Cabin Crew worden met brevet

Diamondpilot

New member
Hoi,

Wat je vaak ziet is dat net afgestudeerde piloten ergens als cabin crew aan de slag gaan, in de tijd tussen het afstuderen en de eerste baan in de cockpit. Dit is natuurlijk een stuk beter dan werken bij de Lidl achter de kassa. Maar ik kan het volgende nergens vinden: bestaat er ergens een verkort traject om de steward(essen)opleiding te volgen? Of moet je dan alsnog de hele opleiding volgen? En dan bedoel ik dus voor iemand die een frozen ATPL heeft.

Groeten,
Diamondpilot!
 
Verkorte opleiding? De cursus duurt maximaal 6 weken. Hoe kort wil je hem hebben? Het antwoord is nee. Flight Safety en het schenken van koffie en thee leer je niet tijdens je (f)ATPL.
 
@ Diamondpilot

Ik zou eerder zeggen dat het hebben van een vliegbrevet tegen je werkt bij het solliciteren naar een baan in de cabine.

Ondanks het feit dat wij 'echte' vliegers vaak neerbuigend doen over het werk als cabinebemanning, is er voor dit werk weldegelijk een aparte skill-set vereist.(denk hierbij dan aan customer service- en sociale vaardigheden) Het houden van een vliegbrevet heeft hier weinig mee van doen.

Ik heb destijds tijdens mijn eigen 'stint' als CC vliegers zien afvallen in de eerste sollicitatie ronde. Achteraf hoorde ik dat deze mensen niet werden aangenomen omdat ze maar om 1 reden solliciteren: dichter bij het 'vuur' zitten. Niet omdat ze het werk als cabin crew ambiëren.

(Ik heb m'n vliegbrevet overigens NA mijn CC tijd gehaald :) )
 
Oke, bedankt voor alle info tot nu toe.
Feit is dat ik over iets meer dan een maand klaar ben bij mijn vliegschool. Ik ben nu een beetje aan het zoeken naar iets van een bruggetje van het hebben van een brevet naar een baan in de cockpit. Ik kijk hierbij heel erg naar wat anderen gedaan hebben, en ik lees toch wel hier en daar dat mensen na het afronden van de vliegopleiding als cabin crew aan de slag gaan.
Ik ken toevallig een ook meisje die nu bezig is met de stewardessenopleiding en dat is gewoon een hele opleiding voor haar, totaal iets van 3 of 4 jaar (inclusief stage). Maar ik weet dus niet of mensen met een brevet dan ook deze volledige opleiding moeten doorlopen.

Een baan op de grond is natuurlijk ook mogelijk, en dan het liefst op een vliegveld. Ik heb al gesolliciteerd naar dergelijke banen alleen je krijgt meestal gewoon helemaal geen antwoord.

Dus mijn specifieke vraag is of je in mijn geval ook een hele opleiding tot CC moet gaan volgen, of dat er ook een verkort traject is. En natuurlijk heb je hier weer speciale skills voor nodig, en mijn enige reden is inderdaad 'dichter bij het vuur zitten' maar dat zegt niet dat ik het niet moet gaan proberen.
 
Diamond, de handel in piloot- en stewardessendromen is groot. Die opleiding die zij doet is nergens voor nodig. Je kan met je havo diploma rechtstreeks bij bijvoorbeeld KLM/KLC solliciteren. Zij leiden je dan binnen 6/4,5 week op voor CA. Je hebt dus totaal geen andere opleiding nodig. Kijk bijvoorbeeld eens bij www.werkenbijklm.nl
 
@Diamondpilot,

Toen ik je eerste post las was ik al bang dat je ook in "de wereld van de stewardess" de onnodig dure en lange opleidingen bedoelde die nergens toe leiden. Ik wilde al eerder een reply schrijven om te achterhalen of je je werkelijk goed had ingelezen, maar je tweede post in dit topic laat helaas zien dat dit niet het geval is. Ik hoop niet dat het destijds bij je vliegopleiding ook het geval was......

Bekijk onderstaande item van Tros Radar. Daar kun je het woord 'stewardess' in 'piloot' vervangen, en de 'Stewardess Academy' in 'Stella Aviation Academy'...

http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/16-02-2009/stewardessen/

Voor iedereen die dit topic leest: doe zelf ook eens research! Bekijk ook eens op de websites van de maatschappijen waar je zou willen werken....:

KLM
http://www.klm.com/jobs/nl/werken_in_de_lucht/cabin_attendant/cabin_attendant_worden/index.html
http://www.klm.com/jobs/nl/werken_in_de_lucht/cabin_attendant/cabin_attendant_worden/faq.html

Transavia
http://vacatures.transavia.com/vaca...vwwebdocs/NL~Werken in de Cabine?opendocument
 
@Diamondpilot:

Zoals al eerder vermeldt is er geen verkorte opleiding (of cursus eerder) mogelijk. Een vliegbrevet dekt vrijwel niets dat je als CC behoort te weten. Je zult zien dat als je straks als vlieger aan de bak gaat, je bij je nieuwe werkgever een zogenaamde SEP cursus moet afronden. (Safety & equipment procedures of equivalent. Een verkorte CC cursus als het ware)

Er staat je echter niets in de weg om te solliciteren bij een maatschappij als CC. Leg er echter bij de sollicitatie wel de nadruk op dat je het werk als CC wilt doen, niet dat je een vlieger bent die op die vliegersfunctie wacht. Dat wordt namelijk niet gewaardeerd door de aanname commissie! (Beter nog, laat het zo min mogelijk doorschemeren).

Tot slot: het is zeker een goede ervaring om als vlieger te weten wat er achter de deur gebeurt! Dus by all means give it a shot.

P.S. Stessen opleiding is bullshit. Airline geeft bij aanname zelf een 6 weekse cursus.
 
@Diamondpilot:
Er staat je echter niets in de weg om te solliciteren bij een maatschappij als CC. Leg er echter bij de sollicitatie wel de nadruk op dat je het werk als CC wilt doen, niet dat je een vlieger bent die op die vliegersfunctie wacht. Dat wordt namelijk niet gewaardeerd door de aanname commissie! (Beter nog, laat het zo min mogelijk doorschemeren).

Vind ik niet helemaal kloppen VAP. Je zal de vraag sowieso krijgen want ik hoop dat de opleiding op je C.V. staat. Ik ben bij mijn werkgever (als CC) altijd eerlijk geweest over mijn vooropleiding en intenties: werken als CC, maar als ik weg kan, ben ik weg. Ze hebben zelfs de moeite genomen om me aan te nemen voor nevenfuncties die ik, naar het nu lijkt, maar enkele maanden zal kunnen vervullen.
 
@ sweetsurrender

Fair enough. Misschien dat men er nu anders tegenover staat dan een jaar of 10 geleden. Het was ook zeker mijn intentie niet om iemand aan te raden het vliegbrevet te verzwijgen. Daarnaast had ik destijds zelf inderdaad ook gebrevetteerde collega's in de cabine naast me werken.

Ik blijf echter wel bij mijn standpunt dat je tijdens je sollicitatie enthousiasme moet tonen voor de werkzaamheden die je gaat verrichten als CC (misschien door aan te geven dat het je zal helpen in je functie als verkeersvlieger in de toekomst o.i.d.?)
Puur en alleen 'achterin' gaan staan om dichterbij de rechterstoel te zijn doesn't cut it IMHO.
 
easyJet doet nu interne sponsorships voor al het personeel dat een frozen atpl heeft en nog niet in de cockpit werkt. Voorwaarde zijn dat je 2 jaar in dienst bent voordat je eventueel in aanmerking komt. De kosten zijn geloof ik 5-6000 Pond, maar dan betaald easyJet de rest van de training en typerating. Ze doen dit nu al 2 jaar en op die manier zijn er een aantal mensen aan hun baan in de cockpit gekomen.

Het is geen garantie op een baan, want men moet een interview en sim test afleggen en niet iedereen haalt deze, maar het is in ieder geval dichter bij het vuur.

Ik denk dat als dit je motivatie is om binnen het bedrijf te komen werken, het bij easyJet zeker gewaardeerd wordt. Je laat al zien dat je enthousiast bent om te werken voor easyJet en je begint ergens waar je kunt beginnen, in de hoop dat je later een plaats in de rechterstoel kunt krijgen. Niets mis mee! Zolang je de rol die je krijgt niet ziet als iets ondergeschikt en het op een goede manier kunt verwoorden tijdens een interview.
 
Ondanks het feit dat wij 'echte' vliegers vaak neerbuigend doen over het werk als cabinebemanning, is er voor dit werk weldegelijk een aparte skill-set vereist.(denk hierbij dan aan customer service- en sociale vaardigheden) Het houden van een vliegbrevet heeft hier weinig mee van doen.

Afgezien van het feit dat het waar is moest ik hier erg om lachen.
Ik heb in een vorig leven regelmatig te doen gehad met net 'afgestudeerde verkeersvliegers' en bij de meeste druipt de arrogantie vanaf.
Niemand zit te wachten op iemand met een houding van "ik ben hier eigenlijk te goed voor maar ik ga achterin wel even drankjes serveren, zo moeilijk kan dat nooit zijn, totdat ik voorin aan de slag kan"

Dat jij die houding niet hebt zal je duidelijk moeten maken tijdens een interview.
Maar je hebt al een strike tegen als je een ATPL vliegopleiding op je cv hebt staan.
Succes
 
In de jaren 80 werden een redelijke hoeveelheid Co's bij MP verplicht om CC werk te gaan doen (veel dry leases en de economische situatie van toen). Ik weet niet of dit een succes was, maar het is verder niet meer voorgekomen voor zover ik weet.
 
Grappig dat Diamond niet reageert op de kans die easyJet biedt.
Als je uit het juiste hout gesneden bent dan biedt easyJet je een unieke kans om via de cabine uiteindelijk in de rechter stoel terecht te komen, zoals pilotsince99 al uitlegt.

Ga maar na. Welke andere airline geeft actief door midel van een speciaal programma, haar medewerkers met een CPL de kans om door te stromen naar de cockpit? Je kunt veel vinden van easyJet of low cost, maar dit is toch een pareltje van het management.

Geen garanties natuurlijk, maar als je toch in de cabine wil werken, neem deze kans dan met beide handen aan. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je de juiste houding hebt om met toewijding een jaar of twee in de cabine te werken dan is dit een gouden kans.
 
Dan moet je maar hopen dat na 2 jaar cabine de situatie nog vergelijkbaar is. Ik vindt het wel een risico, en zeker niet de meest logische stap...
 
Zeker. Maar als je nog geen baan hebt, en toch al overweegt om in de tussentijd te gaan vakkenvullen of een zomercontractje hier en daar in de cabine draaien, dan is dit zeker de moeite waard. Baat het niet, schaadt het niet.
 
Je moet vooral blijven solliciteren naar een baan als vlieger, maar in die tussentijd is de easyjet scheme helemaal zo slecht nog niet. De markt is nu slecht en ik zie het in Nederland niet snel verbeteren. Engeland is om de hoek, staff travel met easyjet is goed, dus je kunt bijna elke week naar huis. Ik denk dat dit een gouden kans is!
 
easyJet doet nu interne sponsorships voor al het personeel dat een frozen atpl heeft en nog niet in de cockpit werkt. Voorwaarde zijn dat je 2 jaar in dienst bent voordat je eventueel in aanmerking komt. De kosten zijn geloof ik 5-6000 Pond, maar dan betaald easyJet de rest van de training en typerating. Ze doen dit nu al 2 jaar en op die manier zijn er een aantal mensen aan hun baan in de cockpit gekomen.

Het is geen garantie op een baan, want men moet een interview en sim test afleggen en niet iedereen haalt deze, maar het is in ieder geval dichter bij het vuur.

Ik denk dat als dit je motivatie is om binnen het bedrijf te komen werken, het bij easyJet zeker gewaardeerd wordt. Je laat al zien dat je enthousiast bent om te werken voor easyJet en je begint ergens waar je kunt beginnen, in de hoop dat je later een plaats in de rechterstoel kunt krijgen. Niets mis mee! Zolang je de rol die je krijgt niet ziet als iets ondergeschikt en het op een goede manier kunt verwoorden tijdens een interview.

Waar heb je deze informatie vandaan?
Ik kan het nergens op internet vinden.
 
Ik werk voor easyJet, dit is voornamelijk interne communicatie. Er is hier ook over gediscussieerd op Pprune. easyJet heeft dit nu al 2 jaar gedaan en ze zijn er tevreden over. Het is geen garantie dat dit elk jaar terug zal komen, maar ik zou zeggen, probeer het en blijf vooral solliciteren naar een baan als vlieger.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan