commuters

piloot12

New member
Onlangs nog maar eens met de belastinginspecteur de discussie geopend of gemaakte reiskosten, van commuters die per vliegtuig naar het werk gaan, aftrekbaar horen te zijn.

De voorwaarden voor reisaftrek met openbaar vervoer staan hier:

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...voer/voorwaarden_reisaftrek_openbaar_vervoer/

:naund:

Mijn belastinginspecteur is er altijd van overtuigd geweest dat het vliegtuig niet als openbaarvervoer gezien hoort te worden.

Ik dacht dat ook altijd tot ik dit document las: http://passie.horeca.nl/fav/Openbaar en niet-openbaar vervoer.pdf

Het hoort volgens bovenstaand document wel degelijk bij het openbaar vervoer. Dus op basis daarvan zouden we eigenlijk reiskostenaftrek moeten krijgen, ware het niet dat de huidige regelgeving aangeeft dat je alleen de dagen mag meetellen dat je binnen 24 uur weer terug bent. Voor veel commuters gaat deze vlag niet op aangezien dit puur afhankelijk is van het rooster. Afgezien van het feit dat de belastingdienst eerst nog moet erkennen dat vliegen inderdaad openbaar vervoer is ligt de volgende regelgeving ons dwars:
■U reist per week meestal 1 dag of meer naar uw werk. Of u reist op minimaal 40 dagen in een kalenderjaar naar dezelfde werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakt.

Nu heb ik het idee dat de huidige regelgeving simpelweg geen rekening houdt met het reizen naar werk per vliegtuig en wordt het mijn inziens tijd om daar verandering in te brengen.:cool:

Wie geinteresseert is of een andere mening deelt, ik hoor het graag! Mochten er genoeg geinteresseerden zijn dan kunnen we wellicht bezwaar maken tegen de huidige regelgeving. Ik probeer het i.i.g. maar samen staan we sterker.

Het is vaak vechten tegen de bierkaai. Maar mocht het lukken dan zou je uiteindelijk max 2036 euro per jaar en daar dan 52% (afhankelijk van welke schaal) van kunnen terugvragen. Toch een aardig bedrag van rond de 1000 euro.

Nu ik deze zin weer lees: U reist per week meestal 1 dag of meer naar uw werk. Of u reist op minimaal 40 dagen in een kalenderjaar naar dezelfde werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakt.


Zou je misschien ook kunnen aanvechten dat de laatste zin (alleen reizen meetellen binnen 24 uur heen en terug) alleen slaat op de zin (Of u reist op minimaal 40 dagen) om aan het totaal van 40 dagen te komen. En dus niet op de eerste zin. (U reist per week meestal 1 dag of meer...) We voldoen vaak wel aan de eerste zin.
 
Laatst bewerkt:
Heb je voor reisaftrek geen openbaarvervoersverklaring van ee werkgever nodig?

Nog een puntje ter overdenking; hou er rekening mee dat de belastingdienst korting op vliegtickets als loon in natura ziet.
 
Heb je voor reisaftrek geen openbaarvervoersverklaring van ee werkgever nodig?

Nog een puntje ter overdenking; hou er rekening mee dat de belastingdienst korting op vliegtickets als loon in natura ziet.

ja ook een openbaarvervoersverklaring. Ik denk persoonlijk dat ik deze verklaring wel kan krijgen maar wellicht ben ik te optimistisch :)

wat je aangeeft mbt korting op tickets gaat dit ook over stby travel of heb je het over vaste tickets die je binnen het bedrijf goedkoper krijgt, Wat hanteren ze dan om te berekenen hoeveel voordeel je uit het ticket behaald hebt of moet de belastingbetaler dit bewijs leveren?

thx i.i.g. voor je input :)
 
Terug
Bovenaan