privatecaptain
New member
Naar aanleiding van een gesprek met een instructeur, heb ik het volgende, waar ik niet helemaal uit kom. Het gaat over airport of entry, dus op welk veld mag je wel/niet als eerste landen als je een land binnenkomt, of als je vertrekt naar het buitenland. Het heeft natuurlijk te maken met douaneformaliteiten.
Goed, de AIP van Nederland zegt hierover:
Part 1 GENERAL - 1.2 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF AIRCRAFT
All flights into, from or over the territory of the Netherlands and landings in the territory shall be carried out in accordance with the valid regulations of The Netherlands regarding civil aviation.
Aircraft landing in or departing from the territory of The Netherlands must first land at or finally depart from an international airport (see AD 1.3).
Voor Nederland lijkt het dus duidelijk. Dan nu België:
Part 1 GENERAL - 1.2 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF AIRCRAFT
In dit vergelijkbare AIP deel wordt niets over entry voorwaarden gezegd.
Part 1 GENERAL - 1.3 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF PASSENGERS AND CREW
Ook hier wordt er niets over gezegd.
Part 3 AERODROME - 1.3 INDEX TO ARTODROMES AND HELIPORTS
Note 1: The location indicators marked with an asterisk (*) cannot be used in the address component of AFS messages.
Note 2: National traffic is considered to be all traffic not leaving the EU countries that are part of the Schengen area.
<en dan volgt een tabel met alle velden en of ze NATionaal of INTernationaal zijn>
Als ik Note 2 hierboven lees, dan kun je, komend vanuit of vliegend naar een Schengen land gewoon rechtstreeks naar een NTL veld toe. Anders dan Nederland dus.
En dan de bonusvraag:
Welke AIP/regelgeving is nu van toepassing op een Nederlands vliegtuig dat vanaf een international airport in Nederland naar een national airport in België vliegt? En vliegend in omgekeerde richting?
Verwarring alom......
Goed, de AIP van Nederland zegt hierover:
Part 1 GENERAL - 1.2 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF AIRCRAFT
All flights into, from or over the territory of the Netherlands and landings in the territory shall be carried out in accordance with the valid regulations of The Netherlands regarding civil aviation.
Aircraft landing in or departing from the territory of The Netherlands must first land at or finally depart from an international airport (see AD 1.3).
Voor Nederland lijkt het dus duidelijk. Dan nu België:
Part 1 GENERAL - 1.2 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF AIRCRAFT
In dit vergelijkbare AIP deel wordt niets over entry voorwaarden gezegd.
Part 1 GENERAL - 1.3 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF PASSENGERS AND CREW
Ook hier wordt er niets over gezegd.
Part 3 AERODROME - 1.3 INDEX TO ARTODROMES AND HELIPORTS
Note 1: The location indicators marked with an asterisk (*) cannot be used in the address component of AFS messages.
Note 2: National traffic is considered to be all traffic not leaving the EU countries that are part of the Schengen area.
<en dan volgt een tabel met alle velden en of ze NATionaal of INTernationaal zijn>
Als ik Note 2 hierboven lees, dan kun je, komend vanuit of vliegend naar een Schengen land gewoon rechtstreeks naar een NTL veld toe. Anders dan Nederland dus.
En dan de bonusvraag:
Welke AIP/regelgeving is nu van toepassing op een Nederlands vliegtuig dat vanaf een international airport in Nederland naar een national airport in België vliegt? En vliegend in omgekeerde richting?
Verwarring alom......