Ik zou jullie graag de volgende situatie willen voorleggen, en ben benieuwd naar jullie ideeën erover.
Je bent gecleared voor een ILS approach, eenmaal established op de ILS wordt je over gezet naar tower. Je meld je, en krijg te horen “You’re number three, continue”.
Het weer is CAVOK, en vormt geen enkele belemmering.
Je hoort hoe de vliegtuigen voor je gecleared worden voor de landing, en net op het moment dat je jouw klaring verwacht krijgt iemand een stuck mike, of iets dergelijks. Anyway, onmogelijk om contact met tower te krijgen.
Je hebt twee opties:
1. Je maakt een go-around, want je hebt immers geen klaring ontvangen om te mogen landen!
2. Je maakt gewoon een landing, immers, je kon de klaring niet ontvangen en het is veiliger om op de grond uit te vinden wat het probleem precies is dan in de lucht.
Tijdens discussies met andere vliegers merkte ik dat daar verschillend over wordt gedacht. Zelf heb ik voorkeur voor optie twee. Vraag is, is dat ook legaal? En wat zouden jullie in zo’n situatie doen?
Je bent gecleared voor een ILS approach, eenmaal established op de ILS wordt je over gezet naar tower. Je meld je, en krijg te horen “You’re number three, continue”.
Het weer is CAVOK, en vormt geen enkele belemmering.
Je hoort hoe de vliegtuigen voor je gecleared worden voor de landing, en net op het moment dat je jouw klaring verwacht krijgt iemand een stuck mike, of iets dergelijks. Anyway, onmogelijk om contact met tower te krijgen.
Je hebt twee opties:
1. Je maakt een go-around, want je hebt immers geen klaring ontvangen om te mogen landen!
2. Je maakt gewoon een landing, immers, je kon de klaring niet ontvangen en het is veiliger om op de grond uit te vinden wat het probleem precies is dan in de lucht.
Tijdens discussies met andere vliegers merkte ik dat daar verschillend over wordt gedacht. Zelf heb ik voorkeur voor optie twee. Vraag is, is dat ook legaal? En wat zouden jullie in zo’n situatie doen?