Command training.....

Bounty 53

New member
Dames / heren,

Mijn collega's en ik zijn in de fase terecht zijn gekomen waar wij onverwachte en aangekondigde assesments kunnen verwachten met als doel ons het komende jaar naar de linkerstoel te verplaatsen. Voor sommigen een kwestie van een paar maanden en voor anderen een krap jaartje.

Nu is mijn vraag, en ik stel deze voornamelijk aan (net) nieuwe captains of wellicht zeer ervaren captains die deze training cq assesments doen :

- Welke literatuur kan behulpzaam zijn bij het voorbereiden op deze periode ? Bestaat er bijv. een boek als "how to get to the left seat" of iets dergelijks.

- Alle, maar dan ook alle tips zijn welkom. Of een korte omschrijving van jouw/uw ervaring tijdens deze periode is voor ons ook wellicht leerzaam !

- Bestaan er handige samenvattingen van JAR OPS ?

Dit alles om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Geschiktheid ligt natuurlijk erg aan de persoon zelf maar een goeie theoretische achtergrond is zeker nodig. In het geval van mijn werkgever is de initial command training echt geen kattepis !! Vooral theoretisch wordt je erg doorgezaagd. En terecht ook eigenlijk.

Alvast bedankt, ik hoop dat jullie wat goeie aanwijzingen hebben.

greetings, B:)unty
 
Goede vraag, Sluit me er bij aan. Ben zelf de Jeppesen Lead maar weer eens aan het doornemen en heb 'FLying the Big Jets' maar weer eens van de plank gehaald. Verder schijnen er veel vragen over het vliegtuig zelf te komen. Dat kan natuurlijk nooit een probleem zijn ;)
 
Shorty Callow's boek "Prepare for Command" is erg handig (hij is een TRI/TRE op STN voor EZY.
Google zoeken moet werken, heeft het aan de linkerkant een linkje staan op z'n site, nogal raar want de pagina gaat over douchegordijnen! Maar de link is er wel als je de pagina kan vinden

Good Luck!
 
B,

Congrats man! lekker PIC loggen.

HTBJ is mega saai, heb 'm ook gelezen, maar wel een goed boek.. Goeie (maar oude) info.

Succes met training.
 
Tony Kern:

Flight Discipline
Redefining Airmanship.

Twee lijvige boeken door een airforce piloot (dus veel militaire referenties) maar geschikt voor de "psychologische" command upgrade
 
Top man dat je een commander course gaat volgen.
Ikzelf heb goede herrineringen aan mijn eigen course een dikke 7 maanden geleden.

Ik heb een aantal dagen ground school gehad om de procedures te stampen voor zover deze er nog niet goed inzaten.
Daarna simtraining waarin je word aangeleerd om een leidende rol te vervullen tijdens de vlucht en om te wennen aan de linkerstoel.

De lijnen zijn allemaal een stuk strakker en de marges ook veel kleiner maar dit is meer dan logisch als je verantwoordelijk bent voor >140 pax + collega's van de cabine.

Vervolgens maak je een aantal vluchten met de Chief flight instructor om je in real te laten wennen op links en vervolgens krijg je de final check ride waarin je moet laten zien wat je kan. Tijdens de vlucht krijg je een hele zooi vragen op je af gevuurd waarom je dit of dat of zus of zo doet en waarom.

Indien dit allemaal naar wens gaat en je weer terug bent op je base krijg je te horen of je in vervolg een 4 bander mag dragen.

Indien dat het geval is mag je ze gelijk gaan wisselen, de 3 banders verdwenen bij ons traditiegetrouw in een glas estrella
bier en koste je vaak een rondje in de kroeg maar ik had het er allemaal voor over.
 
Naast het feit dat je heel veel kunt leren is het misschien nog wel het belangrijkste dat je je er zelf goed en klaar voor voelt. Het is geen schande om een jaar te wachten. There is no substitute for experience!

Groeten,

Chris
 
Weet iemand ook waar je dit boek "prepare for command" kunt kopen?

HTBJ is erg saai inderdaad, en gaat meer over de technische kanten van het jet gebeuren.
'Flying the big jets' is een ander boek wat meer gaat over het dagenlijks leven van een airline piloot, en daarbij veel achtergrond info.
"fate is the hunter" van Gann is aan te raden. Over de oude dagen van (prop-) airline vliegen.
 
Oorspronkelijk gepost door B757
Naast het feit dat je heel veel kunt leren is het misschien nog wel het belangrijkste dat je je er zelf goed en klaar voor voelt. Het is geen schande om een jaar te wachten. There is no substitute for experience!

Groeten,

Chris

Hier heb je 100% gelijk in
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zo een vlugge verschuiving naar links in het begin helemaal niet erg vond maar bij mij is later wel het besef gaan groeien dat dit wel de hoogste positie is die ik binnen mijn bedrijf vliegend kan bekleden. Grotere jets als de A321 hebben we niet binnen het bedrijf. Misschien dat ze die dingen ooit nog eens gaan kopen maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren.
 
Ik bedoelde of iemand het in een winkel heeft zien liggen.
Ik heb nog nooit iets over het internet gekocht, dus ik weet niet of dat clickbank te vertouwen is of dat mijn credit card tot mijn limiet naar nigeria gaat.

Ik doe wel even wat research over dat clickbank.

Noem me ouderwets.
 
Oorspronkelijk gepost door Speedair
Hier heb je 100% gelijk in
.... bij mij is later wel het besef gaan groeien dat dit wel de hoogste positie is die ik binnen mijn bedrijf vliegend kan bekleden. Grotere jets als de A321 hebben we niet....

Tja..., 't scheelt tenslotte een paar meter met een 300 of zo.

Groeten, Leij
 
Kllinkt goed!

Kllinkt goed!

Hee Bounty!

Klinkt goed man! Ik wens je veel succes met de voorbereidingen!

2005 wordt een goed jaar voor je!

Oh, en die boeken van Tony Kern zijn idd goed.
 
Dit is ook een goede site van een trainer van virgin express:

http://users.pandora.be/B737/

Je kan daar een management reference guide downloaden die je laat zien hoe je iedere failure moet behandelen. De mangement kant van de failure. IK vind het wel leuk en interessant
 
Yo B, (en rest)

Als we het toch over boeken hebben, ik heb net "Fate is the hunter" van Ernest k. gann gelezen, en dat is zeker een aanrader voor collega's!

FD
 
Zie nu dat Mmo me voor is geweest!

Naja I second zijn tip !

Have a great day.
 
Speedair wrote;
De lijnen zijn allemaal een stuk strakker en de marges ook veel kleiner maar dit is meer dan logisch als je verantwoordelijk bent voor >140 pax + collega's van de cabine.

Dit snap ik dus niet als een simpel co-pilootje. Volgens mij is alles net zo "strak" en zijn de marges net zo klein voor een co-piloot. Daar hoef ik geen captain voor te zijn om dat te beseffen.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zo een vlugge verschuiving naar links in het begin helemaal niet erg vond maar bij mij is later wel het besef gaan groeien dat dit wel de hoogste positie is die ik binnen mijn bedrijf vliegend kan bekleden.

Mag ik een teiltje aub. Wat een een onzin. Volgens mij zie je jezelf al als chief-pilot over een maand of 6, niet? Doe normaal zeg.

Speedair, je hebt 't fantastisch gedaan jongen. Een snelle promotie is altijd leuk maar wees eerlijk. Je was gewoon aan de beurt om de training te doen. Net als elke andere boerenl*l met een nummer op de lijst. Gefeliciteerd met je captaincy maar doe nu niet alsof ze je op hun blote knieen hebben gevraagd.

Voor degene die de training starten; als je in dit stadium nog uit moet vinden wat er van je verwacht wordt als captain dan ben je er dus echt niet klaar voor. Dan heb je je tijd als co verkloot! Wacht nog maar een jaartje en ga nu eindelijk eens 't BOM afstoffen.
 
Voor degene die de training starten; als je in dit stadium nog uit moet vinden wat er van je verwacht wordt als captain dan ben je er dus echt niet klaar voor. Dan heb je je tijd als co verkloot! Wacht nog maar een jaartje en ga nu eindelijk eens 't BOM afstoffen.

Nou nou, je beschuldigd Speedair van arrogantie, maar ht laatste deel van je reply getuigt nou ook niet echt van veel verstand!

Ben jij er zo eentje die alles al weet en denkt dat hij niet iets van een ander kan leren omdat die meer ervaring heeft?


Groeten
 
Terug
Bovenaan