contol wheel movement/spoiler deflection 737

chaos&order

New member
Heren en dames,

Ik had laatst een gesprekje met iemand m.b.t. de spoiler deflection op de 737(NG).
In het FCOM staat: "When the control wheel is displaced more than approximently 10 degrees, spoiler deflection is initiated".
Ja leuk, maar kunnen we dit ook daadwerkelijk ergens zien?

Bovenop de control wheel staat wel een schaal verdeling, maar de 10 die daar opstaat (weerszijden) geeft zo'n beetje full deflection/aileron, dus dat zal hm niet zijn.

Kan het kwaad als de spoilers omhoogstaan bij b.v. een x-wind T/O?

Wie o wie schijnt een helder lichtje op dit onderwerp?

Gegroet C&O
 
spoilers omhoog bij een x-wind t/o is nooit echt goed.
Zeker niet als het een behoorlijk limited t/o is. Je hebt namelijk door de omhoogstaande spoiler meer drag als waarmee gerekend is.
Normaal gezien zou je dus de ailerons binnen die 10 graden moeten houden in een x-wind t/o.
 
Probleem met een zuivere crosswind take-off is ook dat je geen headwind component hebt.

Als je die wel hebt, heb je een voordeel in de performance berekeningen. Je neemt namelijk maar 50% van de actuele headwind. En zult in de werkelijkheid dus altijd meer headwind hebben dan, waarmee je gerekend hebt. Dit voordeel valt weg in een zuivere crosswind. Het is daarom dus verstandig om niet geheel gederate weg te gaan in een crosswind.


Op de 75 gaan de spoilers omhoog als je met je controlcolumn langs de 2.5 gaat.
 
Op de 75 langs de 2.5, maar op de 73?

Toch wel handig om te weten als je een xwind T/O maakt dacht ik (met ook een hwc).
 
Je weet het niet en zooo nauw komt het ook weer niet. Als je het wil controleren, draait er een aan het controlwheel an de ander -die z'n kop uit het raam steekt- geeft een gil als ze omhoog komen. Die 2.5 units kunnen ook wel voor de 737 stoppen.
chaos en order, waar ik nu zit instrueren ze om zoveel aileron te geven als nodig is om wings level te houden. Nogmaals, zo verschrikkelijk precies komt het allemaal niet.
 
En nog even aanvullend: op het controlwheel heb je een indicatie in UNITS. Daarom kan 2.5 units overeenkomen met 10graden. Heeft dus geen eenheid. Net als de vibratie indicatie..
 
Je kan ook een tikje voelen als je de yoke in die buurt zachtjes beweegt, een soort klein extra weerstandje. Da's het moment dat de spoilermixer inkomt.

:biertje:
 
kheb t inderdaad allemaal ff uitgeprobeerd, en het lijkt erop dat ie inderdaad bij zo'n 2,5-3,0 units in beweging komt. ( met sys page erbij dan). thx
 
Terug
Bovenaan