Brevet omzetten?

Roderik

New member
ik heb een vraag, mijn brevet (cpl) is uitgegeven door de portugeese staat,
maar wil deze omzetten naar een nederlands brevet.
heeft iemand hier ervarging mee? en hoe dit werkt? en kosten?
dan heb ik nog een probleem, voor de portugeese staat hoef je geen RT examen te doen, omdat dit je op school wordt geleerd.
dus ik heb geen RT examen gedaan, en dus ook geen RT aantekening.
moet ik dan nu alsnog voor de NL staat een RT examen doen wil ik een NL brevet krijgen?
alvast bedankt

groeten Roderik
 
en dus ook geen RT aantekening

dan mag je dus ook niet in een lijnvliegtuig vliegen, tenzij je een maatschappij vind die zegt dat jij geen radio hoeft te doen.
Je hebt je RT aantekening geloof ik wel gewoon nodig in NL.
 
dus ik zou alsnog een examen moeten doen.
iemand suggestie waar je dat het beste kan doen?
woon in het oosten van het land.
alvast bedankt
gr
 
Het gaat m.i. niet om het RT-examen, maar om de RT-bevoegdheid. Als jij kunt aantonen dat de RT-bevoegdheid in je brevet zit inbegrepen, lijkt het mij niet zo'n probleem. Je hebt dan een volledig brevet, waar je een volledig brevet voor terugwilt.

JAR-FCL 1.065 gaat over de 'State of license issue' en JAR-FCL 1.070 geeft de specificaties voor een brevet. Daarin staat dat RT niet op het brevet hoeft te zijn vermeld. Als jij de INAC om een document vraagt waarin zij bevestigen dat jij conform de Portugese regels bevoegt bent om de RT te doen, dan zou dat voor de IVW voldoende moeten zijn. Gewoon aanvragen, die brief erbij stoppen en kijken wat er gebeurt.

Succes,
Erik.
 
Per 1 april 2005 kan de RT-bevoegdheid worden uitgeoefend zonder bewijs van bevoegdheid (als bedoeld in artikel 5.17 van de Wet luchtvaart). Hiervoor is dan wel een ontheffing noodzakelijk.

Deze ontheffing is alleen te verkrijgen als is voldaan aan de afgifte-eisen voor de bevoegdverklaring Radio Telefonie VFR of IFR en u geen houder bent van een geldig bewijs van bevoegdheid. De ontheffing kan een ieder schriftelijk aanvragen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat:

Inspectie Verkeer en Waterstaat


bedoelen ze hier mee, dat als ik die verklaring van de portugesen INAC krijg, ik een vrijstelling zou kunnen krijgen?
en moet ik dat aanvragen via mijn portugese school of direct aan INAC?
ik ieder geval bedankt voor alle moeite in info.
groeten
 
R -

Zoals ik het zie zou ik proberen zoveel mogelijk mooie brieven met moeilijke stempels van je vrienden in Portugal te krijgen en dit naar het IVW te sturen als bijsluiter. Als jij in portugal (JAA) de RT mag doen op je CPL moet NL dat gewoon overnemen.
 
heb een identiek brevet als een NLS'er alleen uitgegeven door een ander land.

maar om dit om te zetten bij het IVW, moet je daarvoor persoonlijk langsgaan? of kan je bellen/opsturen?
groeten
 
Ik denk dat de Nederlandse eisen voor een initiele afgifte van een CPL niet helemaal relevant zijn. Je hebt immers al een JAR-CPL en wilt alleen de staat van brevetafgifte wijzigen. Zorg dat je kunt aantonen dat je in Portugal bevoegd bent om de radio te doen.

Verder:

Inspectie Verkeer en Waterstaat - Divisie Luchtvaart
Postbus 575
2130 AN Hoofddorp

De echte vrije markter kent het adres uit zijn hoofd! :D

Erik
 
Terug
Bovenaan