conversie Oostenrijk -> (nld) JAA ATPL

-IB-

New member
Hoi,

Weet iemand of er speciale regelingen gelden voor mensen die een oostenrijks brevet hebben, en dat willen omzetten naar een (nederlands) JAA brevet? Of is het "gewoon" de theorie doen, en dan de praktijkexamens doen met een korting op het programma op basis van het aantal (pic) uren?

Een vriendin van mij heeft de mogelijkheid om in nederland een baan te krijgen, maar ze heeft geen JAA brevet, alleen een FAA en Oostenrijks. Ze zou dit op korte termijn willen doen, maar als ze eerst nog alle theorie en praktijk examens moet doen, is ze nog wel een tijdje bezig.

Bedankt, ook namens haar.

-IB-
 
tja ik denk dat het gewoon alle examens zijn die je moet doen. Dit aangezien oostenrijk nog steeds geen JAR-FCL is.

Als ik haar was zou ik dus gewoon even wachten tot oostenrijk eindelijk Jar-fcl heeft. (komt ergens begin of halverwege 2006) en dan kan ze zowiezo in nl werken.

Zeker omdat het oostenrijkse brevet eigenlijk geen reet voor steld. Qua theorie enzo is het gewoon echt een laag niveau.
Daarom zou ik in haar geval het niet doen om de (JAR) theorie opnieuw te gaan doen, omdat deze gewoon heel wat meer in houd dan wat ze in oostenrijk geleerd heeft.

In iedergeval succes!
 
Oostenrijkse brevetten...,
koop gewoon je wasmiddelen in Wenen. Bij twee pakken gratis een frozen ATPL!!
 
De oostenrijkers zeggen dan ook: we leren zo weinig mogelijk, dan hoeven we ook niet zoveel te vergeten.

Das gibt's ja nicht !!!
 
Dat Oostenrijk halverwege 2006 op JAR/FCL overgaat moet ik nog maar zien. Ik heb van 2001 tot 2004 bij Austrian gevlogen en elk jaar zeiden ze bij Austrocontrol dat het elk moment kon gebeuren en zie......nog steeds geen JAR/FCL.

Ik ben in mei 2004 naar Nederland gegaan en had toen een verlopen NL Single Engine CPL/IR, de frozen ATPL theorie die ik in NL heb gedaan en een Oostenrijks CPL/IR met typerating F70/100.

Mijn huidige werkgever heeft toen voor mij de conversie geregeld.

In principe moet je (als je tenminste minimaal 500 uur Multipilot hebt) een gelijkstelling halen (een soort van profcheck), waarna je een NL CPL/IR met je typerating krijgt. (weliswaar met de aantekening dat dit gebaseerd is op je Oostenrijkse brevet en dat die ook geldig moet zijn)
Zodra je daarna een keer een JAR/FCL conforme profcheck op je type doet krijg je een normaal JAR/FCL brevet.

Als je dit zelf moet gaan regelen kost het aardig wat geld, maar als je dit via je nieuwe werkgever kunt laten regelen is het geen enkel probleem!!!

Succes dus!

Groeten
 
Wat ik begrepen heb is dat ze dit jaar zeker JAR moeten gaan invoeren, ze krijgen namelijk geen uitstel meer van Brussel.
 
mja jar komt er zeker wel.....

Wij hebben niet voor niets (hoop ik) een stom workbook moeten invullen over de jar.....

wat een tijd verspilling...
 
Terug
Bovenaan