CTR crossing Rotterdam

OmeRon

New member
Ik ben inmiddels flink solo uren aan het draaien, en wil ook een beetje m'n RT up-to-date houden. Dus dacht ik eraan om met een vluchtje naar Midden-Zeeland de CTR van Rotterdam te crossen als dat mag. Nu hoorde ik van de River City route, maar ik vraag mij af hoe die precies loopt. Wil gewoon via Mike binnen vliegen. Hoe loopt deze route dan verder? Is dit via Foxtrot naar Rhoon o.i.d. ?
 
Nu heb ik niet veel ervaring met EHRD zelf, maar in het algemeen kan ik wel stellen dat in goed overleg op de meeste velden (bijna) alles wel mogelijk is. Wanneer op Schiphol het verkeer het toelaat, mag je ook praktisch overal in de CTR komen waar je wilt. Goed voorbereiden, netjes en correct vragen, en voila!
 
Zelf een aantal keer gedaan. Gewoon ruim voor de CTR contact opnemen met Rotterdam en vragen om de CTR te kruizen (oost-west of west-oost). Elke keer nog toestemming gekregen met een maximale hoogte de rivier volgen en af en toe door geven waar je bent (op verzoek van Rotterdam). "Report Euromast next" vond ik wel een mooie opdracht.

Ik zou de eerste keer wel met een meer ervaren vlieger of instructeur doen. En een alternatief plan hebben als je geen toestemming krijgt!
 
Vlieg zelf al jaren vanaf Rotterdam. PM me even als je hulp nodig hebt.
Oefen wel goed je R/T van tevoren, en even voorafgaand de Toren bellen om te vertellen wat je wilt doen helpt ook. Dan weten ze dat je het doet op een solovlucht, en weten ze van je plannen. ATC Rotterdam is erg relaxt en helpt je prima. Vergeet niet voor deze vlucht wel een flight plan in te dienen, want je gaat door gecontroleerd luchtruim vliegen...is verplicht.
 
CTR crossing Schiphol is mij ook zonder kleerscheuren gelukt. Ben ook een keer door Rotterdam heen geweest, toen nog met instructeur. Maar dat is bij die éne keer gebleven. Van de vliegclub in Rotterdam begreep ik dat de toren er erg relaxt is, dus ik ga m'n best doen.
 
Mijn ervaring is dat sommige instructeurs die based zijn op ongecontroleerde velden zelf ook niet zo goed weten hoe ze een CTR van een veld als EHRD of EHAM moeten crossen

:stapelge:

Weet niet eens wat ik daar op moet zeggen.
En dan vaak de arrogantie om neer te kijken op een FAA PPL.
 
Weet niet eens wat ik daar op moet zeggen.
En dan vaak de arrogantie om neer te kijken op een FAA PPL.
Ik had ooit een RFI die zo belabberd Engels sprak dat hij gestopt is met instructie geven toen de LPE werd ingevoerd. Het kan dus altijd nog beroerder.
 
Nu hoorde ik van de River City route, maar ik vraag mij af hoe die precies loopt. Wil gewoon via Mike binnen vliegen. Hoe loopt deze route dan verder? Is dit via Foxtrot naar Rhoon o.i.d. ?
Afgezien van de vaste arrival- en departure-routes zijn er geen vaste routes. Als het verkeer het toelaat krijg je wat je vraagt.

CFPAR: Callsign, Flight, Position, Altitude, Request

PH-ABC, P28A, 1 POB, VFR Hilversum-Midden Zeeland, Two miles east of Mike at 1000 ft, request to cross the CTR via the river (eventueel je gewenste route: via Capelle and Foxtrot)

PBC, cleared to follow the river at 1300 ft, QNH 1015, report Euromast. Of 'report leaving in the west'

Formeel heb je een inderdaad een vliegplan nodig om een CTR te mogen kruisen.
 
Formeel heb je een inderdaad een vliegplan nodig om een CTR te mogen kruisen.
Is dat zo? Ik dacht dat je alleen een vliegplan hoeft in te dienen als je er vertrekt of landt. Alleen bij Schiphol staat in de AIP dat je een vliegplan nodig hebt om te crossen.

1.1.1 Requirements to submit a flight plan
A flight plan shall be submitted prior to operating:

any flight or portion thereof to be provided with air traffic control service;
any IFR flight;
any flight or portion thereof operating in the North Sea area Amsterdam and North Sea area V (see ENR 2.2 paragraph 3 and chart ENR 6-3.1);
any VFR flight operated in airspace class A, under special conditions (see ENR 1.2 paragraph 3.2).
any flight across the Amsterdam FIR boundary;
any flight planned to operate at night, if leaving the vicinity of an aerodrome.

A flight plan can be transmitted during flight by radio if the flight plan covers only part of the flight. This does not apply to flights of which parts are executed:

within the Schiphol CTR;
in controlled airspace class A;
in controlled airspace class B, except if the flight is carried out with a glider;
in controlled airspace class C, above FL 195.
 
Ik heb geleerd dat je steeds een vluchtplan moet indienen als je voorziet doorheen gecontroleerd luchtruim te gaan vliegen. MAAR dat kan ook het zgn. vereenvoudigd vluchtplan zijn, dat je al vliegend indient over de radio.

Wel heb ik het moeilijk met de zinswending "if the flight plan covers only part of the flight" - ik heb altijd geleerd dat een vluchtplan enkel één volledige vlucht kan "dekken", van start tot landing.
 
Ik heb geleerd dat je steeds een vluchtplan moet indienen als je voorziet doorheen gecontroleerd luchtruim te gaan vliegen. MAAR dat kan ook het zgn. vereenvoudigd vluchtplan zijn, dat je al vliegend indient over de radio.

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland moet je een vliegplan hebben om te landen op een gecontroleerd veld of om er weer te vertrekken. In Duitsland heb je VFR niet zo gauw een vliegplan nodig, zelfs niet bij een vlucht tussen twee gecontroleerde velden. Gewoon via de radio melden waar je heen gaat en request startup, request taxi, enzovoorts. Uitzondering is dat als je naar een land vliegt waar ze bij het overschrijden van de FIR boundary een vliegplan vereisen, dat Duitsland dat dan ook vereist voor een vlucht naar die landen. Daarom met je vanuit Stadtlohn wel een vliegplan hebben als je naar Teuge vliegt, maar niet als je naar Bremen vliegt.

Wel heb ik het moeilijk met de zinswending "if the flight plan covers only part of the flight" - ik heb altijd geleerd dat een vluchtplan enkel één volledige vlucht kan "dekken", van start tot landing.

Dat is niet zo. Je kan voor een deel van de vlucht een vliegplan indienen via de radio, bijvoorbeeld als je met vliegplan door een luchtruim heen wil waar je zonder vliegplan niet mag komen. Daarna kun je het vliegplan weer sluiten en gewoon doorvliegen.
 
Is dat zo? Ik dacht dat je alleen een vliegplan hoeft in te dienen als je er vertrekt of landt. Alleen bij Schiphol staat in de AIP dat je een vliegplan nodig hebt om te crossen.

Je quote het zelf:
A flight plan can be transmitted during flight by radio if the flight plan covers only part of the flight.

Mijn ervaring is dat Rotterdam het handiger vindt als je dat vliegplan al hebt gefiled.
 
Afgezien van de vaste arrival- en departure-routes zijn er geen vaste routes. Als het verkeer het toelaat krijg je wat je vraagt.

CFPAR: Callsign, Flight, Position, Altitude, Request

PH-ABC, P28A, 1 POB, VFR Hilversum-Midden Zeeland, Two miles east of Mike at 1000 ft, request to cross the CTR via the river (eventueel je gewenste route: via Capelle and Foxtrot)

PBC, cleared to follow the river at 1300 ft, QNH 1015, report Euromast. Of 'report leaving in the west'

Formeel heb je een inderdaad een vliegplan nodig om een CTR te mogen kruisen.
Thanks! Als het weer morgen een beetje meezit ga ik het proberen.
 
Terug
Bovenaan