CAO rusttijden bij de concullega's

Slim

New member
Morgen op deze stralende koninginnedag...

Ik was eens even benieuwd naar de CAO rusttijden bij andere airlines. Bij ons (bekende duitse vrachtairline) is de vrije tijd na je trip afhankelijk van bestemming en tripduur (langste rusttijd geldt), om even wat voorbeelden te geven:

tripduur rust

1 dag 12 uur
3 dagen 30 uur
4-5 36 uur
6-7 48 uur

States (oostkust): 52 uur
Verre Oosten: 72 uur

Ben benieuwd naar wat vergelijkingsmateriaal. Thanks.
 
Hallo,

CAO hebben we niet. Rusttijden zijn gebaseerd op de oude CAP 371 regeling uit de U.K., wat op zich wel goed werkt. De rusttijd is minimaal zo lang als de voorgaande trip, of 12 uur, whichever is higher. Verder 8 vrije dagen in de maand (wettelijk minimum) en max. 100 uur in 28 dagen. Dit mag je alleen op de laatste sector van de dag overschrijden.

Dit leidt dan b.v. tot de volgende bizarre situatie:

Originele rooster:
dag 1: rustdag
dag 2: melden om 05:30 voor een DOHA-CASABLANCA (off duty 14:45 LT DOHA)
dag 3: melden om 12:00 LT DOHA voor CASABLANCA-TUNIS-DOHA (off duty 21:50) (hierin is natuurlijk niet verwerkt dat je al 's morgens om 10:00 je hotel verlaat)

Omdat dag 3 van het originele rooster dus een dubbele sector bevat, bestaat het risico dat je de laatste sector niet kunt doen, als je op de CASABLANCA-TUNIS de 100 uur in 28 overschrijdt.

Wat doen we nu? We zorgen dat dag 3 geen dubbele sector dag wordt, zodat je op dag 3 'veilig' de 100 uur kunt overschrijden. Dus nieuw rooster,

dag 1: op de rustdag word je gestoort, om je vertellen dat je rooster verandert is. Die rustdag was toch al nutteloos, omdat je NET na middernacht landde. Dus terwijl je op 1 oor ligt sturen ze je een textje... Wanneer je ze terugbelt, krijg je te horen dat je op:
dag 2: om 00:15 mag melden. (vergelijk dit met de originele meldtijd!) voor een DOHA-LONDON GATWICK. (off duty om 08:55 LT DOHA)
dag 3: melden om 15:35 voor GATWICK-DOHA (off duty om 23:20)

Op dag 3 ga je natuurlijk door je 100 uur in 28 dagen heen, maar dit maakt niet uit, omdat het de laatste sector is.

P.S. Natuurlijk moet je nu van de volgende vlucht afgehaald worden, maar dit is de verantwoordelijkheid van de volgende shift bij (s)crewing, waardoor jij je ass gecovered hebt als crewing officier...
 
Lekker als je zo op je urengrens vliegt. Maar hoeveel vrij hoor je bijvoorbeeld minimaal te hebben na 4 dagen werken? Of 8? Is dat bij jullie ook afhankelijk van het aantal aaneengesloten dutydagen en/of verste bezochte tijdzone?
 
Er is GEEN bescherming, anders dan dat je max. 7 consecutieve dagen mag werken en dat je 8 dagen per maand vrij moet hebben.
 
Wij hebben nog een marge van 16 uur als ik het goed heb, na onze wettelijke rust.
Thats it.
Daarmee kan je 2x in de week de plas over als je daar maar 22hrs bent.
 
Aha. Dus bij jullie over het algemeen geen regels, zoals bijvoorbeeld minimaal 3 dagen vrij na 8 opeenvolgende werkdagen? Of x aantal uur/dagen vrij nadat je in tijdzone UTC +/- y was?
 
Big orange. Een vast rooster van 5 op 3 af 5 op 4 af en een oerwoud aan regels, beloftes, intenties, zoals gescheiden vroege of late diensten in één week, uitzonderingen hierop, het minimale aantal uur vrij na 5 vroege diensten, een maximum aan echt vroege diensten, het maximale aantal duty uren etc. etc. etc. En als je onverhoopt toch nog moe bent dan file je een online rapportje en doe je je wekker uit.

Works for me :)
 
Jemig Slim, wat voor koniginneregels hebben jullie wel niet? Tijdzones, x aantal dagen vrij na y aantal dagen werken. 52 uur vrij na landing oostkust VS? Begrijp ik dat goed, je vliegt 7 uur (10 uur duty) FRA-BOS of FRA-JFK en hebt 52 uur vrij? Nu begrijp ik waarom ze in Europa de diensturen/vlieguren willen veranderen.
Wat dacht je hier van: blok van 24 uur vrij per 7 dagen en dat kan van bijv 03:00 tot 03:00, 12 uur rust (block to block), maakt niet uit hoeveel tijdzones je bent overgevlogen. 12 uur vliegen per 24 uur, 20 per 48, 24 per 72. Unlimited duty zolang het internationaal is. FAA regels. Sommige Europese bedrijven zitten daar niet ver vanaf, en van wat ik zie van Koning Lucht is het midden oosten niet veel anders.

Dit topic speelt in op de 2 andere die te maken hebben met "welk cijfer geef je het pilotenleven" en die met de werktijden.

Als Art Horizon gelijk krijgt dan zullen de vliegers met de Gelbene Kranig nog een harde pil te bijten krijgen wanneer het bedrijf inziet dat de huidige regels niet meer met de tijd meekunnen.
 
Nu begrijp ik waarom ze in Europa de diensturen/vlieguren willen veranderen.
Als Art Horizon gelijk krijgt dan zullen de vliegers met de Gelbene Kranig nog een harde pil te bijten krijgen wanneer het bedrijf inziet dat de huidige regels niet meer met de tijd meekunnen.
Ik snap je redenatie niet helemaal. "Met de tijd meekunnen?!?!" WTF?!?! :eek:

Ik dacht dat slavernij al > honderd jaar geleden was afgeschaft, ook in de VS? Waarom moet de rest van de wereld altijd maar weer naar het erbarmelijke SHIT niveau van de VS/Midden Oosten getrokken worden?

Bij ons: 6 uur rust per uur tijdsverschil bij aankomst in LUX.
 
Ik snap je redenatie niet helemaal. "Met de tijd meekunnen?!?!

Er loopt een vergelijkbare thread op het KLM forum. Er zijn binnen europa ook blijkbaar grote verschillen. Het verschil tussen KLM en BA (ICA dan) is bv groot! BA werkt veel harder (daarentegen hebben wij een flexibeler en beter (?!?) biedsysteem op ICA dus meer keus...)

Met de tijd meegaan heet dus tegenwoordig tegen het max aantal uren p.j. hangen(900). Is dat bv niet het geval dan is een bedrijf dus niet zo efficient als het kan zijn...

Het is dus maar aan welke kant je staat -> Management = Zoveel mogelijk uren voor zo weinig mogelijk salaris..... Piloten = Zoweinig mogelijk uren voor zoveel mogelijk geld!

Daarentegen wil je ook niet de gans met de goude eieren omzeep helpen (dwz jouw bedrijf)...

Waarom moet de rest van de wereld altijd maar weer naar het erbarmelijke SHIT niveau van de VS/Midden Oosten getrokken worden?

Omdat het altijd al zo heeft gewerkt.... Het is ontzettend mooi hoe bv het in socialistisch poldermodel in NL werkt, maar zoals ik het al vaker heb gezegd: een WERELD van verschil met het anglo-saksisch manier van zakendoen! En als je daar dan niet mee kan concureren, lig je er gewoon uit...
 
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showpost.php?p=241889&postcount=77

Jack, lees dit even door, wil je?

Kostenverlagen=crews productiever maken=minder rust. Een trend die al inderdaad bezig is.
Waarom helpt Lufthansa mee aan het opzetten van (en is mede eigenaar van) bijv Jade Cargo? Ahh, toegang tot de Chinese markt EN een produktievere groep medewerkers die -al is het maar een klein deel- nu vast wat werk van de Lufthansa zelf overneemt.
Lufthansa had ook het DHL werk kunnen doen, paar 777's erbij, paar extra vliegers, klaar is Kees. In plaats daarvan zetten ze een nieuw bedrijf op, met minder goede voorwaarden. Zie de trend?
 
@Metrodriver
Ik heb het puur over de vrije tijd/rust op de homebase na een trip. Als we FRA-JFK bijvoorbeeld vliegen gelden de normale EU OPS rusttijden, dan zijn we dus niet 52 uur vrij. Die 52 uur geldt als je terug bent op je homebase (FRA) na een oostkust trip.

Ik merk inderdaad een groot verschil met bijvoorbeeld KLM...

Als Art Horizon gelijk krijgt dan zullen de vliegers met de Gelbene Kranig nog een harde pil te bijten krijgen wanneer het bedrijf inziet dat de huidige regels niet meer met de tijd meekunnen.
Ik heb dat topic (nog) niet gelezen, maar denk dat dat wel losloopt. Cargo heeft vorig jaar het beste jaar in haar bestaan gedraaid en bij Passage loopt het ook prima. Volgens mij is LH een van de meest winstgevende maatschappijen ter wereld. Tuurlijk probeert het management het altijd goedkoper te laten doen, daar is AeroLogic en Jade inderdaad een goed voorbeeld van.
 
Terug
Bovenaan