arthorizon
New member
Quote,” COLMAR - Zes personen staan voor de rechter in verband met het ongeluk met een Airbus A320 van Air Inter op 20 januari 1992 in de Vogezen. Een lang onderzoek leverde geen uitsluitsel op over de precieze oorzaak van de ramp, waarbij 87 mensen omkwamen. Het ongeluk gebeurde tijdens de nadering van het vliegveld van Straatsburg. Slechts negen mensen overleefden de ramp.
Onder de verdachten bevinden zich een voormalige luchtverkeersleider en vijf voormalige managers van de Franse luchtvaartautoriteiten, Air Inter en Airbus. Ze worden ervan beschuldigd fouten te hebben gemaakt waardoor de veiligheid van het vliegtuig in het geding kwam. Unquote”
Dat is dus 13, dertien, jaar geleden dat dit tragisch ongeval heeft plaatsgevonden.
Zoals de tekst van het persbericht zegt, een lang onderzoek leverde geen uitsluitsel op.
Maar nu, na dertien jaar, als men de wijsheid in pacht heeft, en een voortschrijdend inzicht in de materie het mogelijk maakt de vinger op die zere plek te leggen die dertien jaar geleden onvindbaar was, moeten er nu opeens een aantal mensen voor de rechter verschijnen. 20/20 hindsight? Na dertien jaar ervaring met fly by wire, GPWS, cockpit automation nu tot de conclusie komen dat er destijds constructie, operationele, implementatie en whatever andere fouten gemaakt zijn waarvan men toen geen weet had omdat het produkt een eerste fase doormaakte is op zich een goede zaak. Maar, om daarom nu de destijds betrokkenen, de vliegers zijn er helaas niet meer bij, met de over die dertien jaar opgedane kennis, voor de rechter te brengen impliceert een heel bedenkelijke trend.
Ga maar na, en plaats u zelf eens in de volgende situatie.
Het is 2009 en u bent gezagvoerder op een B787, of A380. U bent betrokken bij een noodlottig ongeval. Het jaren lang durende onderzoek geeft geen eenduidig uitsluitsel omdat een aantal techologische aspecten onvoldoende onderkend zijn, bij u en bij de onderzoekers. Dan, in 2021, heeft men inmiddels een en ander vanwege een voortdurend educatief proces, een conclusie getrokken hoe u het dertien jaar geleden had moeten oplossen. U komt voor de rechter, dank u wel.
Mocht u de Colmar case hebben gevolgd, en u ziet niet direct de vergaande consequenties van deze rechtzaak, kan ik u slechts aanraden uw positie in deze bij uw maatschappij en de daarbij horende rechtsbijstands elementen eens met elkaar te bespreken.
De huidige rechtzaak in Colmar levert een heel griezelige kijk in de toekomstige litigatie van alle operationele betrokkenen in de luchtvaart bij de uitvoering van hun functie.
Art heeft het er met zijn 55 jaar zonder kleerscheuren afgebracht en gaat met pensioen. Voor degenen die nog met hun carriere bezig zijn, “check your six.”
Cheers
Art
Onder de verdachten bevinden zich een voormalige luchtverkeersleider en vijf voormalige managers van de Franse luchtvaartautoriteiten, Air Inter en Airbus. Ze worden ervan beschuldigd fouten te hebben gemaakt waardoor de veiligheid van het vliegtuig in het geding kwam. Unquote”
Dat is dus 13, dertien, jaar geleden dat dit tragisch ongeval heeft plaatsgevonden.
Zoals de tekst van het persbericht zegt, een lang onderzoek leverde geen uitsluitsel op.
Maar nu, na dertien jaar, als men de wijsheid in pacht heeft, en een voortschrijdend inzicht in de materie het mogelijk maakt de vinger op die zere plek te leggen die dertien jaar geleden onvindbaar was, moeten er nu opeens een aantal mensen voor de rechter verschijnen. 20/20 hindsight? Na dertien jaar ervaring met fly by wire, GPWS, cockpit automation nu tot de conclusie komen dat er destijds constructie, operationele, implementatie en whatever andere fouten gemaakt zijn waarvan men toen geen weet had omdat het produkt een eerste fase doormaakte is op zich een goede zaak. Maar, om daarom nu de destijds betrokkenen, de vliegers zijn er helaas niet meer bij, met de over die dertien jaar opgedane kennis, voor de rechter te brengen impliceert een heel bedenkelijke trend.
Ga maar na, en plaats u zelf eens in de volgende situatie.
Het is 2009 en u bent gezagvoerder op een B787, of A380. U bent betrokken bij een noodlottig ongeval. Het jaren lang durende onderzoek geeft geen eenduidig uitsluitsel omdat een aantal techologische aspecten onvoldoende onderkend zijn, bij u en bij de onderzoekers. Dan, in 2021, heeft men inmiddels een en ander vanwege een voortdurend educatief proces, een conclusie getrokken hoe u het dertien jaar geleden had moeten oplossen. U komt voor de rechter, dank u wel.
Mocht u de Colmar case hebben gevolgd, en u ziet niet direct de vergaande consequenties van deze rechtzaak, kan ik u slechts aanraden uw positie in deze bij uw maatschappij en de daarbij horende rechtsbijstands elementen eens met elkaar te bespreken.
De huidige rechtzaak in Colmar levert een heel griezelige kijk in de toekomstige litigatie van alle operationele betrokkenen in de luchtvaart bij de uitvoering van hun functie.
Art heeft het er met zijn 55 jaar zonder kleerscheuren afgebracht en gaat met pensioen. Voor degenen die nog met hun carriere bezig zijn, “check your six.”
Cheers
Art