crew en douane

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bop
  • Startdatum Startdatum

Bop

New member
Hallo mensen,

ik wil graag eens precies weten wat en hoeveel wij als crew mee mogen nemen aan sigaretten en alcohol als we aan het werk zijn. (mensen die toevallig in sxf zitten weten waar ik het over heb geloof ik).

Er zijn hier in sxf wat discussies over dit onderwerp zal ik maar zeggen, dus ik wil het nou graag eens weten. De vragen precies zijn:

* Hoeveel mag crew meenemen aan cigaretten en alcohol?
* Wat is precies het verschil hiermee tussen EU en niet-EU landen?
* Is er ook een verschil uit welk land je werkt? (maw, zijn de regels hier in duitsland bv anders dan in nederland of engeland?)
* Zijn er nog uitzonderingen in de EU landen? (ik heb gehoord dat bv spanje toch weer iets anders is dan bv griekenland)

Ik zoek ook wat officiele documentatie over dit onderwerp, dus links zijn altijd welkom!

Zoals mijn base captain altijd zegt: "Keep wings level!" ik geloof dat ie niet zo goed is in bochtjes maken :p:

Ciao!
Bop
 
Ja Herr Birger heeft wel meer uitspraken.... :D :D

Op het UK tax formulier staat tot dusver £ 146 personal allowance, dit zou "theoretisch" afgelopen week omhoog zijn gegaan naar £ 300,- met een roddel dat dit deze zomer zelfs naar £ 1000,- zou gaan.....

Kijk eens op www.douane.nl en daar vind je de regels wat betreft NL en het verschil binnen /buiten EU.
In de UK is in ieder geval de kans groot dat na een officieele waarschuwing je je airside pass kwijt bent voor 3 jaar, dus ook je baan.
Ik heb laatst een Playstation 3 uit de States meegenomen en die heb ik dan ook maar netjes aangegeven en £ 60 import tax over betaald.

Voor de rest , sigaretten etc,.... kijk eens op een GENDEC in het vliegtuig in de Documents Folder, daar staan de exacte hoeveelheden. Sigareten zijn er iig 200 per persoon max.

Ik begrijp wel wat je bedoelt dat er soms wat grijze gebieden zijn.... als ik uit Peking 48 DVD's meeneem die daar maar 0,70 eurocent per stuk kosten kun je betwisten of dit nu in of buiten je allowance valt.
Daarnaast was ik me ook niet zeker dat als ik de PS3 had meegenomen zonder aan te geven in de UK en bij aankomst op Schiphol was aangehouden voor controle in hoeverre de NL douane hier aanspraak op kan maken, per slot van rekening ben ik in de UK al "landside" geweest alvorens ik naar NL ben gevlogen...

hmmm, er blijven dus wat vragen...

Mzzl
 
He Basic T,
je bent dus bekend met de dingen die wij moeten doorstaan hier in sxf, of zit je hier zelf ook?

Ik had al gekeken op douane.nl, maar ik kan zo snel niets vinden over mensen die over de grens werken, maar alleen over paxen. Ik heb wat info gevonden op de duitse douane sites, maar heb van iemand bij de KLM weer andere informatie. Ik dacht dat alles zo'n beetje europees moest zijn, maar dat zal wel net zo zijn als met onze brevetten :D

Ik merk ook aan jouw reactie meteen dat iedereen andere dingen denkt, want zover ik weet zijn 200 sigaretten alleen voor pax en mogen crewmembers er maar 40 meenemen.
Zo dacht ik ook dat wij 1 liter sterke drank mee mochten meenemen (dit van iemand bij KLM), maar volgens de duitse douane site helemaal niets. Nu moet ik wel toegeven dat ik op die duitse site alleen maar iets kan vinden als je iets mee neemt uit non-EU landen en niets over wel-EU landen.

Nog meer info gewenst dus!

Tschuess!!

Bop
 
Kom net terug uit Bahrain en volgens mij gelden de volgende limieten zoals Basic T ook al beschreven heeft
200 cigaretten en 1 ltr sterke likeur is mee te nemen door de douane
 
Hebben jullie het allebei eigenlijk over Nederland, of een ander land?
Ik het het volgende van de duitse Zoll website en gaat over mensen die over de grens werken:

...Sind die Voraussetzungen erfüllt, so gelten die nachfolgenden Freigrenzen:

Tabakwaren, wenn der Reisende mindestens 17 Jahre alt ist:
40 Zigaretten oder
20 Zigarillos oder
10 Zigarren oder
50 g Rauchtabak oder
eine anteilige Zusammenstellung dieser Waren.


Kaffee, wenn der Reisende mindestens 15 Jahre alt ist:
50 g Kaffee oder
20 g Auszüge, Essenzen oder Konzentrate aus Kaffee oder Zubereitungen auf der Grundlage dieser Waren oder auf der Grundlage von Kaffee.


Andere Waren
bis zu einem Warenwert von insgesamt 90,00 EUR; davon dürfen nicht mehr als 30,00 EUR auf Lebensmittel des täglichen Bedarfs entfallen.
Ganz ausgeschlossen ist die Abgabenfreiheit hingegen für Alkohol und alkoholische Getränke sowie Goldlegierungen und -plattierungen in unbearbeitetem Zustand oder als Halbzeug (Halbfabrikat).


Zouden er dan echt andere regels zijn binnen EU landen??

Keep it coming!
Bop
 
He Bop :)

Ik kan wel een uk formulier voor je scannen en mailen, daarop staan onze allowances hier, als je er eentje wilt moet je even een gil geven!

Ciao

Het wordt trouwens LGW :)
 
Laatst bewerkt:
2 opmerkingen:

Met die peking dvd's kun je theoretisch problemen krijgen omdat het illegale kopieen zijn. Heeft niks met allowance te maken. 'Wij' lopen extra risico omdat we het ook nog eens verslepen naar nl en dus 2 keer door douane moeten. Hoe groot dat risico werkelijk is laat ik in het midden.

Wat betref het landside geweest zijn het volgende: ben onlangs (in uniform) aangehouden in LHR terminal 4 met de vraag of ik een laptop bij me had. Dit was het geval en ze wilde hem zien. Hoewel de laptop al 2 jaar geleden in NL gekocht is heeft ie gek genoeg alleen een $ teken boven de 4 toets en geen euro of pond teken. Dit gegeven overtuigde de douane man dat ik hem uit de states had gehaald en er dan waarschijnlijk ook geen btw over had betaald. Ik werd na een kleine discussie uitgemaakt voor leugenaar etc en er werd gedreigd met allerlei represailles. Ze wilden de laptop achterhouden en pas nadat ik een verklaring had getekend en alle details van de laptop had afgegeven kon ik hem meenemen. Heb de brave borst een kopie gestuurd van de factuur en heb er nooit meer wat van gehoord.
Moraal van het verhaal. Met iets 'landside' brengen kom je niet per se van je btw verplichting af.
Goederen in de eu aangeschaft kun je vrij vervoeren maar een playstation of laptop uit de us moet je dus inderdaad wel aangeven.

Van de douane site: U reist buiten de Europese Unie
Als u vanuit een land buiten de EU binnenkomt, dan moet u bij invoer 3 soorten belasting betalen:

rechten bij invoer (ook wel douanerechten genoemd);
omzetbelasting (BTW);
accijns (over accijnsgoederen, zoals sigaretten en drank).
Uw gebruikelijke persoonlijke bagage kunt u meestal zonder schriftelijke of mondelinge aangifte belastingvrij invoeren. Soms kan de Douane u vragen om aan te tonen dat bepaalde goederen al in uw bezit waren toen u uit Nederland vertrok. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen, zoals fototoestellen, muziekinstrumenten, gouden sieraden en laptopcomputers. Het is daarom handig om van deze artikelen een aankoop- of garantiebewijs mee te mee te nemen als u op reis gaat.

Binnen de Europese Unie (EU) is er in principe vrij verkeer van goederen. Uw bagage kunt u dus altijd van het ene naar het andere EU-land meenemen, zonder dat u belastingen bij invoer hoeft te betalen. Koopt u in een ander EU-land producten voor eigen gebruik en brengt u deze producten mee naar Nederland, dan zijn er in principe geen invoerbeperkingen. Voor accijnsgoederen gelden er daarentegen wel beperkingen.
 
Wat betref het landside geweest zijn het volgende: ben onlangs (in uniform) aangehouden in LHR terminal 4 met de vraag of ik een laptop bij me had. Dit was het geval en ze wilde hem zien. Hoewel de laptop al 2 jaar geleden in NL gekocht is heeft ie gek genoeg alleen een $ teken boven de 4 toets en geen euro of pond teken. Dit gegeven overtuigde de douane man dat ik hem uit de states had gehaald en er dan waarschijnlijk ook geen btw over had betaald. Ik werd na een kleine discussie uitgemaakt

Als die douaneman kennis van zaken had, dan had hij het via het serienummer direct kunnen zien waar de laptop gekocht was.

Had laatst een garantieprobleem met m'n laptop, even serienummer van het betreffende onderdeel ingevoerd. Wat bleek, geen garantie. Het onderdeel bleek nooit in Nederland ingevoerd geweest te zijn en dus ook geen garantie. Wel op de laptop zelf maar die winkel bestaat allang niet meer en via de manufacturer ging het dus niet.

Heb al meerdere malen meegemaakt dat dat soort lieden in uniform de wijsheid in pacht denken te hebben. Beetje assertief opstellen en je prikt er vaak wel doorheen.

GF.
 
Terug
Bovenaan