar vanaf je zestiende tellen ze mee voor het aantal uren dat je voor je brevet nodig hebt. Je theoriecertificaat blijft twee jaar geldig en binnen die tijd moet je ook praktijkexamen doen, dus op tijd beginnen is wel verstandig. Examen doen voor PPL mag pas als je 17 bent, maar RPL al op 16. Als je zorgt dat je les krijgt van een FI (bevoegd voor PPL dus) kun je daarna doorlessen voor een PPL. Als de instructeur RFI is moet je daarna helemaal opnieuw beginnen.

Over je medische vraag: zoek in Google op JAR-FCL-3. Dat is een groot PDF-bestand waarin alle medische eisen voor alle klassen opgesomd staan. Hij moet te vinden zijn op de site van IVW. En als het onduidelijk is kun je altijd zo'n vliegmedisch keuringsinstituut bellen om het uitgelegd te krijgen.

P.
 
Allereerst hoort dit topic volgens mij in de aspirantenhoek, maar dat terzijde.

Bedenk voordat je ergens aan begint wat je einddoel is. Wil je beroepspiloot worden, of blijft het bij een leuke hobby? Als je beroepspiloot wil worden zou ik voordat je ook maar ergens anders aan begint een klasse 1 medische keuring doen. Als je de keuring dan niet haalt (ook niet nadat je in eventueel beroep ben gegaan), weet je dat CPL halen in Nederland er niet voor je in zit (tenzij de regels veranderen in de toekomst).

Er zijn veel mensen die hun kop in het zand steken en zonder medical al met vlieglessen beginnen. Vaak komt het wel goed met een keuring, maar je weet nooit. Daarom is mijn advies altijd: eerst keuren, dan de rest.
 
Allereerst hoort dit topic volgens mij in de aspirantenhoek, maar dat terzijde.
Bedenk voordat je ergens aan begint wat je einddoel is. Wil je beroepspiloot worden, of blijft het bij een leuke hobby?

Volgens zijn profiel VMBO-T, dus beroepspiloot zal waarschijnlijk niet het doel zijn. En in dat geval past zijn bericht hier beter dan bij de aspirant-(beroeps)vlieger hoek.
 
Volgens zijn profiel VMBO-T, dus beroepspiloot zal waarschijnlijk niet het doel zijn. En in dat geval past zijn bericht hier beter dan bij de aspirant-(beroeps)vlieger hoek.

Scherp! Had ik niet gezien.

Maargoed, ook dan vind ik: eerst keuren, dan de rest. Anders heb je kans dat alles voor niks is.
 
Eerst keuren, de rest komt later. Bel gewoon even, die mensen zullen je vriendelijk te woord staan, het is heus niet raar als je wat hebt. Niemand is 100% :-)

Volgens zijn profiel VMBO-T, dus beroepspiloot zal waarschijnlijk niet het doel zijn. En in dat geval past zijn bericht hier beter dan bij de aspirant-(beroeps)vlieger hoek.

Lijkt me niet toch? 'Privepiloten' valt onder de gebrevetteerden, 'Hoe word ik piloot' is voor als je op de onderste sport van de luchtvaartladder staat. Hij dus.
 
Ja en nee. Zo interpreteerde ik het ook altijd. Totdat er een tijdje geleden iemand een ongelofelijke rant afstak over al die mensen die daar posten, maar die daar niets te zoeken hebben. Ik schijn daar ook niets te zoeken te hebben, want ik ben geen beroepspiloot en ik wil dat ook niet worden.

Maar ik wil me graag bij de rest aansluiten. Als je twijfelt of je medische keuring een struikelblok zou kunnen zijn, laat je dan eerst keuren. Zorg wel dat je weet welke keuring je wilt laten doen. Voor een PPL of een RPL heb je namelijk een minder strenge keuring en die is ook gelijk een flink stuk goedkoper.
 
Ja en nee. Zo interpreteerde ik het ook altijd. Totdat er een tijdje geleden iemand een ongelofelijke rant afstak over al die mensen die daar posten, maar die daar niets te zoeken hebben. Ik schijn daar ook niets te zoeken te hebben, want ik ben geen beroepspiloot en ik wil dat ook niet worden.

Ik post niet vaak, maar nu kreeg ik wel die neiging. Inderdaad, piloot is piloot, laten we nuchter doen en niet vanuit de hoge boom springen. Hoe duidelijk wil je het hebben:
Hoe word ik piloot (12 Lezers)
Bedoeld als aanvulling op het boek "Hoe word ik piloot". Voor eenieder die graag piloot wil worden, maar nog niet precies weet hoe en wat.

Privépiloten (3 Lezers)
Voor de privépiloten/sportvliegers met een RPL, PPL of GPL.


Diegene die dat deed, moet zich afvragen of hij/zij zelf daar wat te zoeken had.. Voor zulke mensen: Get a life.. Allemaal hebben we aan het begin van de ladder gestaan, of staan we nog.
 
Ik post niet vaak, maar nu kreeg ik wel die neiging. Inderdaad, piloot is piloot, laten we nuchter doen en niet vanuit de hoge boom springen. Hoe duidelijk wil je het hebben:
Hoe word ik piloot (12 Lezers)
Bedoeld als aanvulling op het boek "Hoe word ik piloot". Voor eenieder die graag piloot wil worden, maar nog niet precies weet hoe en wat.

Privépiloten (3 Lezers)
Voor de privépiloten/sportvliegers met een RPL, PPL of GPL.


Diegene die dat deed, moet zich afvragen of hij/zij zelf daar wat te zoeken had.. Voor zulke mensen: Get a life.. Allemaal hebben we aan het begin van de ladder gestaan, of staan we nog.

De naam van dat forumgedeelte is wat misleidend. Dit forum is begonnen als add on bij het boek "hoe word ik "piloot"". En dan ging het echt om hoe je je vak er van kon maken, niet hoe je voor je hobby je brevet zou moeten halen. In de volksmond is verkeersvlieger gewoon "piloot", zo is ook het aspirant forum bedoeld en zo wordt het gebruikt. Een betere benaming had geweest, hoe word ik beroepsvlieger (letterlijk, airwork). Een privé vlieger, of iemand die daar mee bezig is, staat helemaal niet aan het begin van een carriere ladder. Om ook de privé vliegers een hoek te geven is daar een volkomen apart forum voor gemaakt.

De naam zegt het al en de uitleg van Diana in "over airwork" benadrukt het:
"Airwork is dan ook vooral bedoeld om te voorzien in actuele informatie ten aanzien van het beroep van piloot."

Daarom past deze vraag bij uitstek in dit forumgedeelte.
 
Ik heb eergisteren een proefles gevlogen bij AIS flight academy in Lelystad... Dat was echt ontzettend gaaf en de instructeur vertelde mij achteraf dat ik 100% vliegaanleg heb en dat ik zeker beroepspiloot moet gaan proberen. De instructeur vertrouwde me zo erg dat hij mij zonder zijn hulp liet taxien over het vliegveld...

Ik ga helemaal niets zeggen over vliegscholen en hoe graag die studenten binnen willen halen. Wel raad ik je aan om het aspiranten deel eens goed door te nemen, want daar is al meer dan genoeg over dat onderwerp geschreven.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet om je de grond in te timmeren, maar de meeste mensen mogen hun eerste les wel (een stuk) taxien. Het verbaasd mij ook helemaal niet als mensen de eerste les een stuk mogen vliegen, waarbij de instructeur zijn handen en voeten helemaal van de controls haalt. Ik heb het zelf zien gebeuren dat een meisje tijdens haar eerste les de kist zelf weer aan de grond gezet dacht te hebben. Alleen had de instructeur nog wel zijn hand aan het gas en zijn voeten op de pedalen en zijn andere hand aan de trim.

Om even mijn doel toe te lichtten ik wil dus wel beroepspiloot worden. Dat is mijn doel. Ik heb daarom ook bewust voor een technisch vakkenpakket gekozen met o.a. Wiskunde, Natuurkunde, Engels, Nederland, Duits, technologie ( soort van informatica bij ons, dus verwar het niet met iets anders )

Maar omdat ik VMBO-T doe is het natuurlijk nog niet mogelijk om zo'n opleiding te kunnen doen. Ik doe daarom ook erg me best om hierna de HAVO te mogen doen en daarna wil ik heel graag mijn opleiding doen bij AIS.

Ik zou zeggen, doe dan alsjeblieft voor je begint een medical class 1, maar die hoef je voorlopig nog niet te halen. Voor je aan je vliegopleiding begint, zou ik minimaal een Propedeuse op HBO niveau of liever nog een complete HBO opleiding doen.
Het is natuurlijk heel mooi dat je de aanleg hebt om de opleiding tot piloot met glans af te ronden. Echter daarna moet je wel een baan vinden en dat is (op het ogenblik) niet zo gemakkelijk. De meeste maatschapijen in Europa stellen minimaal als eis dat je een HBO of gelijkwaardige opleiding hebt gedaan.
Met alleen Havo.......
 
Terug
Bovenaan