Computer Base Training C172

alfazulu

New member
Beste allemaal,

Binnenkort wil ik een check-out doen op de C172. Dit behoeft goede voorbereiding, waarbij ik uiteraard gebruik maak van de POH. Nu heb ik ook begrepen dat er van diverse type vliegtuigen, in dit geval ook de C172, een Computer Base Training bestaat. Jepessen lijkt deze software te verkopen, echter kan men alleen telefonisch bestellen en is me dat na 3 belpogingen nog steeds niet gelukt; http://ww1.jeppesen.com/main/store/product_listing_template.jsp?catId=cat870008_ca

Heeft iemand ervaring met deze software, en is het wellicht ook in Nederland te verkrijgen? Of heeft iemand een exemplaar welke ik kan overnemen? Het lijkt me een prettige manier om een (visuele) vertaling te krijgen van een POH, om een goed beeld te krijgen van het vliegtuig.

Alvast dank!

Groeten, Alfazulu
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie. De hoeveelheid (gratis) informatie moet ik inderdaad niet uit het oog verliezen. De betreffende organisatie verhuurt de C172 L, M en N, dus die van de jaren '70 - '80 inderdaad.
 
Het komt misschien wat onaardig over maar zo is het volgende niet bedoeld:

Als je net je PPL gehaald hebt (?) kan een ander type vliegtuig best intimiderend zijn.
Maar zo'n beetje alles met een 2500-2700lbs MTOW en 160-180PK met fixed gear en prop gebruikt dezelfde snelheden.
Vr 60-65 en Vx/Vy rond de 70-75 kts, kruissnelheid 95-130 en een brandstof verbruik van 9-11 gallons/uur.
Wat me altijd een beetje verbaasde in de POH zijn snelheden van 63, 77 en allemaal dat sort "kromme" getallen.
Op zo'n analoge snelheidsmeter kan toch niemand het veschil zien tussen 63 en 65.
En ik moet de piloot nog tegen komen die dat verschil kan vliegen.

* Behalve ik natuurlijk :haha:*

Zonder gekheid, bereid je lekker voor en veel success.
 
...
Als je net je PPL gehaald hebt (?) kan een ander type vliegtuig best intimiderend zijn.
...

Kan de strekking van Europe-American volgen, maar wil toch opmerken dat de verschillen tussen eenvoudige toestellen best significant zijn ... en zeker voor not frequent flyers. Vergelijk maar eens Piper Warrior met C172:
- trim op totaal andere plaats
- fuel selector op andere plaats en geen cross feed versus wel cross feed
- mechanische kleppen versus electrische kleppen.

Om er maar paar te noemen die voor afhandeling van noodsituaties een groot verschil kunnen maken ... en waar je op basis van POH mentaal op kunt/moet voorbereiden.

Verder weight en balance verschillen ook behoorlijk ... en tot slot vind ik beide typen qua handling erg verschillen (m.n. in herstel overtrek cq doorstart) ... maar dat moet je echt met een vlieginstructeur ontdekken en oefenen.
 
Correct Putty.
En die verschillen zijn inderdaad lastiger als je weinig ervaring hebt.
Dan is zo'n trim op een andere plaats wel ineens lastig.
Maar ik blijf bij mijn stelling dat je niet overboord heoft te gaan en dat het uiteidelijk met hetzelfde gewicht en hetzelfde motor vermogen allemaal zo ongeveer hetzelfde vliegt.
 
Terug
Bovenaan