CAA JAA PPL naar NL PPL

Vintage

New member
Hallo,
Ik ben al een aantal jaren in het bezit van een CAA JAA PPL.
Omdat het verlengen wat lastig is (CAA bevoegd instructeur, papierwinkel CAA, Medical etc) zit ik er aan te denken om het om te zetten naar een NL PPL.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
Vragen zijn :
Hoeveel tijd kost dit ?
Is het mogelijk om het gelijk om te zetten naar een NL EASA PPL ?
Wel kan ik mijn CAA PPL omzetten (kosteloos) naar een CAA EASA PPL maar dit is dan toch weer geen echt nederlands brevet.... (leve de EU).

Alvast bedankt !
Groeten Chris
 
CAA blijft goedkoper...

CAA blijft goedkoper...

Is inderdaad iets meer geregel, maar wel veel goedkoper om je CAA brevet aan te houden. Trainingsvlucht kun je ook met NL instructeur doen, NL examinator kan ervaringseis aftekenen. Opsturen met form 1119E en het kost je niets.

Net opgevraagd of de CAA mijn medical records heeft (heb destijds kopieen van mijn NL keuring etc zelf opgestuurd). Dat hebben ze per e-mail bevestigd. Ik moet in het vervolg alleen de detail informatie van de medische keuring opsturen. Bij bv AMC vullen ze alles gelijk in het Engels in. Kopietje vragen en klaar.

Mocht de CAA vinden dat ze niet je medical records hebben, ben je voor 75 pond klaar, wat NL dan vraagt om je records op te sturen weet ik niet.

P.S. je CAA JAA brevet is automatisch een EASA brevet geworden. Het papiertje omruilen is allen een administratieve actie.
 
Trainingsvlucht kun je ook met NL instructeur doen, NL examinator kan ervaringseis aftekenen. Opsturen met form 1119E en het kost je niets.

Dus de instructeur die je trainingsvlucht afneemt hoeft niet perse een CAA qualified instructeur te zijn ? Dat is goed nieuws.
Nu alleen nog navragen of ze idd mijn medical records kennen.

Bedankt,
Chris
 
De instructeur waarmee je dit doet moet wel "geaccrediteerd zijn" bij de CAA. Dat betekent dat de instructeur of examinator zich bij de CAA heeft gemeld (daar zijn formulieren voor) en de jaarlijkse briefing volgt. Zie verder www.caa.co.uk.
 
De instructeur waarmee je dit doet moet wel "geaccrediteerd zijn" bij de CAA. Dat betekent dat de instructeur of examinator zich bij de CAA heeft gemeld (daar zijn formulieren voor) en de jaarlijkse briefing volgt. Zie verder www.caa.co.uk.

In het document 'Guidance for Examiners and Information for Pilots of Single Pilot Aeroplanes' https://www.caa.co.uk/docs/33/srg_lts_Stds%20Doc%2014V6_Sept%202012.pdf staat dat dit niet nodig is.

Sectie 6.2 zegt letterlijk als een van de 'revalidation by experience eisen':
A training flight of at least one hour with a Flight Instructor (FI) or Class Rating Instructor (CRI). Note that this means an FI or CRI holding a valid EASA instructor certificate.

Sectie 3.7 geeft aan dat een Examiner niet zijnde een CAA Examiner, geen skill tests, proficiency checks of assessments of competency mag uitvoeren voor een kandidaat die een brevet heeft van een andere nationaliteit, mits hij voldoende gebriefd is door de autoriteit van die nationaliteit. Mijn inziens is een revalidatie geen 'assessment of competency'.

Dit laatste wordt bevestigd in Information Notice IN2012/153 'Briefing of Non UK Examiners'. Hierin staan heel veel eisen en hoepeltjes waar doorheen gesprongen moet worden. Maar, het verlossende woord staan in 2.3 Additional Information:
2.3.3 This process is not to be used for licence validations

P.S. Ik heb twee maanden geleden procedure met KIWA in gang gezet om mijn CAA brevet om te schijven naar NL geregistreerd EASA brevet omdat ik het vermoeden had dat het allemaal te complex zou worden. Inmiddels dus met 1 simpel formulier dat ik door NL Examinator heb laten tekenen dit kunnen regelen (nadat CAA bevestigd had dat zij mijn 'medical records' hebben). Twee maanden later nog steeds geen reactie van KIWA. Als ik nog een keer reactie ga krijgen laat ik het maar voor wat het is. CAA is nog steeds goedkoper en reageert tenminste binnen 3 weken - en als je ze belt krijg je binnen 5 minuten iemand aan de lijn die je vakkundig te woord staat.
 
Laatst bewerkt:
[/B]
Sectie 3.7 geeft aan dat een Examiner niet zijnde een CAA Examiner, geen skill tests, proficiency checks of assessments of competency mag uitvoeren voor een kandidaat die een brevet heeft van een andere nationaliteit, mits hij voldoende gebriefd is door de autoriteit van die nationaliteit.
.

Ik ben ook een tevreden Uk CAA (EASA) geregistreerde klant en nu bezig met het halen van mijn TMG rating in NL. Betekend dit dat m'n examenvlucht alleen met een CAA examinator kan en niet met een andere EASA/ NL examinator?
 
... Twee maanden later nog steeds geen reactie van KIWA. Als ik nog een keer reactie ga krijgen laat ik het maar voor wat het is..

:confused: :confused: Jij bent maf.. Als jij aan de eisen voor dat brevet voldoet dan heb je recht op afgifte. Het is niet een gunst van KIWA, ze moeten gewoon hun werk doen! Als iedereen er zo over denkt dan kunnen die lui daar op hun gemak achterover hangen en alles naast zich laten liggen wat ze teveel moeite lijkt!
 
:confused: :confused: Jij bent maf.. Als jij aan de eisen voor dat brevet voldoet dan heb je recht op afgifte.

Nee hoor, ik ben Nederlands. Waarom zou ik 600 Euro betalen voor een privilege dat ik met mij CAA EASA papiertje ook heb?

Ik ben overigens benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben van het overschrijven van hun CAA JAR en/of EASA PPL naar een NL JAR of EASA PPL. Ik vraag me dan in het bijzonder af of de night rating en de LPE 6 gewoon overgenomen worden (in GB heb je automatisch Language Proficiency English level 6 - dus nooit meer examen doen als de examinator vindt dat je Engels goed genoeg is). Ik heb weinig zin om CAA brevet over te schrijven en dan in een keer mijn levenslange LPE vrijstelling kwijt te zijn.
 
Betekend dit dat m'n examenvlucht alleen met een CAA examinator kan en niet met een andere EASA/ NL examinator?

Is een TMG niet een nationaal bewijs van bevoegheid. Als het niet binnen EASA bestaat, hoef je dit ook niet met een CAA examinator te doen. Als het wel een EASA brevet is, dan moet je het met een CAA examinator doen (aannemend dat je land van uitgifte Engeland gaat zijn) of met een EASA examinator die een online briefing heeft gedaan bij de CAA. Dit laatste schijnt niet zoveel voor te stellen.

P.S. Binnen EASA regels is er mag je al je brevetten maar in 1 land hebben, dus je kunt niet een PPL(A) in Duitsland en een PPL(H) in Nederland hebben. Dat moet dan door 1 land worden uitgegeven. Aangezien je al een CAA PPL hebt, lijkt het me dan handig om de UK het land van al je brevet uitgiftes te laten zijn.
 
Is een TMG niet een nationaal bewijs van bevoegheid. Als het niet binnen EASA bestaat, hoef je dit ook niet met een CAA examinator te doen. Als het wel een EASA brevet is, dan moet je het met een CAA examinator doen (aannemend dat je land van uitgifte Engeland gaat zijn) of met een EASA examinator die een online briefing heeft gedaan bij de CAA. Dit laatste schijnt niet zoveel voor te stellen.

P.S. Binnen EASA regels is er mag je al je brevetten maar in 1 land hebben, dus je kunt niet een PPL(A) in Duitsland en een PPL(H) in Nederland hebben. Dat moet dan door 1 land worden uitgegeven. Aangezien je al een CAA PPL hebt, lijkt het me dan handig om de UK het land van al je brevet uitgiftes te laten zijn.
TMG is onder EASA wel degelijk één Class Rating :)

See: Explanatory Notes of EASA List of Class or Type Ratings
 
P.S. Binnen EASA regels is er mag je al je brevetten maar in 1 land hebben, dus je kunt niet een PPL(A) in Duitsland en een PPL(H) in Nederland hebben. Dat moet dan door 1 land worden uitgegeven.

Wat ik er van begrepen heb is het net een klein stukje anders. Onder EASA regels mag je juist wel een brevet in land A en een brevet in land B hebben. Echter je mag nog maar 1 medical hebben....

Omdat je brevet alleen geldig is met een medical uit hetzelfde land, maakt het in de praktijk geen bal uit hoe je het verteld en is mijn opmerking dus volledig in de categorie haarkluiverij te plaatsen.
 
Terug
Bovenaan