Conversie ICAO naar JAA

wvg

New member
Hi,

In mijn orientatietocht naar internationale PPL opleidingen heb ik ook eens gekeken naar vliegscholen in Zuid Afrika. Ik heb eigenlijk twee vragen:
1/ Heeft een van jullie ervaring met een Zuid-Afrikaanse vliegschool?

2/ De meeste Zuid-afrikaanse scholen geven een ICAO of CAA brevet af, terwijl - om ook in NL te kunnen vliegen - ik natuurlijk ook een JAA PPL brevet nodig heb. Ik heb kort iets gelezen over ICAO --> JAA conversie op dit bulletin board, maar dat dateert terug naar 2005. Ik vroeg me af of een van de lezers meer actuele ervaring heeft met de conversie. De meeste vliegscholen raden aan om dit zelf te checken in je eigen land. Wel, ik heb zo de verhalen over IVW gelezen en gehoord en dat boezemt niet echt vertrouwen in :grijns:

Dank!

Groet,
Wilco
 
Hi,

Ik heb ondertussen zelf het antwoord gevonden door te bellen met het IVW waar ik te woord werd gestaan door een behulpzame dame. Als je een ICAO PPL hebt en je wilt dit laten converteren naar een JAR JAA PPL, dan geldt het volgende:
1/ Je dient twee extra examens af te leggen: 'luchtvaartvoorschriften' en 'Menselijke prestaties en beperkingen'

2/ Je dient een RT (Radio Telephony) licentie te hebben. Ik heb het niet doorgevraagd, maar volgens mij kun je gewoon je RT licentie gebruiken die je bij je PPL hebt gehaald. Echter, daar ben ik niet zeker van.

3/ Je dient een Medical Class 2 Certificaat te hebben. Wel, dat lijkt niet echt een probleem.

4/ Je dient nogmaals een praktijkexamen af te leggen.

5/ En dan de uitsmijter: je moet minstens 100 vlieguren hebben als Pilot in Command om in aanmerking te komen voor een conversie (dus nog even afgezien van de andere 4 eisen)... Dit is dus twee keer het aantal benodigde uren voor een gewoon JAA/FAA PPL. Wel, ICAO heeft natuurlijk 189 contracting states, waarvan een deel tot JAA behoort en een deel tot FAA. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar toch.

Dus bottom line: beter geen puur ICAO PPL certificaat behalen, maar gewoon een JARC FCL JAA PPL of FAA PPL en dan converteren (schijnt makkelijker te zijn).

De eisen zijn overigens nog na te lezen in het document http://www.ivw.nl/nl/Images/Regeling bewijzen luchtvarenden_tcm5-13081.pdf Artikel 10

Groet,
Wilco
 
Beste Wilco,

Als je een brevet in het buitenland haalt, JAA of ICAO zal je toch nog ong. 5-10 uur instructie nodig hebben in NL voordat je solo zal kunnen huren.
Dit simpelweg door de verschillen in procedures, luchtruim etc.
Het grote voordeel van vliegen in het buitenland is dat vliegtuig huur en instructie zoveel goedkoper is.
Training in het buitenland en een conversie kan daardoor nog steeds goedkoper zijn dan je brevet in NL halen.
> 100 uur PIC 2 examens doen, < 100 uur alle examens doen.
Je kan dus de helft van de examens voor aanvang van training doen, buitenland brevet halen en de rest van de examens doen, 5- 10 vlieguurtjes en examen doen in NL.
Vakken als navigatie en meteo zou ik mee wachten totdat je daar wat praktijk ervaring mee hebt, na de vliegopleiding dus.
Je zal dus even moeten gaan rekenen wat een vlieg uur + instructie in NL kost, hetzelfde bij een vliegschool naar keuze in het buitenland en of er genoeg verschil over blijft voor een ticket, verblijfskosten en conversie kosten.

Hoe meer je in het buitenland vliegt hoemeer geld je bespaart, als je besluit om je FAA PPL en Instrument rating te doen bv.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan