In het PPL - POF examen werd de volgende vraag gesteld :
Wat is de Va snelheid? :
a) De maximum snelheid waarbij volledige roeruitslagen gebruikt mogen worden
b) De maximum snelheid die gevlogen mag worden in turbulent weer
c) De snelheid die nooit overschreden mag worden.
Aangezien antwoord C de Vne snelheid is valt die af. IK heb gekozen voor antwoord B, welke is afgewezen.
Nu heb ik in JAR 25.331(c) gelezen en mijn indruk is dat volledige roeruitslagen gebaseerd zijn op de elevator, en niet op de ailerons.
JAR 25.331(c) stelt :
Wat is jullie mening?
Wat is de Va snelheid? :
a) De maximum snelheid waarbij volledige roeruitslagen gebruikt mogen worden
b) De maximum snelheid die gevlogen mag worden in turbulent weer
c) De snelheid die nooit overschreden mag worden.
Aangezien antwoord C de Vne snelheid is valt die af. IK heb gekozen voor antwoord B, welke is afgewezen.
Nu heb ik in JAR 25.331(c) gelezen en mijn indruk is dat volledige roeruitslagen gebaseerd zijn op de elevator, en niet op de ailerons.
JAR 25.331(c) stelt :
(c) Manoeuvring pitching conditions.
(1) Maximum elevator displacement at VA. The aeroplane is assumed to be flying in steady level flight (point Al, JAR 25.333 (b)) and, except as limited by pilot effort in accordance with JAR 25.397 (b), the pitching control is suddenly moved to obtain extreme positive pitching acceleration. (nose up). In defining the tail load condition, the response of the aeroplane may be taken into account. Loads
occurring beyond the point in time where normal acceleration at the e.g. exceeds the maximum positive limit manoeuvring factor n may be ignored.
(2) Checked manoeuvre between VA and VD. A checked manoeuvre, based on a rational pitching control motion versus time profile must be established in which the design limit load factor specified in JAR 25.337 will not be exceeded. (See also ACJ 25.331 (c) (2).)
(1) Maximum elevator displacement at VA. The aeroplane is assumed to be flying in steady level flight (point Al, JAR 25.333 (b)) and, except as limited by pilot effort in accordance with JAR 25.397 (b), the pitching control is suddenly moved to obtain extreme positive pitching acceleration. (nose up). In defining the tail load condition, the response of the aeroplane may be taken into account. Loads
occurring beyond the point in time where normal acceleration at the e.g. exceeds the maximum positive limit manoeuvring factor n may be ignored.
(2) Checked manoeuvre between VA and VD. A checked manoeuvre, based on a rational pitching control motion versus time profile must be established in which the design limit load factor specified in JAR 25.337 will not be exceeded. (See also ACJ 25.331 (c) (2).)
Wat is jullie mening?