COLMAR

arthorizon

New member
Quote,” COLMAR - Zes personen staan voor de rechter in verband met het ongeluk met een Airbus A320 van Air Inter op 20 januari 1992 in de Vogezen. Een lang onderzoek leverde geen uitsluitsel op over de precieze oorzaak van de ramp, waarbij 87 mensen omkwamen. Het ongeluk gebeurde tijdens de nadering van het vliegveld van Straatsburg. Slechts negen mensen overleefden de ramp.

Onder de verdachten bevinden zich een voormalige luchtverkeersleider en vijf voormalige managers van de Franse luchtvaartautoriteiten, Air Inter en Airbus. Ze worden ervan beschuldigd fouten te hebben gemaakt waardoor de veiligheid van het vliegtuig in het geding kwam. Unquote”

Dat is dus 13, dertien, jaar geleden dat dit tragisch ongeval heeft plaatsgevonden.
Zoals de tekst van het persbericht zegt, een lang onderzoek leverde geen uitsluitsel op.
Maar nu, na dertien jaar, als men de wijsheid in pacht heeft, en een voortschrijdend inzicht in de materie het mogelijk maakt de vinger op die zere plek te leggen die dertien jaar geleden onvindbaar was, moeten er nu opeens een aantal mensen voor de rechter verschijnen. 20/20 hindsight? Na dertien jaar ervaring met fly by wire, GPWS, cockpit automation nu tot de conclusie komen dat er destijds constructie, operationele, implementatie en whatever andere fouten gemaakt zijn waarvan men toen geen weet had omdat het produkt een eerste fase doormaakte is op zich een goede zaak. Maar, om daarom nu de destijds betrokkenen, de vliegers zijn er helaas niet meer bij, met de over die dertien jaar opgedane kennis, voor de rechter te brengen impliceert een heel bedenkelijke trend.

Ga maar na, en plaats u zelf eens in de volgende situatie.
Het is 2009 en u bent gezagvoerder op een B787, of A380. U bent betrokken bij een noodlottig ongeval. Het jaren lang durende onderzoek geeft geen eenduidig uitsluitsel omdat een aantal techologische aspecten onvoldoende onderkend zijn, bij u en bij de onderzoekers. Dan, in 2021, heeft men inmiddels een en ander vanwege een voortdurend educatief proces, een conclusie getrokken hoe u het dertien jaar geleden had moeten oplossen. U komt voor de rechter, dank u wel.

Mocht u de Colmar case hebben gevolgd, en u ziet niet direct de vergaande consequenties van deze rechtzaak, kan ik u slechts aanraden uw positie in deze bij uw maatschappij en de daarbij horende rechtsbijstands elementen eens met elkaar te bespreken.

De huidige rechtzaak in Colmar levert een heel griezelige kijk in de toekomstige litigatie van alle operationele betrokkenen in de luchtvaart bij de uitvoering van hun functie.

Art heeft het er met zijn 55 jaar zonder kleerscheuren afgebracht en gaat met pensioen. Voor degenen die nog met hun carriere bezig zijn, “check your six.”

Cheers
Art
 
Bovenstaand stukje is al een dag oud en ik sta met verbazing te kijken dat nog niemand van de "beroeps" hierop heeft gereageerd.
Is niemand van jullie bang dat je zoiets zal overkomen?

Granitus
 
Ik hoop dat mij zoiets nooit zal overkomen. Echter wat Art zecht is een trend die ik ook langzaam zie voltrekken. In de VS is het gebruik van voice recorders alleen toegestaan om de oorzaak van een ongeval te achterhalen. Dit was tot nu toe ook het geval met de tapes van sept 11, echter nu wil de media dat die tapes worden vrijgegeven zodat men er films en boeken over kan gaan maken. Alpa vecht er hard tegen, maar het zal me niets verwonderen dat de media zijn zin krijgt. De nabestaanden van passagiers en crew hebben de tapes reeds kunnen beluisteren.
Wat volgt?
 
videocamera's.
Tuurlijk is het waardeloos; maar het is de perverse bemoeizucht van de hedendaagse samenleving. Niets is meer heilig; alles moet openbaar toegankelijk zijn en open voor discussie.
Geen respect meer voor specialisten, in wat voor beroepsgroep dan ook. Dus ook voor ons vliegers.
Maar het is niet tegen te houden, omdat het in de publieke interesse is. Kijk maar naar die idiote EU blacklist.
Jammer, maar helaas.
 
Art,

Het uit de sloot halen van koeien van 13 jaar geleden is bedenkelijk, maar niet mijn juridische zorg #1.

Mijn juridische zorg #1 is dat ons eigen Openbaar Ministerie strafrechterlijk achter pilootjes aangaat, zelfs in gevallen waarbij niemand gewond is geraakt.

Bij mijn club hebben we nu al een paar jaar lopende zaak van een tailstrike tijdens de takeoff roll vanwege incorrecte belading van passagiers en baggage. Hierbij is schade aan het vliegtuig ontstaan, maar verder geen persoonlijk letsel.

Zonder heel uitgebreid op de zaak in te gaan: Als captain ben je verantwoordelijk voor alles. Maar ga jij voor vertrek nog even de cabine in en de koffers in de holds visueel bekijken om te zien of het wel klopt? Zeker nadat je van achteren door hebt gekregen dat iedereen verdeeld zit (wat dus niet het geval was)? Misschien lukt dit op een ATR, maar op een 737 wordt het al erg omslachtig en op een 747 is het vrijwel onuitvoerbaar.

Het OM zit nu al een paar jaar strafrechterlijk achter de betreffende captain aan, ze willen bloed zien. Na iedere vrijspraak weer in hoger beroep gaan.

Daarnaast wil het OM en Justitie dat alle incidentreports inclusief naamsgegevens overlegd worden aan de IVW!!

Gevolg, mensen gaan incidenten die voorheen altijd als flight safety leermomenten gebruikt werden, niet of minder melden. Dit is een teruggang in veiligheid en een terugkeer naar vroegere tijden waar men alles liever in de doofpot deed, dan er openlijk over te spreken en ervan te leren.

Wat je hierboven beschrijft met het Air Inter ongeluk: Heel triest, maar daar hebben we niks mee. Zolang je niet verwikkeld raakt in een zwaar ongeval, hoef je je ook geen zorgen te maken dat je 13 jaar na dato daarmee wordt overvallen.

Wat wèl een probleem is hetgeen ik schets: Dit heeft impact op je dagelijkse operatie en elke menselijke fout, ZELFS zonder schadelijk gevolg, kan al grote negatieve gevolgen hebben voor jou. Grove nalatigheid, noemen ze dat, geloof ik.

Inmiddels zijn alle toestellen uitgerust met extra flight path monitoring systemen die elke non-standaard handeling opnemen en direkt op kantoor melden. Dat, gekoppeld aan een grijpgraag OM, vind ik een erg beangstigende situatie!
 
kleine vergelijking:

als je te hard rijdt, maar niet wordt geflitst, en later een keertje op een feestje verteld dat je wel 121,5;) hebt gereden, kun je alsnog een prent thuis verwachten....

Snappen die h.......... * van IVW dan niet dat door deze idiote bewijs-drift zij geheel hun doel voorbijschieten. Hierdoor wordt de luchtvaart echt niet veiliger.

Ik zou liever zien dat elke vlieger, desnoods anoniem, zijn missers op wat voor wijze dan ook kan publiceren via een onafhankelijk orgaan, zoals bijv. Van Vollenhove zo graag wil. Ter lering ende vermaak. Het heeft voor niemand zin om een reeds gemaakte fout van een ander nog eens dunnetjes over te doen, wie weet dat de tweede keer er eens net wat minder geluk is, of dat er dan wel die complexe samenhang is die leidt tot wèl een zwaar drama.

Waarom gaan die lieve bureaustoelmensen niet eens iets zinnigs doen, zoals ... Ach, daar heeft iedereen wel 10 goede invullingen voor.

Willen we de veiligheid bevorderen of het ego strelen van een of andere wanabe OM-medewerker die helaas is afgekeurd voor de vliegopleiding vanwege kortzichtigheid?

vliegplannetje

* cryptogram: eters tijdens slapen
 
Wellicht verstandig om een procedure invullen van een NASA formulier (zoals in de USA, anoniem) in te voeren met inderdaad als doel "ter lering en vermaak".

Mocht je dan door het openbaar ministerie op het matje geroepen worden en een veroordeling lijkt waarschijnlijk, kun je met je ingestuurde NASA rapportage op de proppen komen.

Hiermee zal een ieder, zonder bang te hoeven zijn, de incidenten blijven melden. Want het doel is en blijft:

"leer van de fouten van een ander, want je kunt ze niet allemaal zelf maken"


gjk
 
Oorspronkelijk gepost door ph-gjk
"leer van de fouten van een ander, want je kunt ze niet allemaal zelf maken"

Die houden we erin!

Het NASA form heeft volgens mij geen enkele waarde hier, en daarnaast vind ik het een soort "get outta jail free" kaart, het zou niet zo moeten zijn. Een hap-snap oplossing, maar eigenlijk moet de houding van het OM veranderen.
 
Iz, het Nasa report is niet helemaal een vrij-kaartje. Veel procedures op verschillende velden, met ATC enz. zijn al veranderd omdat er maar nasa reports binnen bleven komen over hetzelfde onderwerp. Ik ben zelf eens door de akties van een verkeersleider in de problemen gekomen tegelijk met 4 andere kisten. Nadat de 5 nasa reports binnen kwamen heeft de FAA alle akties tegen de desbetreffende vliegers gestaakt. En zo hoort het
 
metro, ik ben bekend met het Nasa form, en weet ook dat het werkt. Gegevens erin worden wel degelijk gebruikt in onderzoeken om de flight safety te verbeteren of bij individuele incidenten.

Waar het mij om gaat is dat als je een over-agressieve overheid hebt die je wil pakken op poging tot doodslag van je pax en crew omdat je een te harde landing hebt gemaakt, je dit form MOET gebruiken om uit de problemen te blijven. Dat het je enige kans zou zijn om niet jarenlang voor de rechter te moeten verschijnen met een gevangenisstraf, een geldboete en het einde van je carrière als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangend.

Sterker nog, in NL werkt zo'n form dus niet eens, en ben je gewoon de sigaar. Een overijverige streber van een Officier van Justitie die jou wil pakken, dan ben je dus gewoon de klos.

Dus ja, hadden we dat Nasa form maar hier, maar het zou eigenlijk te triest zijn dat je het nodig zou hebben om jezelf te beschermen.
 
Momenteel zijn ze bij eurocontrol, in samenwerking met de EU ministers, druk bezig om zo'n soort systeem op poten te krijgen. Helaas is er vanuit verschillende landen nog al wat tegenstand tegen zo'n systeem.
Als ik alleen al kijk wat er binnen een maatschappij gemeld wordt is dit al te weinig, dus laat staan dat zo'n nasa systeem echt goed zal werken hier. Het zal in iedergeval heel wat jaren in beslag nemen voor het er is en voor het eindelijk zijn doel bereikt.

Verder vind ik het belachelijk dat die gasten 13 jaar na het ongeval (met eigenlijk te weinig bewijs) nog vervolgd worden. Wat we nu weten wisten we toen nog niet dus hoe kon je het anders doen???
Als ik van te voren weet dat het volgende week donderdag zeer slecht weer is en ik mijn landing op kloot, en van de baan schiet, vlieg ik er niet heen......
kom nou... We moeten lering trekken uit zulke zaken en niet nog eens 13 jaar na dato de mensen gaan vervolgen.

Ik denk echter dat we ons hier nooit tegen kunnen wapenen. Als iemand het in z'n hoofd haalt om te gaan vervolgen doen ze dat gewoon...
 
Misschien dat ze bij het OM / justitie eens zwart op wit moeten aangeven wat hun prioriteit is:

a. Veel bekeuringen / rechtzaken scoren

of

b. Meer veiligheid in de lucht. (en overige verkeer...)

Je kunt je afvragen of je als beroepsvlieger anders gaat vliegen indien je weet dat je vervolgt kunt worden. Als het goed is houd je je al aan de regels en heeft dat hele vervolgen geen meerwaarde.

Je zorgt er echter wel voor dat vliegers die ondanks procedures etc. de mist in gaan, wat voor reden dan ook, niet meer melden wat er desondanks mis ging. Ik snap niet waarom het OM hier op aan stuurt. Ligt die bewijsdrift bij de overheid? iemand enig idee of dit ergens is vastgelegd in het een of andere protocol?

vliegplannetje
 
Gezien de ontwikkeling van deze thread wil ik voor de duidelijkheid nogmaals benadrukken waarom ik mij ongerust maak over het hoe en waarom van deze Colmar rechtzaak.
Het blijkt nu mogelijk te zijn dat vele jaren na dato van een bepaald ongeval, of het nu 10, 12 of 15 jaar geleden is, bepaalde destijds betrokkenen ter verantwoording te roepen op grond van de in al die jaren opgedane kennis en bewustwording.
De litigatie verschaft zich hiermee wel een heel krachtig wapen, vind U niet ?
De A320 was een nieuw type vliegtuig met state of the art technology. En nu komt de aanklager vertellen dat de vliegers wellicht relatief weinig ervaring hadden met FBW, dus de toenmalige Ops.Director van de airline moet verschijnen. Het ergonomisch ontwerp van de cockpit had beter gekund dus de toenmalige Chief Designer van Airbus moet verschijnen. GPWS was destijds niet mandatory dus de toemalige DGCA technology baas moet verschijnen enz.
Dat men indertijd met de bestaande middelen en kennis heeft gewerkt blijkt nu wellicht strafbaar te zijn. Dat bedoelde ik.

Iz benaderd de problematiek van uit een andere invalshoek, de dagelijkse praktijk, maar daarom inderdaad niet minder zorgwekkend.
Ook hier dreigt de baby met het badwater weg gegooid te worden.
Het is absoluut zeer betreurenswaardig dat de overheid operationele luchtvaart mensen als vogelvrij kan beschouwen en dat die dus op alle mogelijke manieren en in alle omstandigheden aangepakt kunnen worden. En dan vaak nog door medewerkers van diezelfde overheid die geen idee hebben wat een vlieger, engineer, verkeersleider, vaak in in heel klein tijdsbestek moet beslissen zonder over de luxe van eeen luie buro stoel te beschikken om er een aantal jaren nog eens goed over na te denken alvorens een operationele beslissing te nemen.
Het is inderdaad ook het paard achter de wagen spannen als je je eerst moet proberen te beschermen door een soort NASA form of een CHIRPS en als dat er nog niet eens is gewoon je kop te houden. Maar ook daar houdt het niet mee op. Met de tegenwoordige air to ground real time data overdracht weet je baas al voordat je geland bent wat je eventueel niet goed gedaan hebt. En die informatie gaat desgewenst straks ook naar de aanklager, met de CVR en FDR read outs en God forbid, met de cockpit video, want die komt er ook.
Gewoon naar beste eer en geweten je werk doen is geen garantie meer om zonder kleer scheuren je pensioen te halen. En dat bedoelde ik ook.

Iz en collega’s, sterkte en veel wijsheid.

Cheers
Art
 
"state of the Art" :)

Maar wat de Air Inter case, 20/20 hindsight is a beauty/beeotch*

* whichever is applicable

Het verbaast me dat ze in litigation-happy USA nog niet iets dergelijks zijn begonnen.
 
Ze zijn toch niet veroordeeld? Het zal niet de eerste keer zijn dat het Openbaar Ministerie bakzeil haalt bij de rechter met gewaagde verdenkingen.
Bekijk het eens van de andere kant: dit is voor de luchtvaartbranche een uitgelezen mogelijkheid om hard terug te slaan. Het kost een paar centen (zie het als een investering), maar dan heb je ook wat.
Iets voor een financiële solidariteitsactie?
 
Terug
Bovenaan