CL600/CRJ icing issues

observer

New member
Gister weer een CL600 op zijn klep gegaan. Het lijkt me nu een kwestie van tijd voordat er echte restricties op deze kist komen te liggen.... Nu is mijn vraag aan CRJ200 drivers wat het verschil is met de 600 aangezien het zusjes zijn. :dozey:
 
Heb je een link naar het voorval? Ik denk dat het grootste verschil zit in hoe de operator omgaat met het fenomeen icing als het gaat om deze ongelukken.

Vrij uit een ander CL600 ongeluk gekopieerd:

'According to the cockpit voice recorder (CVR) transcript, while the airplane was parked
on the ramp, at 0942:15, the captain asked the first officer, “how do you see the wings?” The first
officer stated, “good,” and the captain replied, “looks clear to me.”'


is een hele andere benadering in vergelijking met het daadwerkelijk je hand op een vleugel leggen om te voelen of er ijs op ligt.
 
http://www.bild.t-online.de/BILD/ne...0/flugzeugabsturz-kasachstan,geo=3353748.html

Het toestel schijnt op take off te zijn gaan rollen.... net als:

En hiervoor in 2004 Challenger 601, N873G :
A charter plane carrying NBC Sports Chairman Dick Ebersol crashed and burst into flames during takeoff from a southwest Colorado airport Sunday, killing at least two people and seriously injuring Ebersol and one of his sons. Rescue crews were searching for another son.

en een China Eastern CRJ200 in nov 2004
BEIJING (Reuters) - A China Eastern commuter plane crashed into a frozen lake seconds after takeoff in Inner Mongolia Sunday, killing all 53 passengers and crew, state media said.
The Bombardier CRJ200, operated by two pilots, had taken off from Baotou, nearly 360 miles west of Beijing, en route to eastern Shanghai, Xinhua news agency and China Eastern Airlines Corp. Ltd. said.


en een in Birmingham in 2002
Bombardier Challenger CL-600-2B16, N90AG 2 fatalities

Daarnaast nog een paar ongelukken met cofg issues :(
 
Gister weer een CL600 op zijn klep gegaan. Het lijkt me nu een kwestie van tijd voordat er echte restricties op deze kist komen te liggen....
Waarom en waarop?

Vlieg zelf een CL-604 en kan dus niet spreken voor een CRJ.

Allereerst zullen we af moeten wachten wat mogelijk de oorzaak was.
Icing staat uiteraard heel hoog op het lijstje. En als dat zo is heeft dat alles te maken met "pilot error" ipv. de CL-604, tenzij de de-icing fluid niet conform specificaties was.(hebben ze uberhaupt de-iced?)

De Challenger (604) heeft het nadeel dat de horizontal stabilizer geen enkele vorm van de-ice heeft (wat overigens niet ongebruikelijk is voor jets) maar er kan wel degelijk ijsvorming optreden. Dit is echter geen oorzaak geweest in de in deze thread beschreven ongelukken.

Ik ben zeker benieuwd naar het onderzoek.
 
Mee eens dat we het onderzoek moeten afwachten. Wat me alleen opvalt is de hoge frequentie in icing problemen in de vorige zaken. Vandaar dat ik wel een reactie verwacht.

Wat voor kist was het trouwens laatst in Moskou? Die kon ik niet vinden.

Hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen de CRJ en de CL als je naar de vleugel en stabilizer kijkt?
 
De CRJ en CL zijn geen uitzondering hierin. Voeg nog maar een aantal types toe met tail-mounted engines en T-tail. Fokker 28 in Canada in de jaren '80, F100 in Skopje in '93 en in Frankrijk vorig jaar. Allemaal kort na takeoff en in icing-conditions...

There is no such thing as a little ice...

Erik.
 
Terug
Bovenaan