de examens vandaag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ph-saap
  • Startdatum Startdatum
AGK toch ?
Is niet heel moeilijk, over het algemeen. Alleen mass & balance is wat lastiger.

Zelf geen examen gedaan vandaag, maar volg wel theoriecursus PPL. En heb deze vakken gevolgd. En nog wat andere vakken.

Er zijn geen vaste vakken per examendatum. Je kan je voor elke vak inschrijven als je dat wilt. Er zijn wel vaste examendata. Dan mag je dus zelf bepalen welke vakken je wilt doen.

AGK/POF is een lastig vak. Verkijk je er niet op, maar dat geldt eigenlijk wel voor alle vakken. Als ik geslaagd ben voor Nav en P&P die ik afgelopen dinsdag heb gedaan, heb ik alles binnen en kan ik voor het praktijkexamen.

Er was een vraag waar ik me zeker een kwartier het hoofd op heb zitten breken:

Magnetische koers: 252, deviatie: 3, Grondkoers: 258. Wat is de Miswijzing?

A: -9
B: -3
C: +3
D: +9

In Bas Vrijhof staat: "De som van variatie en deviatie wordt miswijzing genoemd". De Miswijzing is dus gelijk aan het verschil tussen het ware noorden en het kompasnoorden".

Kompaskoers + variatie + deviate = ware koers.

Op zich is het een instinker want je hebt geen w/v gekregen, maar ik begrijp (ook met het boek er bij) niet hoe ik deze moet oplossen. Iemand? :)
 
Geen w/v gegeven, dan ga ik er maar vanuit dat die er ook niet is. Magnetische koers is 252 en Grondkoers (bij geen w/v dus ook ware koers) is 258. Dit geeft een variatie van +6.
Deviatie wist je al,+3. Dus miswijzing is +9.
Magnetische koers is immers kompaskoers plus deviatie. Of was er wellicht gegeven waar je vloog? dan moet je de variatie uit de kaart halen.

Groeten Columbus
 
Geen w/v gegeven, dan ga ik er maar vanuit dat die er ook niet is. Magnetische koers is 252 en Grondkoers (bij geen w/v dus ook ware koers) is 258. Dit geeft een variatie van +6.
Deviatie wist je al,+3. Dus miswijzing is +9.
Magnetische koers is immers kompaskoers plus deviatie. Of was er wellicht gegeven waar je vloog? dan moet je de variatie uit de kaart halen.

Groeten Columbus

Het was inderdaad +9. Vandaag de bevrijdende brief ontvangen :)

Op naar het praktijkexamen!
 
Terug
Bovenaan