Combinatie vliegopleiding LLS

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wvg
  • Startdatum Startdatum

wvg

New member
Hi,

In mijn orientatietocht door de jungle van mogelijkheden ;) voor mijn PPL licentie, stuitte ik op de Combinatie Vliegopleiding welke wordt aangeboden door LLS (Lelystad Airport). Samenvattend: je volgt 4 modules, beginnend in NL, daarna 7 weken naar Zuid-Afrika voor het merendeel van de lessen en dan terug naar NL voor conversie van theorie en praktijk (waar dat dan ook nodig voor mocht zijn, want we praten over JAR-FCL). Totale kosten 18.500 EURO.....

Heeft een van jullie hier ervaring mee of meer info (ik heb het info pakket bij LLS aangevraagd). Ik vind de combinatie een leuke gedachte, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit teveel geld is voor wat je krijgt. Het vliegticket + accomodatie zit er welliswaar inbegrepen, maar in de VS kan je ditzelfde doen voor 50% van de prijs. Ik ben ook druk bezig met de PPL orientatie in de US en Canada. Dat geeft qua financien toch een ander verhaal en je krijgt ook een volledig JAR-FCL PPL (afhankelijk van de vliegschool).

Jullie idee hierover?

Groet,
Wilco
 
wvg zei:
Totale kosten 18.500 EURO.....

ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit teveel geld is voor wat je krijgt. Het vliegticket + accomodatie zit er welliswaar inbegrepen, maar in de VS kan je ditzelfde doen voor 50% van de prijs.

Is wel heel erg veel geld hoor, als ik jou was zou ik lekker naar de states gaan en uiteindelijk van dat extra geld wat je overhoud lekker wat uurtjes met je ppl brevet gaan vliegen.
 
18.5K is nogal erg veel. Vorig jaar heb ik het JAA-PPL in de US gehaald en dat kostte incl. zes weken verblijf en alle kosten die je bedenken kan (vanaf medical tot aanvraag license bij de CAA, van eten tot vliegticket) inderdaad de helft.

Die conversie waar je het over hebt is nodig omdat je in Zuid Afrika niet direct kan trainen voor JAA omdat daar geen approved scholen zitten.

De enige JAA lidstaat die scholen buiten het eigen grondgebied erkend is de UK. En de erkende scholen van de UK zitten in de states. Daarom kun je daar dus wel trainen voor je JAA license.
 
Kijk niet alleen naar de kosten

Kijk niet alleen naar de kosten

Beste forumleden,

Als PPL-vlieger-in-opleiding (duim voor me: het examen staat voor de deur) ben ik een zeer tevreden klant van de LLS. De versnelde opleiding (deels in Zuid-Afrika) is een nieuw aanbod van LLS dat nog niet beschikbaar was toen ik mijn traject begon. Langdurig verblijf in een buitenland voor het volgen van een versneld programma was voor mij indertijd sowieso geen optie, zodat ik m'n hele opleiding in NL gevolgd heb. Dat is duur, inderdaad.

In jullie discussie over dit aanbod kom ik echter alleen het financiele aspect tegen. Begrijpelijk bij dit soort prijzen, maar vergeet niet dat je voor dat geld een zeer professionele opleiding krijgt bij een FTO die de kwaliteit van haar opleidingen zeer hoog in het vaandel heeft staan en die ambitie ook volledig waarmaakt. Je krijgt een gedegen opleiding met heel veel persoonlijke zorg. Natuurlijk is LLS niet het enige prima opleidingsinstuut, maar mijn advies is om bij je zoektocht niet alleen naar de centen te kijken.

Hoewel ik voor mijn PPL-brevet nog heel veel meer betaald heb dan het bedrag dat in jullie bijdragen wordt genoemd, is het elke cent waard geweest.

Roger Leenders
 
Ik ben het zeker eens met bovenstaande reactie.

De prijs is niet alles. Ook de kwaliteit en mentaliteit van de mensen van de opleiding is van cruciaal belang.
Zelf ben ik in 2003 begonnen met PPL-opleiding bij de LLS en dat is mij uitstekend bevallen.
Prima school, kwalitatief goede mensen etc.

Als we puur naar kwaliteit van de opleiding kijken en de mentaliteit van de school is de LLS in absolute aanrader.


PA-28
www.mijnvliegopleiding.nl


ps. Ik ben halverwege wel overgestapt naar een opleiding in Amerika, omdat de bodem van mijn portemonnee in zicht kwam :niet_bli:
 
Hmm, tenzij je geld zat hebt, zie ik niet waarom je het dubbele van wat nodig is zou uitgeven. Zelfs als de goedkope opleiding slechter zou zijn en je zou meer uurtjes nodig hebben, dan red je dan zeer ruimschoots in de 9000 euro die je bespaart.

Je haalt je PPL om er daarna veel lol mee te hebben, niet om tijdens de opleiding verbaasd te staan van de kwaliteit. Uiteindelijk is een brevet een brevet en ook al zit hij in een zijden hoesje, is hij niks meer waard.
 
@ PA-28
Leuk dat je bij OFT gevlogen hebt! Ik ook, ook al was het maar een korte periode. :D
Het scheelt idd een hoop centen.....
 
Kosten versus kwaliteit

Kosten versus kwaliteit

Hi,

Dank voor jullie reacties. Ik ben het op zich eens met het feit dat er niet alleen naar de kosten gekeken moet worden. Om eerlijk te zijn zou ik mijn opleiding ook het liefste in Nederland volgen. Ik ben op de open dag geweest bij Vliegclub Rotterdam en daar met een aantal instructeurs gesproken en gevlogen. Zeker een hoge kwaliteit. Zelfde geldt zeker voor LLS.

Echter, aangezien ik 80%-90% in het buitenland ben voor mijn werk, is de opleiding in NL geen optie. Puur omdat ik er bijna niet ben. Daarnaast worden de theorie-vakken periodiek gegeven en moet het maar net uitkomen. Zelfde voor de examens.

Ik denk uiteindelijk dat voor een PPL brevet hetzelfde opgaat als voor een rijbewijs: je leert technisch hoe je zou moeten kunnen vliegen, maar het echte vliegen begint uiteraard pas als je je PPL hebt gehaald. Dan is het zaak om echt te gaan leren vliegen. Ik heb dezelfde ervaring met duiken. Brevet is prima, maar echt duiken leer je gewoon door veel te duiken, onder verschillende omstandigheden met verschillende buddies.

Hum, buddy systeem voor het vliegen :) Zo van: beginnende PPL vliegers (dus je hebt je PPL al wel gehaald) gaat in beginsel vliegen met ervaren vliegers. Kosten kunnen gedrukt worden en je leert nog eens wat bij. Ik noem het BUS-PPL (BUddy System PPL) :0)
Wilco
 
@ wvg: helaas! sommige scholen passen dit systeem al toe! Bij mij noemen ze het MUT: MUtual Training.

Grtz
 
18.500 Euro voor een PPL?! You HAVE GOTTA B JOKING! Hoeveel uur vlieg je dan 50? Dat is € 370,- per uur... Sorry, ik vind dat absurd veel voor een opleiding die deels in Zuid Afrika gegeven wordt.

Heel even gegoogled cessna in de states te huur voor $ 65,- per uur. Dat is ongeveer 50 Deuro... Tel uit je winst.

http://www.wingsaircharter.com/c172.htm
 
Roger Leenders zei:
maar vergeet niet dat je voor dat geld een zeer professionele opleiding krijgt bij een FTO die de kwaliteit van haar opleidingen zeer hoog in het vaandel heeft staan en die ambitie ook volledig waarmaakt.

18500 euro voor een PPL!!!
OK, kwaliteit heeft zijn prijs, maar we hebben het hier over een PPL!
Er zijn zeker andere scholen die een goede kwaliteit leveren voor de helft van de prijs.
Iemand rijdt een leuk autootje door de onwetendheid van de leerling en een mooi verkopers-praatje (moet ik toegeven)
 
touch and go zei:
18500 euro voor een PPL!!!
OK, kwaliteit heeft zijn prijs, maar we hebben het hier over een PPL!
Er zijn zeker andere scholen die een goede kwaliteit leveren voor de helft van de prijs.
Iemand rijdt een leuk autootje door de onwetendheid van de leerling en een mooi verkopers-praatje (moet ik toegeven)

Singles & Twins ernaast zijn net zo goed en veel goedkoper. Geen ongein zoals schoolgeld etc.
 
Terug
Bovenaan