CV's

Overload

New member
Veel Airworkers sturen mij hun CV om dat te beoordelen.
Hoewel ik er ook niet veel verstand van heb doe ik dat graag als ik daar iemand mee kan helpen.
Op internet is natuurlijk enorm veel info te vinden en het volgende is dan ook puur mijn eigen mening.
De reden dat ik dit post, is dat ik in veel CV’s dezelfde punten tegenkom.
Doe er mee wat je wil, laat je ook nooit teveel beïnvloeden door anderen, want een CV is iets persoonlijks, dat moet je niet van anderen kopiëren, maar je eigen stijl meegeven.

Het belangrijkste is de lay-out. Ik weet niet hoe het bij andere bedrijven gaat, maar bij Ryanair krijgt een CV hoogstens een paar seconden aandacht. Zeker minder dan een minuut en waarschijnlijk minder dan een halve minuut. Het is daarom belangrijk om er uit te springen en goede eerste indruk te maken. Hou het daarom kort, strak en liefst op 1 pagina.

Het is ook belangrijk niet te diep te gaan. Als ze meer info van je willen, vragen ze er wel naar. Niemand zit te wachten op een adres van een werkgever van toen je 16 was of op adressen en telefoon nummers van allerlei mensen uit het verleden.

Spelling. Duhhhhh.

Veel mensen gaan ook enorm uitgebreid in op hoeveel uur en hoeveel minuten ze op welk type single engine hebben. Niemand leest dat. Hou het daarom kort en netjes. Dat je 12:23 op een C172 en 14:47 op een PA28-141 en 43:11 op een PA28-161 hebt is echt niet belangrijk. Iedereen heeft toch ongeveer hetzelfde aantal uren. Je hebt het papiertje en dat is voor iedereen hetzelfde. Dat je Oxford/NLS/KLS/EPST hebt gedaan is leuk. Er is echter geen verschil.

Wel belangrijk is waarom jij anders bent. Dus wat voor extra dingen heb je gedaan. Cursussen etc.

Het allerbelangrijkste is dus waarin jij je onderscheidt van anderen, dus je hobby’s, vrije tijd besteding etc. Daarmee laat je zien wie je bent en of je iemand bent waar een ander 12 uur mee in een cockpit kan zitten. Ik denk dat als je secretaris van de studentenvereniging was of hoofdredacteur van de schoolkrant, dat belangrijker is dan 50 uur meer of minder. Vliegen leren ze je wel, maar je persoonlijkheid is uniek.

Hou het wel relevant. Dat je zo van paarden houdt en zo goed met dieren kan omgaan is heel mooi, maar….

Dat je er uitspringt is dus goed. Maar overdrijf dat niet. Je mag best trots zijn op je CV en het dus een klein beetje fancy maken, maar hou het professioneel. Teveel kleuren, vakjes etc etc werkt negatief. Hou het zakelijk en maak het niet te druk.

Tenslotte, zorg dat als je er een telefoonnummer en email adres etc op zet dat je daarop ook bereikbaar bent. Zet geen telefoonnummer neer, waar niemand opneemt en geen email adres dat je maar een keer per week leest.

Ryanair belt 1keer. Neem je niet op, dan gaan ze naar de volgende op de lijst. Soms laten ze een voice mail achter, lang niet altijd.

Zo, de vloer is open. Vul me aan, geef je eigen ervaring. TZT kan de gedeelde ervaring misschien naar de kennisbank.

Ik ben vast veel vergeten en ik heb vast ook veel gezegd waar men het niet mee eens is, zoals gezegd een CV is persoonlijk. Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Dat is het belangrijkste.

En finally. Lieg nooit.
 
Cheers Overload.

Mijn tip: hou tijdens het maken van je CV dit in je achterhoofd: 'Het is waarschijnlijk het belangrijkste document wat je ooit zult typen!!!'
 
Bedankt voor de info:rt:

Vorig jaar heb ik in het kader van de maatschappelijke stage via mijn middelbare school een drie-weekse reis naar Brazilie, Fortaleza, gemaakt. Ook ben ik eindredacteur van de schoolkrant.
Zijn dergelijke dingen relevant genoeg om in een CV te vermelden, of kan ik ze er beter uitlaten?
 
Vorig jaar heb ik in het kader van de maatschappelijke stage via mijn middelbare school een drie-weekse reis naar Brazilie, Fortaleza, gemaakt. Ook ben ik eindredacteur van de schoolkrant.
Zijn dergelijke dingen relevant genoeg om in een CV te vermelden, of kan ik ze er beter uitlaten?

Dat zegt Overload nou juist, dat soort dingen onderscheidt jou nu juist op een perfecte manier van de rest. Je bent maatschappelijk betrokken, houdt van een internationale uitdaging en vindt het niet erg (en je hebt de vaardigheid) om naast je school ook nog extra vrijwilligers taken te doen die organisatorisch talent (taakverdeling met huiswerk, prioriteiten stellen, discipline), communicatief inzicht en wederom maatschappelijke interesse vragen. Dat moet je er juist inzetten en is nog veel meer van belang dan 3 weken vakkenvullen in je vakantie of je krantenwijk die je had om een i-phone te sparen. Het zegt zoveel meer over jou en je management capaciteiten.
 
Vermeld ook dat je totaal geen problemen hebt om je eigen brood mee te nemen of om te betalen om je mobieltje op te laden, en dat je je eigen papier aanleverd voor je manuals....

Zit je gebakken...:biertje:


Sorry tinus....ben een beetje melig.:airforce:
 
Terug
Bovenaan