Cross-border vliegen naar nationaal vliegveld (NL en BE)

privatecaptain

New member
Naar aanleiding van een gesprek met een instructeur, heb ik het volgende, waar ik niet helemaal uit kom. Het gaat over airport of entry, dus op welk veld mag je wel/niet als eerste landen als je een land binnenkomt, of als je vertrekt naar het buitenland. Het heeft natuurlijk te maken met douaneformaliteiten.

Goed, de AIP van Nederland zegt hierover:

Part 1 GENERAL - 1.2 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF AIRCRAFT
All flights into, from or over the territory of the Netherlands and landings in the territory shall be carried out in accordance with the valid regulations of The Netherlands regarding civil aviation.
Aircraft landing in or departing from the territory of The Netherlands must first land at or finally depart from an international airport (see AD 1.3).

Voor Nederland lijkt het dus duidelijk. Dan nu België:

Part 1 GENERAL - 1.2 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF AIRCRAFT
In dit vergelijkbare AIP deel wordt niets over entry voorwaarden gezegd.

Part 1 GENERAL - 1.3 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF PASSENGERS AND CREW
Ook hier wordt er niets over gezegd.

Part 3 AERODROME - 1.3 INDEX TO ARTODROMES AND HELIPORTS
Note 1: The location indicators marked with an asterisk (*) cannot be used in the address component of AFS messages.
Note 2: National traffic is considered to be all traffic not leaving the EU countries that are part of the Schengen area.

<en dan volgt een tabel met alle velden en of ze NATionaal of INTernationaal zijn>

Als ik Note 2 hierboven lees, dan kun je, komend vanuit of vliegend naar een Schengen land gewoon rechtstreeks naar een NTL veld toe. Anders dan Nederland dus.

En dan de bonusvraag:
Welke AIP/regelgeving is nu van toepassing op een Nederlands vliegtuig dat vanaf een international airport in Nederland naar een national airport in België vliegt? En vliegend in omgekeerde richting?

Verwarring alom......
 
Je bent enkel verplicht als eerste te landen op een internationale luchthaven als je afkomstig bent van een luchthaven in een niet-Schengen land!

Als je vanaf bijvoorbeeld Midden Zeeland naar het Verenigd Koninkrijk (niet aangesloten bij Schengen) wilt vliegen, dan zul je daar moeten landen op een "airport of entry" (internationale luchthaven). Dat geldt overigens ook voor de luchthaven van vertrek. Zoals je in het AIP kunt lezen is Midden Zeeland (net als bijna alle andere kleine vliegvelden in NL) een internationale luchthaven met douane faciliteiten. Check altijd wel even de AIP voor aanvullende regels, soms moet je je aankomst minimaal 24 uur vooraf melden om douane te 'kunnen krijgen'.

T.a.v. de regelgeving is het zo dat de meest strenge regelgeving van toepassing is. In Nederland mag je 10 uur voor de vlucht niet meer drinken en maximaal 0,2 promille alcohol in je bloed hebben. Stel (als voorbeeld) dat je in Frankrijk mag vliegen met een promillage van 0,35 alcohol. Je vliegt met een Nederlands geregistreerd toestel naar of in Frankrijk, dan ben je in overtreding als je meer dan 0,2 promille aan alcohol in je bloed hebt. De strengste regelgeving is van toepassing, zodat je aan zowel Nederlandse, als Franse regelgeving voldoet. Er is bij mij geen tegenstrijdige regelgeving bekend...
 
Okee, maar volgens wat er in de Nederlandse AIP staat, mag je dus komend vanuit het buitenland echt niet als eerste landen op de volgende velden, die als nationaal geregistreerd staan, Schengen of niet:

Ameland
Drachten
Stadskanaal
Terlet
En daar zal dan ook Oostwold wel bij horen.

En kennelijk denken ze daar in Belgie anders over.

Maar wat geldt er nu als je als Nederlands geregistreerde kist in/naar Belgie vliegt?
1. Wat er vermeld staat in de AIP Belgie
2. Wat er vermeld staat in de AIP nederland
 
Maar wat geldt er nu als je als Nederlands geregistreerde kist in/naar Belgie vliegt?
1. Wat er vermeld staat in de AIP Belgie
2. Wat er vermeld staat in de AIP nederland

Als je van Nederland naar België vliegt zou ik me aan de Nederlandse regels voor vertrek en aan de Belgische regels voor aankomst houden. Misschien niet helemaal correct, maar ik verwacht geen problemen.

Andere vraag is of wat in de Nederlandse AIP staat wel correct is. Binnen het Schengen gebied heb je geen douane nodig, dus waarschijnlijk hebben ze de tekst in de AIP per ongeluk niet aangepast toen het Schengen verdrag inging. Om een voorbeeld te noemen: Ik heb gehoord dat als je van Leer-Papenburg naar Stadskanaal wilt vliegen in een MLA, dat je dat dan in Leer alleen maar aan de controller hoeft te melden. Die belt dan even voor je dat je eraan komt. Een vliegplan vinden ze daar niet nodig. En andersom wordt dat ook zo gedaan. Het zal wel niet legaal zijn, maar volgens een kennis van mij die MLA vliegt is het wel gangbare praktijk.
 
> Okee, maar volgens wat er in de Nederlandse AIP staat, mag je dus komend vanuit het buitenland echt niet als eerste landen op de volgende velden, die als nationaal geregistreerd staan, Schengen of niet

Volgens mij heb je bij een vlucht tussen Schengen landen geen Customs nodig. Een Duitser kan dus gewoon naar Ameland vliegen zonder douane formaliteiten.
Een Engelsman daarentegen niet. Die moet eerst naar Texel "to clear customs".
 
Ik heb gehoord dat als je van Leer-Papenburg naar Stadskanaal wilt vliegen in een MLA, dat je dat dan in Leer alleen maar aan de controller hoeft te melden. Die belt dan even voor je dat je eraan komt. Een vliegplan vinden ze daar niet nodig. En andersom wordt dat ook zo gedaan. Het zal wel niet legaal zijn, maar volgens een kennis van mij die MLA vliegt is het wel gangbare praktijk.

Bovenstaande is NIET legaal. Als ik de Duitse regels er op na sla, heeft dat overigens niets met nationale en internationale vliegvelden te maken. De Duitse regels maken op dit punt onderscheid tussen schengen en niet-schengen landen. Voor schengen landen geld dat je vanaf ieder veld mag vertrekken en aankomen. Voor niet-schengen landen moet je langs de douane en die vind je niet op alle velden. Overigens kan je in Duitsland wel op heel veel velden de douane tegenkomen als je dat op tijd aanvraagt.

Waarom is bovenstaande dan NIET legaal. Heel simpel, volgens de Duitse regels moet je in alle gevallen dat je een FIR van een andere land in vliegt, een vluchtplan hebben ingediend. Vroeger was er een afspraak dat je wel vanaf Dankern naar Stadskanaal kon zonder FP, maar die afspraak is al weer geruime tijd vervallen, omdat in NL de formaliteiten voor het verlengen van die afspraak niet op tijd doorgevoerd zijn.

Wat ik weet dat vroeger dus wel gebeurde als je (met een MLA) van Leer naar Stadskanaal ging, dan vloog je naar Dankern en vanaf Dankern naar Stadskanaal.
Het zou kunnen dat niet alle controlers op Leer weten dat die afspraak niet meer bestaat.
 
Waarom is bovenstaande dan NIET legaal. Heel simpel, volgens de Duitse regels moet je in alle gevallen dat je een FIR van een andere land in vliegt, een vluchtplan hebben ingediend.

Ja, dat dacht ik ook, maar soms ligt dat toch anders. Binnen Duitsland ben je nooit verplicht een vliegplan in te dienen, zelfs al vlieg je naar een gecontroleerd veld. Althans, 2 jaar geleden op Koblenz verklaarde men mij voor gek dat ik een plannetje wilde indienen naar Stuttgart. "Niet nodig hoor!"

En er zijn kennelijk ook afspraken met Oostenrijk, zodat je, als je van Duitsland naar Oostenrijk vliegt ook geen plan hoeft in te dienen. Dat wist men mij dan weer te vertellen in Friedriechshafen (DE) en op Hohenems (AT).
 
Ja, dat dacht ik ook, maar soms ligt dat toch anders. Binnen Duitsland ben je nooit verplicht een vliegplan in te dienen, zelfs al vlieg je naar een gecontroleerd veld. Althans, 2 jaar geleden op Koblenz verklaarde men mij voor gek dat ik een plannetje wilde indienen naar Stuttgart. "Niet nodig hoor!"

Klopt. Even de volledige lijst (Bottlang, Germany, paragraaf 2.4.1.2). Een vliegplan moet ingediend worden:

- als je de grens oversteekt naar een niet-Schengenland of als je de grens oversteekt naar een land dat een vliegplan eist.
- voor night-VFR vluchten buiten de directe omgeving van het vliegveld
- voor vluchten door restricted areas
- voor vluchten die (deels) IFR zijn
- voor aerobatic vluchten in gecontroleerd luchtruim of boven gecontroleerde velden
- voor 'cloud flights' met gliders

En er zijn kennelijk ook afspraken met Oostenrijk, zodat je, als je van Duitsland naar Oostenrijk vliegt ook geen plan hoeft in te dienen. Dat wist men mij dan weer te vertellen in Friedriechshafen (DE) en op Hohenems (AT).

Daar zijn dus geen bijzondere afspraken met de Oostenrijkers voor nodig. Dit is gewoon het toepassen van bovenstaande regels.
 
Voor vliegen naar of vanuit Duitsland is volgens de duitse AIP GEEN vliegplan nodig als je van of naar een Schengen land vliegt. Vanuit Nederland naar Duitsland zou daarom geen vluchtplan nodig zijn indien Nederland niet deze, belachelijke, eis zou stellen. Oostenrijk is daar bijvoorbeeld veel makkelijker in.
 
Zonder veel persoonlijke ervaring wil toch even vertellen wat ik elders vernam. Er lijkt namelijk flink wat verwarring in de terminologie waardoor er nogal wat mist kan onstaan en dat is nu precies wat we als vlieger niet willen.

Douane houdt zich bezig met het controleren van goederen bij het passeren van grenzen, en de daarbij horende BTW, invoerrechten, accijnzen en dergelijke meer. Ik verneem dat onze Belgische douane ook actief is bij het onderscheppen van diverse witte poedertjes, imitatiemedicijnen en andere ongein.

Het controleren van personen daarentegen is het domein van de immigratiedienst. Weliswaar wordt deze veelal nevenaf uitgeoefend door de agenten van de douane, het blijft een heel aparte discipline.

Zwitserland heeft de Schengen-akkoorden onderschreven, en daarmee afstand gedaan van zijn eigen immigratiecontrole. Als persoon mag je dus onbeperkt Zwitserland in- en uitreizen, zonder gecontroleerd te worden. Echter de Zwitsers controleren nog steeds op de import/export/transit van goederen, daarom moet je stoppen aan de grens en komen ze soms wel eens in de wagen kijken. Je identiteit wordt echter normaliter niet meer gevraagd/geverifieerd.

Met de UK is de toestand precies omgekeerd: die hebben Schengen niet ondertekend, maar zijn wel toegetreden tot een of ander duouaneakkoord. Zo mag je in de UK enkel aankomen op een veld met immigratiediensten; gelukkig wordt dat fel vereenvoudigd door het GAR-formulier waarmee je op voorhand meldt dat je gaat aankomen en daarmee de immigratiedienst de kans laat je te komen controleren. Op deze wijze kun je bv. het landelijke veldje van Headcorn gebruiken om de UK binnen tekomen.
 
Met de UK is de toestand precies omgekeerd: die hebben Schengen niet ondertekend, maar zijn wel toegetreden tot een of ander duouaneakkoord. Zo mag je in de UK enkel aankomen op een veld met immigratiediensten; gelukkig wordt dat fel vereenvoudigd door het GAR-formulier waarmee je op voorhand meldt dat je gaat aankomen en daarmee de immigratiedienst de kans laat je te komen controleren. Op deze wijze kun je bv. het landelijke veldje van Headcorn gebruiken om de UK binnen tekomen.

Dit is voor de UK inderdaad makkelijk(er) geworden. Twee weken terug van EHMZ naar EGLS (Old Sarum) gevlogen, op voorhand een GAR ingediend. Tot mijn stomme verbazing werd ik vóór vertrek op EHMZ door de Nederlandse Marechaussee staande gehouden en naar mijn paspoort gevraagd, naar zij zeiden omdat ik een GAR ingediend had. De rest van mijn papieren boeide ze niet. Bij aankomst ben ik niet meer gecontroleerd.
 
Ingewikkeld

Ingewikkeld

Om het makkelijk te maken.

Stel je vliegt van Zurich naar Koblenz. Koblenz heeft geen douane.
Zwitserland en Duitsland hebben beiden het Schengen verdrag ondertekend.

Volgens Schengen mag ik van en naar niet internationale (douane) velden vliegen. Maar Zwitserland is geen lid van de EEA die vrij vervoer van goederen binnen de EU geeft.

Dus Schengen zegt: Ja je hebt vrij vervoer van personen
EEA zegt: Vrij vervoer van goederen.

Dus je kist kan geinspecteerd worden als je Zwitserland verlaat en naar een ander veld vliegt binnen het Schengen verdrag, maar buiten de EEA zone. Je vervoert immers behalve mensen ook goederen.

De vraag is: Moet je vertrekkend vanuit Zwitserland op een douane vliegveld landen?

Mijn ervaring: Ja!

Ik heb op Koblenz op mijn kop gekregen omdat ik me niet had aangemeld voor douane, eigenlijk had ik van tevoren de douane op de hoogte moeten stellen zodat ze de mogelijkheid hadden mij te controleren. Of naar een douane veld moeten vliegen. Het liep gelukkig met een sisser af.

Ik begrijp bovenstaande wel, maar het wat ik raar vind is dat Zwitserland soortgelijke afspraken heeft met de EU.: http://en.wikipedia.org/wiki/Switzerland–European_Union_relationshttp://en.wikipedia.org/wiki/Switzerland–European_Union_relations

Wie o wie kan mij uitleggen waarom dit zo werkt. Echt simpel wordt het er niet op.

Leuk plaatje van Europa en de verdragen:
european-entities-member-countries.png
 
Terug
Bovenaan