CAD-test

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Wizz
  • Startdatum Startdatum

Wizz

Rookie
Beste piloten en aspiranten,

Het is ongetwijfeld een bekend onderwerp hier op het forum: de beruchte Ishihara-test.

Ik heb hem al meerdere keren (online) afgelegd en het blijft een uitdaging. In mijn geval lijkt het uit te monden op een twijfelgeval. Bij de korte versie kom ik erdoor. Bij de 35-plate versie net niet. Andere online kleurentesten vormen geen probleem en daarop scoor ik vaak het maximum.

Volgens de Easa Medical Requirements zijn onder andere een CAD-test of anomaloscoop enkele opties om het kleurenzicht gedetailleerder te onderzoeken. Ik zou dan ook graag een beroep doen op deze opties alvorens ik veel geld spendeer aan een volledige MC1-screening.

Hebben jullie weet van instituten die CAD/Anomaloscoop/Lantern gebruiken en aparte screenings organiseren? Ik las hier op het forum over Aeglia. Dit lijkt me al een goede optie en ik zou graag ervaringen lezen van mensen die hier al een screening gedaan hebben.

Zelf woon ik in België, dus als er iemand Belgische instituten kent met CAD-test dan hoor ik het graag!

Ook ervaringen van piloten die hun MC1 via de CAD-test haalden zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie bijdrage :)
 
Als je zegt online wat bedoel je dan precies?
Smartphone? Laptop? PC scherm?
Ik ben niet heel bekend met electro maar al die schermen zijn verschillend ingesteld.
Daar zou ik niet van uit gaan dat het goed of niet goed is.
Kan je dit niet bij een oogarts/specialist laten doen voordat je een EASA medical traject ingaat?
Kleurenblindheid komt bij mannen veel meer voor dan bij vrouwen.
Ik zie zelf ook iets andere tinten links en rechts, nooit een probleem geweest.
 
Ik heb het zowel op de smartphone als op de pc getest. Als kind ben ik ook met de Ishihara-test kleurenblind verklaard (eind jaren ‘90) en daardoor eigenlijk mijn droom om piloot te worden opgeborgen. Nu met de nieuwe technologie/regulering merk ik dat ik toch een kans maak om de Medical 1 te doorstaan. De Ishihara die ze standaard gebruiken zou me waarschijnlijk nipt wel/niet laten passeren.

Ik heb inderdaad ook aan een oogarts gedacht, maar op hun websites vermelden ze eigenlijk nooit welke apparatuur ze gebruiken. Ik zal eens contact opnemen met een oogspecialist met de vraag of ze de CAD-test of anomaloscoop in hun praktijk gebruiken, aangezien deze (en dan vooral de CAD) me definitief uitsluitsel zouden kunnen geven.
 
Piloot betekent een heleboel en heel weinig.
Recreatie vliegen is ook piloot, zweefvliegen is ook piloot. Daar is geen Class 1 voor nodig.
Je kan een heleboel vliegen voordat je een Class 1 nodig hebt.
Ik neem aan dat je nu begin/midden 30 bent?
 
Hebben jullie weet van instituten die CAD/Anomaloscoop/Lantern gebruiken en aparte screenings organiseren? Ik las hier op het forum over Aeglia. Dit lijkt me al een goede optie en ik zou graag ervaringen lezen van mensen die hier al een screening gedaan hebben.

Aeglia deed vroeger medische keuringen voor piloten. Dat doen ze niet meer. Ze heten nu Col-Aeglia en hebben zich gespecialiseerd in "occupational vision". Dat is precies wat je zoekt. Ze verkopen de apparatuur die je beschrijft aan allerlei keuringsinstituten. Mail ze gewoon even en vraag advies. Ik weet niet of ze de keuring van je zicht zelf nog uitvoeren, maar ze kunnen je ongetwijfeld vertellen wie dat wel doen. Een volledige vliegmedische keuring doen ze niet meer.
 
Aeglia deed vroeger medische keuringen voor piloten. Dat doen ze niet meer. Ze heten nu Col-Aeglia en hebben zich gespecialiseerd in "occupational vision". Dat is precies wat je zoekt. Ze verkopen de apparatuur die je beschrijft aan allerlei keuringsinstituten. Mail ze gewoon even en vraag advies. Ik weet niet of ze de keuring van je zicht zelf nog uitvoeren, maar ze kunnen je ongetwijfeld vertellen wie dat wel doen. Een volledige vliegmedische keuring doen ze niet meer.
Dat lijkt me een prima idee. Bedankt voor de tip!
 
Aeglia heeft inderdaad alle initial class 1 testapparatuur en meer. En doen vziw dit soort tests inderdaad: http://www.aeglia.nl/index.php/products/colour-vision

Verder wat E-A zegt: vliegen is geen alles of niets verhaal... Het kan ook als sportvlieger.

Maar vliegen stelt wel écht hoge eisen aan je ogen door de grote afstanden en hoge snelheden. De keuring is meer dan alleen een obstakel. In de verte een vliegtuig of vliegveld herkennen, of in de nacht de richting van een ander vliegtuig met z'n navigatie lichtjes, daar komen subtiele kleurverschillen en heel veel gezichtsscherpte bij kijken.
 
Ironisch is dat moderne instrumentaties veel meer kleurenherkenning vereisen dan ouderwetse analoge instrumenten.

Ik weet niet of het ook voor milde kleurenblindheid geldt, initiële keuringseisen voor eerste uitgifte zijn qua oog afwijkingen kritischer dan bij heruitgifte.
Als je op de rand zit kan het zijn dat je niet in ieder EASA land een medical zal krijgen door interpretatie verschillen.
 
Ik word niet elk jaar opnieuw voor kleurenblindheid getest. Het zou kunnen dat het nog elke 5 of 10 jaar terug komt ofzo, er is een heel schema van wat wanneer gekeurd moet worden...
 
ik heb ook de CAD test laten doen bij Col-Aeglia, ik heb bij mijn LAPL keuring altijd moeite gehad met de Isahara testen. en de laatste keer kwam ik er zelfs niet doorheen (je krijgt een aantekening dat je niet snachts mag vliegen, geen probleem als je zweefvliegt) Aangezien ik ook bezig wil/ben met een selectie voor de grote luchtvaart, heb ik eerst dit laten checken, aangezien de selecties ook niet gratis zijn en als ik erdoor kom zou het jammer zijn om af te vallen op iets wat je van tevoren al wist.
Ik kan zeker aanraden om het hier te doen, aardige mensen en ze leggen goed uit wat de bedoeling is. Belangrijk is wel dat je de nacht ervoor goed slaapt. het is ongeveer 30/40 minuten volle aandacht en kijken naar kleine vakjes die net een ander kleur hebben en bewegen naar bepaalde hoeken. ik was aardig gesloopt aan het einde van de test.

Ik heb hem gelukkig gehaald, was iets kleurenblind op het groen/rood spectrum, maar binnen de norm. de man wist mij ook te vertellen dat dit niet erger wordt met de leeftijd, dus in principe ben ik de rest van mijn leven Klasse 1 gekeurd op dit vlak.

Je krijgt de documentatie vervolgens netjes op de mail met een certificaat, deze heb ik ook laten zien bij mijn LAPL medische keuring, en mijn aantekening voor snachts vliegen is ook hier van mijn medical gehaald.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook de CAD test laten doen bij Col-Aeglia, ik heb bij mijn LAPL keuring altijd moeite gehad met de Isahara testen. en de laatste keer kwam ik er zelfs niet doorheen (je krijgt een aantekening dat je niet snachts mag vliegen, geen probleem als je zweefvliegt) Aangezien ik ook bezig wil/ben met een selectie voor de grote luchtvaart, heb ik eerst dit laten checken, aangezien de selecties ook niet gratis zijn en als ik erdoor kom zou het jammer zijn om af te vallen op iets wat je van tevoren al wist.
Ik kan zeker aanraden om het hier te doen, aardige mensen en ze leggen goed uit wat de bedoeling is. Belangrijk is wel dat je de nacht ervoor goed slaapt. het is ongeveer 30/40 minuten volle aandacht en kijken naar kleine vakjes die net een ander kleur hebben en bewegen naar bepaalde hoeken. ik was aardig gesloopt aan het einde van de test.

Ik heb hem gelukkig gehaald, was iets kleurenblind op het groen/rood spectrum, maar binnen de norm. de man wist mij ook te vertellen dat dit niet erger wordt met de leeftijd, dus in principe ben ik de rest van mijn leven Klasse 1 gekeurd op dit vlak.

Je krijgt de documentatie vervolgens netjes op de mail met een certificaat, deze heb ik ook laten zien bij mijn LAPL medische keuring, en mijn aantekening voor snachts vliegen is ook hier van mijn medical gehaald.
Hey MK2,

Bedankt voor de info.

Doet COL-AEGLIA dit nog zelf? (in-house?)
Ik heb met hen contact gehad en ze stuurden me door naar een militair hospitaal in Brussel.
 
Tot voor kort deden ze het wél zelf, in-house in elk geval, maar dat kan natuurlijk veranderen.

In hun nieuwe vorm zijn ze verbonden aan een grotere organisatie, waarvan dat hospitaal wellicht een andere vestiging is.

Kan het zijn dat ze je uit behulpzaamheid verwezen hebben naar een adres dichter bij jou? Dit zou je toch aan henzelf moeten vragen denk ik, waarom ze je doorverwijzen.
 
Tot voor kort deden ze het wél zelf, in-house in elk geval, maar dat kan natuurlijk veranderen.

In hun nieuwe vorm zijn ze verbonden aan een grotere organisatie, waarvan dat hospitaal wellicht een andere vestiging is.

Kan het zijn dat ze je uit behulpzaamheid verwezen hebben naar een adres dichter bij jou? Dit zou je toch aan henzelf moeten vragen denk ik, waarom ze je doorverwijzen.
Daar dacht ik ook aan.
Ga alvast nog eens over en weer mailen.

Begrijp ik het goed dat zij hun oorspronkelijke onderzoeken uitvoerden in Lelystad Airport?
 
Terug
Bovenaan