charliefox
New member
Beste mensen,
Ik zit alweer 'n aantal uren dit zeer professionele forum door te worstelen op treffers als: theorie, cpl, modulair etc. Spuit elf (ik dus) komt op z'n 48e (!) jaar ook weer eens met de flash back om (misschien) toch maar 'n CPL te gaan halen. Is de afgelopen 20 jaar al eens vaker in m'n hoofd geweest en naarmate de jaren vorderen blijkt het alleen maar ingewikkelder geworden te zijn tov vroeger het aloude B3tje halen middels zelfstudie en aansluitend examen in het Nationaal Badminton Centrum te Nieuwegein. Don't get me wrong, ik kan/wil uiteraard NIET in de verkeersvliegerij, heb wel enige realiteitszin. Wat dan wel?
Beetje betaald commercieel (VFR) fladderen in de kleine luchtvaart, fulltime of 1 a 2 dagen in de week naast een (binnenkort te vergaren) betaalde baan. Reclame, foto, brandweer, rond, para's (vhg dat ooit CPL wordt) etc. Wellicht krijg ik eens de kans om (betaald door het baasje) een IR op m'n CPL te halen + type-rating en dan mss door Europa boren. Of mss haal ik ooit later weer eens m'n FI op het CPL. Al met al, overwegingen. Dat para's droppen doe ik inmiddels alweer 'n jaartje of tig maar is puur hobby matig. Uren aantal benodigd voor het CPL is momenteel 1200+ no problem dus. Ik heb 'n paar concrete vragen die ik tot nochtans niet uit het forum kan vissen.
1) Is er een truc om die 9 CPL vakken toch middels zelfstudie te gaan doen? Ik heb 't formulier gezien bij het CBR en het is alleen een kwestie van een handtekening en stempel van een FTO bemachtigen. Zo'n FTO loopt toch flink in de papieren, vind ik.
2) Stel dat ik die 9 vakken binnen 18 maanden haal, houdt ik dat CPL theorie certificaat dan geldig met m'n PPL? Ik kan dat nergens terugvinden. Vroeger was dat zo, herinner ik me, maar ja, vroeger ...
3) Praktijkexamen lijkt mij een kwestie van een uurtje of 10 a 15 trainen en dan op voor het examen? Ik denk nl wel behoorlijk wat ervaring te hebben maar ja, examenvliegen CPL lijkt me toch wat anders dan 1200+ uurtjes bij elkaar geknord te hebben met van alles en nog wat.
4) Zijn die CPL boeken ook gewoon los te koop of alleen te verkrijgen via een FTO?
5) Hoe moeilijk/makkelijk is het om honderden of meer examenvragen te bemachtigen en die tot in den treure te gaan oefenen? (nadat uiteraard de stof eerst grondig bestudeerd is).
6) Huidige baan (was) IT. Nu "ff" aan het oriënteren. Heb een gezin. Ben een normaal intelligent persoon zonder overdadige franje (HBO+ niveau, technische opleidingen). Wat is jullie inschatting (minimaal-maximaal) voor het behalen van die 9 CPL vakken? P.s. Ik zie er wel tegenop, dus wordt wrs factor 1,2 x ...
Dank alvast voor alle reacties.
Ik zit alweer 'n aantal uren dit zeer professionele forum door te worstelen op treffers als: theorie, cpl, modulair etc. Spuit elf (ik dus) komt op z'n 48e (!) jaar ook weer eens met de flash back om (misschien) toch maar 'n CPL te gaan halen. Is de afgelopen 20 jaar al eens vaker in m'n hoofd geweest en naarmate de jaren vorderen blijkt het alleen maar ingewikkelder geworden te zijn tov vroeger het aloude B3tje halen middels zelfstudie en aansluitend examen in het Nationaal Badminton Centrum te Nieuwegein. Don't get me wrong, ik kan/wil uiteraard NIET in de verkeersvliegerij, heb wel enige realiteitszin. Wat dan wel?
Beetje betaald commercieel (VFR) fladderen in de kleine luchtvaart, fulltime of 1 a 2 dagen in de week naast een (binnenkort te vergaren) betaalde baan. Reclame, foto, brandweer, rond, para's (vhg dat ooit CPL wordt) etc. Wellicht krijg ik eens de kans om (betaald door het baasje) een IR op m'n CPL te halen + type-rating en dan mss door Europa boren. Of mss haal ik ooit later weer eens m'n FI op het CPL. Al met al, overwegingen. Dat para's droppen doe ik inmiddels alweer 'n jaartje of tig maar is puur hobby matig. Uren aantal benodigd voor het CPL is momenteel 1200+ no problem dus. Ik heb 'n paar concrete vragen die ik tot nochtans niet uit het forum kan vissen.
1) Is er een truc om die 9 CPL vakken toch middels zelfstudie te gaan doen? Ik heb 't formulier gezien bij het CBR en het is alleen een kwestie van een handtekening en stempel van een FTO bemachtigen. Zo'n FTO loopt toch flink in de papieren, vind ik.
2) Stel dat ik die 9 vakken binnen 18 maanden haal, houdt ik dat CPL theorie certificaat dan geldig met m'n PPL? Ik kan dat nergens terugvinden. Vroeger was dat zo, herinner ik me, maar ja, vroeger ...
3) Praktijkexamen lijkt mij een kwestie van een uurtje of 10 a 15 trainen en dan op voor het examen? Ik denk nl wel behoorlijk wat ervaring te hebben maar ja, examenvliegen CPL lijkt me toch wat anders dan 1200+ uurtjes bij elkaar geknord te hebben met van alles en nog wat.
4) Zijn die CPL boeken ook gewoon los te koop of alleen te verkrijgen via een FTO?
5) Hoe moeilijk/makkelijk is het om honderden of meer examenvragen te bemachtigen en die tot in den treure te gaan oefenen? (nadat uiteraard de stof eerst grondig bestudeerd is).
6) Huidige baan (was) IT. Nu "ff" aan het oriënteren. Heb een gezin. Ben een normaal intelligent persoon zonder overdadige franje (HBO+ niveau, technische opleidingen). Wat is jullie inschatting (minimaal-maximaal) voor het behalen van die 9 CPL vakken? P.s. Ik zie er wel tegenop, dus wordt wrs factor 1,2 x ...
Dank alvast voor alle reacties.
Laatst bewerkt door een moderator: