correcties op EPR/N1

SAB330

New member
Waarom moet er bij A/C packs ON de EPR (pratt) of N1 (GE) verlaagd worden bij T/O? Ik zou denken om het nodig vermogen te behouden dat deze factoren moeten toenemen
 
Volgens mij omdat anders je ITT (of hoe het dan ook bij jetmotoren heet) te hoog oploopt....

Correct me if I'm wrong.
 
Hi,

Naar mijn weten wordt onder bepaalde atmosferische omstandigheden een maximale N2 bepaald ,die gekoppelt is aan max ITT. N2 is de hotsection van de motor en is bepalend voor je max ITT. Als je vervolgens lucht aftapt ,5de stage in de compressor,in de vorm van bleeds ON, neem je iets van je beschikbare vermogen weg en krijg je een iets lagere N1.
Daarom als je extra vermogen nodig hebt ,ga je TO met de bleeds OFF.Scheelt 0.8% op zeeniveau.

See you
 
Re: correcties op EPR/N1

Oorspronkelijk gepost door SAB330
Waarom moet er bij A/C packs ON de EPR (pratt) of N1 (GE) verlaagd worden bij T/O?

Dat hoeft niet perse, maar dat vindt de baas fijn ;)

Als ik je vraag goed begrijp is het een simpel en eenvoudig antwoord :

Je gaat inderdaad vaak met een gereduceerde N1 in take off, dit is puur om de motoren te sparen of minder herrie te maken. De baan is meestal lang genoeg om met minder vermogen op te kunnen stijgen. Of nog te kunnen remmen, maar dat is een ander verhaal.

Dat packs off meer vermogen geven klopt, doordat je geen bleed air gebruikt, zoals PTU al zei. Dit gebeurt bijv. vaak in de zomer (hoge buitentemp) op kortere banen.

gr, B
 
Terug
Bovenaan