Hallo,
CAO hebben we niet. Rusttijden zijn gebaseerd op de oude CAP 371 regeling uit de U.K., wat op zich wel goed werkt. De rusttijd is minimaal zo lang als de voorgaande trip, of 12 uur, whichever is higher. Verder 8 vrije dagen in de maand (wettelijk minimum) en max. 100 uur in 28 dagen. Dit mag je alleen op de laatste sector van de dag overschrijden.
Dit leidt dan b.v. tot de volgende bizarre situatie:
Originele rooster:
dag 1: rustdag
dag 2: melden om 05:30 voor een DOHA-CASABLANCA (off duty 14:45 LT DOHA)
dag 3: melden om 12:00 LT DOHA voor CASABLANCA-TUNIS-DOHA (off duty 21:50) (hierin is natuurlijk niet verwerkt dat je al 's morgens om 10:00 je hotel verlaat)
Omdat dag 3 van het originele rooster dus een dubbele sector bevat, bestaat het risico dat je de laatste sector niet kunt doen, als je op de CASABLANCA-TUNIS de 100 uur in 28 overschrijdt.
Wat doen we nu? We zorgen dat dag 3 geen dubbele sector dag wordt, zodat je op dag 3 'veilig' de 100 uur kunt overschrijden. Dus nieuw rooster,
dag 1: op de rustdag word je gestoort, om je vertellen dat je rooster verandert is. Die rustdag was toch al nutteloos, omdat je NET na middernacht landde. Dus terwijl je op 1 oor ligt sturen ze je een textje... Wanneer je ze terugbelt, krijg je te horen dat je op:
dag 2: om 00:15 mag melden. (vergelijk dit met de originele meldtijd!) voor een DOHA-LONDON GATWICK. (off duty om 08:55 LT DOHA)
dag 3: melden om 15:35 voor GATWICK-DOHA (off duty om 23:20)
Op dag 3 ga je natuurlijk door je 100 uur in 28 dagen heen, maar dit maakt niet uit, omdat het de laatste sector is.
P.S. Natuurlijk moet je nu van de volgende vlucht afgehaald worden, maar dit is de verantwoordelijkheid van de volgende shift bij (s)crewing, waardoor jij je ass gecovered hebt als crewing officier...